Vilalba-Baamonde-Eirexe

4 juli 2012 - Baamonde, Spanje

Over gisteren nog. Ik loop naast de snelweg en zie voor het eerst de verwijzing naar Santiago 131 km, rechts van mij op mijn voetpad staat een paal met 133 km, het verschil is slechts 24 min als we dezelfde snelheid zouden hebben. Wat een verschil in beleving. Toen ik mijn hostel betrok bleek na bezoek aan het toilet dat deze niet werkte en dat het bad niet voorzien was van een douche arm. Ik naar beneden en na enig overleg een andere kamer gekregen. In de avond nog wat gegeten en na vragen hoe laat kan ik ontbijten naar bed. De volgende morgen nada, 7 uur geen mens te zien. Ik dacht bekijk het maar, ik ben weg. Ik had de vorige avond al afgerekend. Op naar Vilalda, 4'5 km verder. Toen ik daar aankwam bij het restaurant nabij de auberge had ik iets meer service verwacht. Je voelde je echt welkom. Als het mijn zaak was geweest had ze nu iets anders gedaan. Wat een verschil met het volgende restaurant waar ik vanmorgen mijn vorige verslag kon maken. Even de kerk bezocht en daar was weer een replica van Lourdes gemaakt. Je kan aan alles merken dat van oorsprong dit een katholiek land is, de devotiespat werkelijk de kerk uit. Dan op weg naar Baamonde. In die buurt van Alba ontmoet ik een groep, 3 mensen, terwijl ik hen passeer en groet moet ik een merkteken hebben gemist. Toen ik boven was en achterom keek liep de groep ook achter mij. Ik begon te twijfelen en wachtte hen op, het waren Spanjaarden. Gelukkig spraken ze Engels. Na een tijdje voort te zijn gegaan, spraken wij toch maar enkele mensen aan. Na een kleine correctie konden wij onze reis weer voortzetten. Les: praat tegen niemand en volg niemand zo maar klakkeloos, blijf zelf kijken. Al lopend kwam ik bij het Sasse paaltje 111'111 km, heb er een foto van gemaakt. Iets over die palen: deze staan er om de vijfhonderd meter. Dat wordt aangegeven door middel van plaatjes waarop dit staat vermeld. Gelukkig zijn er van die plaatjes gestolen, vermoedelijk souvenirjagers. Waarom zeg ik dat omdat wanneer je aan het lopen ben en zie dat je maar 500 meter bent voor uit gegaan je soms aardig begint te frustreren. Aan de andere kant mensen moeten er gewoon afblijven. Wat ook jammer is dat de Camino steeds maar weer wordt doorsneden door die N 634. Soms dreig je gestoord te worden van het eeuwige gesuis die auto banden veroorzaken. De Camino dreigt verslonden te worden door oude en nieuwe wegen die worden aangelegd. Toch ben ik vandaag weer over prachtige oude pelgrimswegen gegaan. Weer een aantal oude bruggen en een eenzaam liggende kerk, die jammer genoeg allen gesloten zijn. Wat je in Galicië veel ziet zijn de Horreos, dit zijn schuurtjes gemaakt uit graniet die tussen de pijlers halfopen zijn gemaakt zodat de wind de mais kan drogen. Tevens zijn op de pijlers steenplaten gelegd en daarbovenop de Horreos geplaatst zodat muizen niet naar boven kunnen. In tegenstelling met Asturië waar ze vierkant zijn, zijn deze lang gestrekt.
Toen ik dan na 22 km aankwam in Baamonde, was het nog wat vroeg, 13.30 uur. Ik liep de auberge in en wat stond daar een BB met open boezem. Had ze gebukt ik had haar navel gezien. Nu begreep ik waarom zoveel mannen bleven. Ik zag al gauw in dat ik geen schijn van kans had t.o.v. die jongeren en besloot door te gaan. Ik moet er bij vertellen veel glimlach had ze niet die zat duidelijk op een andere plaats. Zo liep ik door naar Eirexe, zoek dat maar op. Deze laatste km’s waren prachtig, verlost van verkeersgeluid liep ik door een prachtig stukje natuur. Ik kwam aan bij een particuliere auberge waar alles ecologisch is. Zelfs mijn bier. Het eten is vanavond vegetarisch, wordt ik toch nog een gezond mens. Morgen staat er iets speciaals op het programma, maar of ze daar internet hebben we zullen zien en jullie afwachten.
Daarom hasta manana.

