23e wandeldag naar Frasne le Chateau

31 mei 2014 - Frasne-le-Château, Frankrijk

Het werd vandaag een k(g)oeie(n)dag, wat zul je nu afvragen ik leg het uit. Vandaag heb ik alle koeien even toegesproken met mijn geloei, zo communiceren nu eenmaal de koeien, dus ik pas mij aan. Alleen deze domme dieren keken mij alleen maar meewarig aan en gingen verder met herkauwen. Alleen één moeder stuurde haar jonge kalveren de andere kant op, waarom? Dat had ik graag willen weten, maar dat lukte dus niet.Ik loeide nog wat naar haar, maar ze draaide haar gat naar mij toe en ik wist genoeg. Na een aantal van deze gevulde weilanden te hebben begroet ging onze reis verder.
We kwamen aan in een dorp waar bij een lavoir een visserman zijn vangst stond te wassen. Het emmertje met vis werd doorlopend gevuld met ijskoud water. Mijn vraag was, "waarom?" Nou vertelde hij, "dan raken ze in een chock en kan je ze beter villen en wel zonder stress".Toen volgde een vissersverhaal, hij vertelde: "laatst had ik een karper van 2.5 mtr aan de haak maar bij het binnenhalen brak de lijn, tante pis". Daarna volgde nog een "merde." Ik vroeg hem: "is dit een serieus verhaal?" Want waar heb ik dit soort verhalen meer gehoord? Als ik vissers tegenkom hebben ze meestal ondermaatse vissen bij zich maar nooit een van die omvang! Maar ja het verhaal is leuk om te horen.
We gaan weer verder en worden opgeslokt door een bos waar de temperatuur een stuk koeler was dan daar buiten. Weer terug uitkomend uit het bos pal in de zon gaan alle zweetklieren weer open, gelijk een sauna behandeling. Zo worstelen wij ons verder geheel relaxed deze dag, het is maar 18.5 km.
Dan komen wij om 12.30 uur aan in het dorp waar wij moeten zijn. Ik vraag een persoon is er hier een bar? Dit blijkt wel een toverwoord. Komt er een man naar buiten schud ons de hand en stelt de normale vragen die wij al gewend zijn te beantwoorden, later komt ook zijn vrouw naar buiten en vraagt "zijn jullie die pelgrims die bij Marie slapen", ons antwoord is bevestigend. Hierna vraagt zij ons "willen jullie met ons samen eten", 'ja natuurlijk' zeggen wij in koor, alsof dit voor ons de normaalste gang van zaken is. Dan volgt er iets wat je werkelijk een camino wonder kan noemen. We beginnen dus om 12.30 met een tweetal apperitiefjes, gevolgd door een kleine bite. Daarna aan tafel en een groot manger ( frites, erwtjes op zijn frans en een heerlijk stukje vlees) gevulde glazen gedurende de maaltijd en nog een zelf gestookte drankje na. Ik heb het nog nooit zo gezellig gehad! Dat ik nu nog kan typen daar sta ik zelf versteld van. Dan een rondreis door de campagne, een varkensboerderijlangs bezocht en ook zijn privé grondbezit van 6 ha met paarden aangedaan. Daarna het Chateau, wat midden in het dorp staat, waar je normaal niet binnenkomt, het is privé en in bezit van een Siciliaan. Zou het er één van de maffia zijn?. Daarna nog even langs onze echte gastvrouw voor vanavond om te zeggen dat wij er al zijn. Terug om een biertje en dan op pad naar ons slaapadres, kunnen jullie het nog allemaal volgen, wat een goeiedag toch. Willen jullie ook niet gaan pelgrimeren? Ik stop ermee anders denken jullie nog dat ik ook visserslatijn aan het praten ben. à demain

Voor de volgers: Mercey sur Saone, Motey sur Saone, Sainte Reine, La Chapelle Saint Quentin, door het Bois du Chamois, La Montbleuse, en dan Frasne le Chateau

1. Christa en co:
    Hoi ome Joop,
    Pelgrimeren zoals jij dat noem is niks voor mij. Ik kan natuurlijk altijd gewoon gaan rondtrekken met de rugzak en die adressen aandoen. Dan maar hopen dat ik ook zo hartelijk wordt ontvangen en dat mijn rug het niet begeeft! ;)
    Volgens mij is dat toch niet zo gezond voor je hersenen want je begint al "koes" te spreken ook al lukt dat blijkbaar ook niet al te goed. Blijven oefenen en loei morgen maar lekker verder. Nog een fijne gezellige avond en tot morgen.
    Doei
  2. Lucie en John:
    Joop,
    Ik hoop dat die koe niet drachtig was want toen ze jou hoorde loeien en omkeek dacht ze misschien dat het kalf al geboren was,Nu serieus het was weer een goed verhaal en we hopen op nog meer.
    Groeten uit Zuid-Limburg.
  3. Lex en corrie:
    31 mei 2014
    mooi verhaal weer. natuurlijk snapt die koe het niet: jij loeit in het nederlands! wie is er nu dom, die koe of jij? komt toch niet door (al) die drankjes voor/bij en na het eten? alle gekheid op een stokje, zo te lezen gaat het goed met je, tot morgen weer.
  4. Mandy:
    31 mei 2014
    Pap pap...nog even en je komt weer naar huis...tenminste dat hopen we toch. Je wordt nu zo verwend dat is toch niet normaal. Mama zit hier gezellig bij ons en heb net je verhaal voorgelezen. We moesten er hartelijk om lachen
    Xxx van ons.
  5. Wil uit Den Haag:
    31 mei 2014
    Wat een prachtige dag Joop, wil je nog wel naar huis????? :-)
  6. Hanny Jansen:
    31 mei 2014
    Het gaat je prima zo te lezen Joop! Ik vertrek morgenochtend naar Rome, mijn pelgrimstocht heb ik uitgesteld vanwege mijn verhuizing die er ineens tussen kwam. Ga nu tot vrijdag vakantie vieren in het prachtige Rome! Goede tocht verder!