Eirexe-Sobrado dos Monxes

5 juli 2012 - Sobrado, Spanje

Iedereen nieuwsgierig wat voor bijzonders ik heb vandaag, even wachten of beter gezegd doorlezen. Gisteren dus vegetarisch gegeten en ik moet toegeven heerlijk, niet dat ik nu een vegetariër wordt, maar is voor herhaling vatbaar. Ik was de enige gast en dat was zalig. Ik was gisteren ook door de laatste honderd km gedoken. Aan jullie reacties kon ik lezen dat jullie niet mee waren, jullie zaten maar steeds op133 terwijl ik toch had vermeld dat ik 111,111 had vastgelegd.
Wat een verschil met vandaag, deze auberge is bijna overladen. 60 bedden en er zijn nu al mensen die hun tent opzetten. Toen ik vanmorgen vertrok leek het nog even droog te blijven, maar binnen vijf minuten begon het te regenen en is niet meer gestopt. Door en doornat kwam ik aan of ik alles droog krijg zien we morgen wel weer. Trouwens de verwachtingen zijn niet goed.
Waar ben ik nu aangekomen. Ik had thuis dit al voor mij zelf aangestipt om hier aan te komen. Ik ga intreden in het klooster. Dit klooster is voor Spanje het eerst gebouwde Cisterciënzer klooster, 13 eeuw. Ik ga mij na lichamelijke inspanning nu ook geestelijk ontspannen. Vanavond om 19 uur naar de vesper om de paters aan te horen. Lijkt op Vezelay maar dan zonder nonnen. Ook lijkt het mij gepast indachtig aan de Camino om dit eenmaal te doen. Ik hoop dat de plaats mij dat ook gaat geven. Maar dat vertel ik jullie morgen. Ik weet het is kort maar moet ook eens kunnen.
Voor alle duidelijkheid ik zit nu op 62 km van Santiago. Morgen ga ik verder op Camino Frances.
Hasta manana

1. Hanneke Bronwasser:
    Hoi Joop,

Bijna aan het eind, nog even volhouden, als de paters je tenminste niet houden in het klooster. Het lijkt een heerlijke vlucht uit het hedendaags bestaan. In dat geval zal ik dus ook geen verhalen van je meer lezen. Ik heb enorm genoten van je dagelijkse verslaggeving, ik zal het gaan missen. Ik hoop voor je dat de camino je geeft waar je naar gezocht hebt. Succes met je laatste kilometers.
  2. Lucie en John:
    Hoi Joop
    Lucie zei gister al bij elke reactie ,het is geen 133 km meer,maar 111.
    Als je vanavond naar de vespers gaat,kun je de hele rit nog eens op je gemak overdenken en dat is het zeker waard.
    Succes met het laatste stuk.
    Groeten uit een nat limburg.
  3. Christa en co:
    Hallo ome Joop,
    Hier is het vandaag heel warm geweest, maar nu is het flink aan het onweren. Regen valt met bakken uit de lucht en het bliksemt en dondert. Mijn dakgoten lopen over, want waterput kan al dat water niet slikken en op tijd afvoeren naar het riool en begint ook al bijna over te lopen. Zwemmen op onze oprit, dat is weer eens wat anders dan kletsnat worden tijdens een pelgrimstocht. Gelukkig heeft het vegetarisch eten je gesmaakt. Ik wens je een zeer interessante avond toe! Hopelijk kan je vannacht wat slapen met al die pelgrims tezamen en ligt er niemand te snurken....... ;) Proficiat met de afstand die je al hebt afgelegd, want je moet nu nog maar 62 km!!!!!! Je bent er bijna, je bent er bijna, maar nog niet helemaal!!! Wij wensen je voor morgen droge kleren, geen regen, beetje zon, niet te warm en een fijne wandeling tussen veel groen en......al de rest dat jij jezelf wenst morgen!
    Lieve groetjes, Christa
  4. Caroline:
    5 juli 2012
    Tjee de laatste km's in zicht volgens mijn ruik je Santiago en thuis naruurlijk want je loop meer km per dag dan wat je in gedachte had volgens mij!
    Maar wij zitten al met smart op je te wachten hoor zeker de kids die kunnen echt niet wachten tot je weer thuis bent! Ze hebben al gezegt als OPA thuis is dan ga ik hem heeeeeeeeeeeel lang knuffelen hihi dus bereid je maar voor hihi

Sta er wel even van te kijken dat je gaat intreden in het klooster Maar het kan zeker geen kwaad om dat te doen!

