22e wandeldag naar Dampierre sur Salon maar het werd Seveux

30 mei 2014 - Seveux, Frankrijk

Vandaag een korte route van 20 doch het werden er 30. Dat alles had te maken met een keer niet reserveren, gokje.
Op weg door een zon overgoten campagne. De temperatuur liep flink op en het zweet parelde al snel langs mijn kaken om op het wegdek zijn sporen achter te laten. Er was onderweg weer niets te krijgen dus boodschappen ingeslagen in Champlitte en op weg. Op een bepaald punt de koeken opgegeten maar naar de koffie konden wij het wel schudden, geen café onderweg, rien. Tot dat ik een dorp inliep aardig wat vooruit t.o.v. Mario. En ik weer een man zag staan van mijn leeftijd die ik aansprak op het feit dat zijn huis van 1836 was. Het jaartal stond op de woning. Ik vroeg hem:" flink wat onderhoud zeker", waarop hij antwoorde: "zeker, maar het is ons oude ouderlijke huis dat nu gebruikt wordt als vakantie woning". Van het een komt het ander. Ik vroeg: "zeker geen bar in het dorp", antwoord: "nee". "Dat is jammer", zeg ik met mijn laagst mogelijke stem, waarop hij vraagt: "trek in koffie", ja dat was niet tegen dovenmansoren gezegd. Hij roept zijn vrouw en draagt haar op koffie voor ons te maken, hierna volgt een 30 minuten hartelijk gesprek. Dit is zo camino, geholpen worden op de gekste momenten. Zo gaan we verder. Aangekomen in Dampierre gaan we naar het bureau toerisme en vragen het adres van de gite, gegeven en op pad. Aangekomen wordt ons meegedeeld dat men vol zit. De man belt naar Seveux en daar is nog plaats. Wij op pad en volgen de route zoals aangegeven, prachtig. We lopen door het bos en een tunnel en komen uit bij de rivier de La Saone. Die volgen wij naar het kanaal Savoyeux, dit kanaal verdwijnt in de berg (tunnel) heel apart en gaan dan op weg naar Seveux, maar je raadt het al, wij kwamen uit in Savoyeux. Dus om hulp gevraagd aan een man die ons een kleine 2 km begeleidt naar het pad, dat slingerend langs de oever van de rivier loopt en die wij moesten volgen, zo kwamen we uit bij de plaats Seveux. Dit is een plaats die niet op de route ligt en die je zelf moet uitvogelen. Maar wij hadden eigenlijk alleen maar over de heuvel moeten gaan daar waar het kanaal de berg in verdwijnt. Dan waren wij zo het dorp ingelopen. Al met al een gevulde dag die van een rustdag toch een werkdag maakte. Dit was het weer à demain

Volgers:Champlitte, Champlitte la Ville, Margiley, Neuvelle les Champlite, Framont, Mont le Franois, Achey, Delain, Denèvre, Dampierre sur Salon, Autet, Savouyeux en tenslotte Seveux

1. Lucie en John:
    Joop,
    Weer twee prachtige wandeldagen zo te lezen,zeker voor je volgers .Lucie zei net al hij is zijn charmes nog niet kwijt zelfs niet tegenover mannen.Smakelijk eten en tot morgen .Groeten vanuit een zonnig Zuid-Limburg.
  2. Lex en corrie:
    30 mei 2014
    je verhalen weer met plezier gelezen. en je ziet: wie goed doet, goed ontmoet.
    tot morgen weer.
  3. Christa en co:
    Hallo ome Joop,
    Ook al moesten jullie wat verder lopen, toch weer een logeerplek gevonden. Geniet van de warme avond en tot morgen..
    Groetjes!
  4. Mandy:
    30 mei 2014
    Pap met je charme kom je een heel eind zie je wel. Zo te lezen gaat het nog steeds prima. Hou zo vol en tot heel snel. Xxx
  5. Frank Cappaert:
    Joop

Altijd op letten met wie je contact maakt je weet maar nooit
    Zie dit verhaal

Ik had het allemaal

Deze morgen zat ik op een bank in het park naast een zwerver.

"Vorige week had ik nog alles." zei hij

"Een kok maakte mijn eten klaar, een kamer voor mij alleen met TV en radio ,ik kon koffie of Thee maken,

mijn kleren werden gewassen, ik kon gratis naar dokter - tandarts enz.. en ik had een dak boven het hoofd.

"Wat is er gebeurd?", vroeg ik, "Drugs? Gokken? Een vrouw?"

"Neen", antwoordde hij, "Ik werd gewoon vrijgelaten uit de gevangenis."

gr Frank