1. Lex en corrie:
    Hola Joop,
    dat mensen dingen meenemen blijkt ook uit een bericht op de nederlandse teletekst : iemand heeft uit de kerk in Santiago een heel oude gids gestolen. Waarschijnlijk geen pelgrim maar een ex-werknemer die ontslagen was. Gids is nog spoorloos. Het eind is in zicht, ook al gaat het constant omhoog. Keep up the good work, you are doing fine!!
    groetjes
    Lex en Corrie
  2. Wim en Corry:
    4 juli 2012
    Hola Joop, eerst even het verslag van gisteren gelezen. Als je van tevoren weet dat je ’s ochtends nog niets kan kopen, dan kan je inderdaad iets extra inslaan voor onderweg, maar wij dachten dat je dat ’s ochtends pas ontdekte. Let je wel op met het afwijken van de route, voor je het weet ben je je doel voorbij. Het nadert nu snel nog “slechts” 133 km. Door de natuur lopen is prettiger dan langs de autoweg, maar we herinneren ons ook nog dat je niet gecharmeerd was van vroegere spoorwegbeddingen die geasfalteerd waren. Nog even de paden op, de lanen in en je bent er. Het is wel fijn dat je bij de verschillende locaties de computer mag gebruiken, zo blijven wij ook op de hoogte. We zijn natuurlijk erg benieuwd naar de foto van het “Sasse paaltje” iets om in de carnavalskrant te plaatsen. Wat de souvenirjagers betreft, er zijn blijkbaar massa’s mensen die met hun po… niet van een andermans eigendom af kunnen blijven. Wat de Horreos betreft, vroeger hadden we hier ook een soort lange kooien om de mais te drogen. Tegenwoordig wordt de mais rechtstreeks op het land gemaaid en met groen en al ingekuild om later in het jaar te gebruiken als veevoer. Wat het verhaal van die BB betreft, dat doet me denken aan Blonde Riet, waarschijnlijk roept dat bij jou ook nog wel herinneringen op. Ze heeft verschillende bars opengehouden o.a op de Staak en in Zelzate. De mannen bleven ook daar graag hangen en ’t was niet alleen om een pintje te drinken, maar meer voor het zicht. Het oog wil tenslotte ook wel wat.

Ga y así sucesivamente hasta mañana.
  3. Wil uit Den Haag:
    4 juli 2012
    Een beetje een dag met hindernissen, maar die heb je dan ook weer achter de rug. Wat je allemaal niet of wel op je tocht tegen kan komen. Als je leest nog 133 km kan je haast niet geloven dat je er bijna bent. Ik blijf me er over verwonderen.
    Natuurlijk benieuwd wat er morgen voor speciaals op je programma staat. We duimen dat er internet is.

Hier is het erg warm geweest, en nog. Zonder airco in de winkel, plat dak en rondom glas doet je langzamer lopen.

Tot morgen.
  4. Robert van Bambost:
    4 juli 2012
    En het doel komt dichter en dichter!
    Hopen dat de volgende BB wel een glimlach op haar gezicht heeft!

Tot morgen!
  5. Christa en co:
    Hallo ome Joop,
    Oké, weer geen ontbijt dus, dat gaat wel lekker zo in Spanje. Dan was Frankrijk toch wel beter heb ik de indruk, ook wat de vriendelijkheid in de restaurants betreft. Dat moet toch een apart gevoel geven als je zo over die echte oude pelgrimswegen wandelt, wetende dat er daar al zoveel pelgrims zijn gepasseerd. Laat het vegetarisch eten je smaken en het bier. dat kan best wel lekker zijn hoor! Geniet van gezond te wezen vandaag en heb je al geïnformeerd of je morgen wel kan ontbijten? Veel plezier met je speciaal programma voor morgen en die 133 km is zo voorbij.
    Groetjes, Christa
  6. Kees borsboom:
    4 juli 2012
    Beste Joop, je hebt nog een aantal kilometers te gaan. Ik ben ondertussen weer thuis. Weer een hele ervaring rijker.
    Blijf lopen, maar luister goed naar jezelf en je lichaam.
    Ik ga nu uitrusten en nog even lekker op vakantie met mij meissie.

Groetjes Kees uit Woerden.

Ps mijn nieuwe hakken zijn inmiddels al weer op.
  7. Amber:
    5 juli 2012
    Je bent er bijna, je bent er bijna, maar nog niet helemaal! Hopelijk heb je na deze maaltijd niet snel weer honger want een stukje vlees vult toch net iets beter als vegetarisch. Nog veel succes met je laatste kilometer.

Groetjes Amber