Besancon

2 juni 2014 - Besançon, Frankrijk

Terugkomend op de dag van gisteren, we hebben het allemaal weer een plaatsje kunnen geven.
Toen we waren vertrokken van Frasne le Chateau konden wij niet vermoeden dat deze tocht wel eens langer kon gaan duren dan de route die stond aangegeven in het boek. Ik heb al verteld dat als wij hadden gelopen volgens het boek wij gegarandeerd waren vast gelopen in het grote woud. Dat zich km voor ons uitstrekte, met aanwijzingen bij een grote open plaats in het bos kan je niet veel als er op verschillende plaatsen open ruimtes zijn gekapt. Maar dank zij de organisatie VF stond alles piek fijn aangegeven, die mocht je alleen niet missen. Op een gegeven moment veranderde het pad in een puinhoop over al lagen de restanten van omgekapte bomen die ons dwongen door het bos buiten het pad min of meer parallel een ander spoor te volgen.Wij kwamen eruit. Zo naderde wij het eindpunt, de temperatuur van 24 graden deed ons goed zweten. In de plaats Cussey sur l'Ognon gingen wij langs ons beoogde slaapadres. Aangekomen kregen wij te horen dat zij geen gasten opnamen daar zij als hotel maandag gesloten waren. Het was 12.30 even nog langs bij de bakker die ook een koffie serveerde. Toen verder weer langs een mooi uitgezet pad van de VF. Het boek hadden wij al lang opgeborgen. Dan plots komen wij in een plaats waarbij bij ons enige twijfel ontstond waar wij nu precies waren. Het adres van de CH lag volgens het boekje in Chatillon le Duc. Maar nee, dat bleek later bij het aanlopen, dit lag dus echt in Geneuille 4 km terug op de route.We hadden er 24 km opzitten volgens GPS 25.4. Nog te gaan tot in Besancon 12km. Je moet wel bedenken dat waren nog km door bebouwing van alle voorliggende steden met al hun druk autoverkeer. De mensen van de CH konden ons ook niet opvangen daar alles bezet was, maar hun bereidheid tot helpen was groot. Ze belt naar het volgende adres en ja er was een kamer vrij maar met één bed en nogmaals ik heb geen zin in een bed met een vreemde. Ook al was hij mij al 14 dagen bekend. Dan vraagt de dame willen jullie wat drinken, limo of bier. Doet u maar een biertje, ondertussen kwamen de kinderen er ook bij, Leo en Lea. Terwijl ik genietend mijn biertje drink vraagt Leo: "kunt u badmintonnen" ik zeg: "natuurlijk, doen we een spelletje, ik ben toch nog niet moe". Dus daar stond ik mij in het zweet te werken alsof er nog niet genoeg was verdampt. Later komt ook de vader naar buiten en zijn vrouw legt uit dat er geen mogelijkheden zijn tussen hier en Besancon. Dan vraagt hij: "wat willen jullie", ik zeg: "belt u maar een taxi". Waarop zijn antwoord is: "ik breng jullie wel". Verrast kijken Mario en ik elkaar aan en nemen in dankbaarheid dit gebaar aan. Zo vertrekken wij en netjes afgeleverd op ons adres in de auberge de Jeunesse, waar wij na een goede douche de wereld weer aan kunnen. Mario en ik gaan de stad in om tegen de avond een goed adres te vinden waar wij ons afscheid kunnen vieren, Mario gaat morgen weer alleen verder ik blijf nog een dag om alles te regelen, wat ik vandaag heb gedaan.
Ondertussen bel ik Loek, een andere NL pelgrim op om hem te vertellen dat er mogelijk nog een slaapadres is en dat hij bij die behulpzame dame maar even aan moet lopen. Voor hem loopt alles verkeerd, de kamer is ondertussen niet meer beschikbaar en hij loopt verder naar Besancon dood en dood vermoeid komt hij binnen tegen 21.00 uur. Vlug kan hij nog worden geholpen hier in de Auberge. En bij de turk aan de overkant kan hij zelfs nog wat eten.
Vanavond, een dag later, gaan hij en ik nogmaals een afscheidsdiner nemen want ook hij vertrekt na een rustdag verder richting Rome. Dus willen jullie nog verhalen lezen kijk dan op loekbosman.waarbenje.nu via Google.
De stad Besancon heeft een prachtige oude binnenstad, ook hier weer een citadel gebouwd door Vauban. Het bezit ook een prachtige cathedraal Saint Jean die gebouwd is in de 12e eeuw.Deze kerk is gebouwd op de restanten van een vorige die ook Karel de Grote in de 9e eeuw nog moet hebben bezocht. Je vindt er diverse bouwstijlen van Romaans, Gotiek en Renaissance bij elkaar. Ook de toegangspoort de Horloge Astronomique is een lust voor het oog. Het stelt de verrijzenis van Christus voor, al zijn veel details door weer - verkeersinvloeden zeer wazig geworden. En natuurlijk kom je Victor Hugo zijn geboortehuis tegen (1802) deze persoon was een belangrijke Franse romantische schrijver. Wij kennen hem van "La Misserable". Het voert te ver om alles te vernoemen maar deze plaats is het waard er een dag aan te besteden in je vakantie als je hier in de buurt bent.
Het einde van het verhaal nadert de tickets zijn binnen en morgen dinsdag vertrek ik om 09.45 eerst naar Dijon om daarna naar Parijs, Brussel en Gent aan te doen. Als alles goed gaat en ik mis geen verbinding ben ik in Gent om 16.35. Het mag van mij al morgen zijn. Alhoewel nog een smakelijk afscheidsontbijt met Loek is ook niet te versmaden.
Daarom van uit hier TOT MORGEN.

1. Christa en co:
    Hoi ome Joop,
    En vandaag het laatste mooie verhaal ivm je route! Ik ga het missen en kijk al uit naar de dag dat je weer vertrekt...Niet verkeerd opvatten natuurlijk. ;) Geniet met volle teuge van jullie afscheidsdiner, het lekkere Franse eten en natuurlijk niet vergeten; De wijn! Een fijne reis terug gewenst en tot morgen!
    Warme knuffel van ons drietjes!
  2. Christa en co:
    Hoi ome Joop,
    En tot slot nog een mooi verhaal over je laatste wandeling!
    Knappe prestatie dat je hebt geleverd, ik doe het je niet na.
    Bedankt dat we mochten mee genieten en thuis wacht je vast weer een heel warm onthaal. Geniet nog van jullie afscheidsdiner; het lekkere Franse eten en niet vergeten de wijn!
    Fijne reis terug morgen en tot....
    Warme groetjes van ons alle drie!
  3. Lex en corrie:
    2 juni 2014
    tot zover bedankt voor de mooie vertelsels/verhalen en ik zei het al eerder: wie goed doet, goed ontmoet en krijg je een lift. geniet nog even na tijdens het diner en een goede thuisreis.
  4. Lucie en John:
    2 juni 2014
    Joop, Het was weer heel fijn dat we mochten meereizen zonder zelf te moeten lopen We hebben genoten van jouw verhalen en wie weet...
    Groeten aan iedereen.
  5. Wil uit Den Haag:
    3 juni 2014
    Het was geweldig je te volgen en het zal weer even vreemd zijn bij het openen van de mails dat je er niet bij staat. Maar dit heb je toch maar weer mooi gedaan. Schitterende reis TOP.
    Goede reis morgen en groetjes aan de familie.
  6. Mandy:
    3 juni 2014
    Pap...super trots ! Je hebt het toch maar weer even geflikt. .. :-)