Dik knuffels uit het regenachtige Sas van Gent
  5. Robert van Bambost:
    Hoi ome Joop,

Sjemig, die laatste loodjes gaan inderdaad harder dan iedereen verwacht!
    Hopen dat je kleren, en vooral je schoenen morgen weer droog zijn. En vooral veel rust, kalmte en vrede voor tijdens (en ook na) het aanhoren van de paters.

Groetjes uit een (nog wel) droog en vies benauwd Leerdam.
  6. Daphne de Meij:
    Hallo Joop,

Wat ontzettend knap dat je er bijna bent! Heb je reisverhalen zoveel mogelijk gevolgd. Wat zullen je vrouw, kinderen en kleinkinderen ontzettend trots zijn! Diep respect voor wat jij heb gepresteerd. Heel veel succes met de laatste kilometers en probeer er zoveel mogelijk van te genieten!
    Groetjes,
    Daphne de Meij
  7. Wim en Corry:
    5 juli 2012
    Hola Joop, waarschijnlijk heb je in mijn reactie gisteren een stukje over het hoofd gezien, of ik heb het niet duidelijk genoeg omschreven. In mijn reactie was ik begonnen met : “eerst even het verslag van gisteren gelezen” en daar had ik op gereageerd. Vegetarisch eten is niet verkeerd, maar afgezien van een enkele maal niets voor mij. Het is een heel verschil of je alleen bent of met 60 personen, waarschijnlijk is het daar een gesnurk van jewelste (ik mag aannemen dat men na de Vespers nog wel een glaasje zal drinken). Gisteren en afgelopen nacht is hier 21 mm regen gevallen. Deze ochtend en een stuk van de middag (tot 15.00u) droog nu een flink onweer, maar wij hebben niet zo’n probleem als onze kleren niet droog zijn. De Cisterciënzers hebben ook in onze streken veel land ingepolderd. Een groot klooster van hen stond in Koksijde, waar nog ruines en een museum te bezoeken is. Ook in Hulst hebben ze een klooster gehad, zij het in bescheidener vorm. Ook daar is e.e.a. nog terug te vinden in het museum. Terwijl ik dit stukje zit te schrijven zit jij in de Vespers en kan je terugdenken aan de geweldige prestatie die je aan het leveren bent.

Ter afsluiting eentje die ik vandaag toegestuurd kreeg :

Het verschil tussen rijkswachtofficieren en de gemeentepolitie.
    Een groep rijkswachtofficieren heeft als taak de hoogte te meten van een vlaggenmast.
    Zij begeven zich dus naar de mast met ladders en lintmeters.
    Een voor een vallen ze, of van de ladder, of laten de lintmeter vallen...
    Een goede oude wijkagent komt toevallig langs en ziet wat er gaande is.
    Hij trekt de mast uit de grond, legt hem plat, en meet dus die mast. Hij geeft de maten aan die officieren en gaat weg.
    Nadat de wijkagent vertrokken is draait een rijkswachtofficier zich al lachend om naar de anderen:
    - Dat is nu ene van de gemeentepolitie zie !!!
    - Wij vragen de hoogte en hij geeft ons de lengte !!!

El toque final. Hasta mañana.
  8. Erwin lemmens:
    waaw

geniet vooral van je laatste kilometers. elke stap telt.

groetjes
    erwin
  9. Lex en corrie:
    Hola Joop,
    inderdaad lezen we blijkbaar niet goed. Zal wel te maken hebben met de boeiende verhalen dat we niet op de km's hebben gelet!
    Intreden klooster ok maar ook weer uittreden a.u.b. Heel veel plezier nog op de laatste km's en nu alvast bedankt voor de vele boeiende verhalen.
    Hasta manana (of zoiets)
    Lex en Corrie
  10. Fam. Sijnesael:
    Hey ome Joop,
    Het lijkt erop of je steeds meer km's per dag aflegt naarmate je dichterbij Santiago komt. Jeetje, je bent dus echt over enkele dagen al aan het eind van je tocht. Echt ongelooflijk hoe snel dat achter de rug is. Afijn, voor ons als trouwe volgers in ieder geval. Kan me voorstellen dat tante Nancy, Mandy, Jordy, Caroline en de kids je amper kunnen wachten om je weer in hun armen sluiten. Wij hebben vooral genoten van je verhalen en telkens weer met grote bewondering je belevenissen, ups en downs (gelukkig bleven deze laatste beperkt) gevolgd.
    Afgelopen zondag is een van onze directeuren met zijn 2 zoons (van 17 en 20 jr.) op de fiets vertrokken vanuit zijn woonplaats (Ijsselstein) Limburg naar Santiago. Ook hen ben ik nu aan het volgen.
    Laat vanavond vooral de rust en je overpeinzingen over je heen komen. Ik hoop dat de laatste loodjes vooral lichtvoetig zullen zijn.
    Groetjes,
    Carmen
  11. Wil uit Den Haag:
    6 juli 2012
    Ik wordt er eigenlijk een beetje weemoedig van. Je bent er bijna en dat is natuurlijk GEWELDIG!!!! Straks weer heerlijk thuis en wij de eerste tijd maar denken o ja even kijken of Joop er al is.
    Dat wordt ff afkicken en ik denk voor jou ook Joop na ruim 2300 km.
    We zouden denk ik allemaal even een kijkje willen nemen als je op het plein aankomt.
    Ben benieuwd naar je klooster ervaring. Misschien loop je wel op wolkjes.

Ik hoop dat je morgen droog weer hebt.
    Hier kon de regen ook niet uitblijven na een hete drukkende dag.

Tot morgen.
  12. Claudia Heijens:
    6 juli 2012
    Succes met de laatste kilometers de komende dagen!!
  13. Remi:
    6 juli 2012
    die laatste km is natuurlijk een wassen neus na een afstand van ruim 2200 te hebben overbrugt nog veel succes en benieuwt naar je laatste verhaal vanuit santiago
  14. Sacha:
    he joop,
    nog maar een paar kilometertjes....
    yannick en mandy zijn ook terug uit parijs. Heb ze gisteravond opgehaald dus die zijn ook standby om je thuis te ontvangen.
    Saluutjes.
  15. Mandy:
    6 juli 2012
    Jeetje pap, je gaat wel heel hard....nog even en we zien je weer in real live...raar hoor na al die maanden internet en telefoon...
    Yannick en ik zijn net terug uit parijs en we hebben genoten, wat een genot om dit met je kind te mogen doen. Heb Yannick ook heel vaak verteld dat jij en ik dit ook samen hebben gedaan en dat ik dat altijd heel bijzonder heb gevonden. Nog maar een paar dagen en dan zit je weeral aan de bruine boterhammen met kaas en pak je weer de auto of de fiets om ergens naar toe te gaan haha. Laat even weten wat we zeker voor je in huis moeten halen, wasnt er zijn vast wel dingen die je gemist hebt of waar je heel veel zin in hebt....
    Hele hele dikke kussen...
  16. Valerie Sanderse:
    6 juli 2012
    Hoi Joop, eigenlijk ken ik je niet echt maar doordat Mandy elke keer je verslagen op facebook zette ben ik je toch gaan volgen. Zo'n tocht naar Santiago blijft toch iets magisch. Mijn schoonvader heeft t ook gedaan en ik vind t echt n enorme prestatie! Succes met de laatste km's! Groetjes Valerie