Vertrek of vertrokken

8 april 2012 - Le Quesnoy, Frankrijk

Het is weer zover ik ga mijn reis weer voortzetten. Ik vertrek weer of ben vertrokken al naar gelang het tijdstip waarop jullie dit lezen. Vandaag 8 april, 1e paasdag, wordt ik weggebracht om 11.00 uur met de auto en vergezeld door de familie, naar Le Quesnoy, de plaats waar ik vorig jaar moest uitstappen door een voetblessure.
Deze tijd(s)vorm staat ook voor de tijd nemen, dat is wat ik nu heb geleerd. De tijd nemen om je echt te onthaasten. De tijd nemen om te genieten. De tijd nemen om je niet te laten opjagen enz. Er zijn dus vele soorten van tijd in taal en beleving dus.
Ik heb wel en dat lijkt in tegenstelling tot wat ik nu heb geschreven, wel mijn voorzorg genomen wat ovenachtingen betreft. De eerste en tweede dag overnachting heb ik reeds gereserveerd in Frankrijk.
Ik heb besloten geen tent mee te nemen en volledig te vertrouwen op de mogelijkheid een overnachting te vinden in het land zelf.  Scheelt toch weer vele grammen in de rugzak.
Toch was het weer schrikken laatst, toen ik een dagtocht maakte en na bijna op het eind van de 30 km tocht een heftige kramp in mijn kuit voelde opkomen en mij belemmerde om nog verder te stappen. Strompelend ben ik bij mijn auto gekomen en vlug huiswaarts gekeerd. Na een afspraak met de fysiotherapeut en een aantal massages ben ik weer zover dat ik mijn reis kan hervatten.
Ik slik nu zelfs magnesiumtabletten om maar te voorkomen dat dit weer gaat gebeuren. Er schoot op dat moment zelfs een gedachte door mijn hoofd, mag ik soms niet vertrekken?
Dus ook hier weer een waarschuwing neem de tijd.
Zo zie je tijd is in veel opzichten heel belangrijk nu nog alleen zorgen dat ik het ook ga begrijpen.

Dit was weer mijn eerste bericht van mijn nieuwe camino ik hoop jullie nog veel te mogen berichten over mijn reis maar dat zien we wel. Het blijkt dat er soms niet zoveel mogelijkheden zijn. Maar zijn het geen dagelijkse berichten dan zal er in grote plaatsen toch zeker wel een mogelijkheid zijn om weekberichten door te sturen. Jullie horen van mij. En o, ja schroom niet mij terug te schrijven. Ik lees ze wel, al zal ik niet altijd de tijd hebben om te reageren. Jullie reacties geven mij moed en peppen mij op in soms moeilijke momenten wees daar van overtuigd. En mocht je naar aanleiding van de berichten in de verleiding komen om mee te stappen bel en kom gewoon langs als je kunt, ik wacht wel op jullie.

Tot een volgend bericht.

1. Rodney Hofman:
    Joop, heel veel succes!
  2. Saman-Gelderland:
    8 april 2012
    laat ons hopen dat het deze keer wel lukt en wens je een goede
    reis en hopelijk niet te veel ongemakken (voeten goed verzorgen)
  3. Willy v/d Bergen:
    8 april 2012
    Joop veel succes en luister naar je lichaam.
  4. Vera en Ivan:
    Hoi Joop
    Wij wensen je heel veel succes en we hopen dat het deze keer goed afloopt, en dat je je droom waar maakt.
    We zullen duimen en aan je denken, met super veel respect!!
    En we zullen je zeker volgen op je reis,
    Nou tot het volgende verslag

Groetjes Vera en Ivan
  5. Erwin lemmens:
    Joop, mooi!!

Jij was bij mij in Gent, ik vroeg me al een tijdje af hoe het met je zou zijn maar daar heb ik nu een duidelijk antwoord op :GOED

Ik wens je superveel geluk en een fijne tocht, onwezenlijk licht nu je die tent niet meer meehebt :-)

1000 groetjes
    erwin
  6. gerard gillesen:
    8 april 2012
    Laat je niet kisten Joop!!!en denk er aan dat je de tijd hebt, dus niet forceren hee!!!
  7. Angelique, ronald en kids:
    Hoi Joop,

je hebt je reis hervat, we wensen je heel veel plezier en veel succes met je prachtige reis. Mocht je terug last krijgen van kramp s'nachts, leg dan een stuk zeep aan je voeteneinde; een grootmoeders middel dat toch echt schijnt te werken! We zullen je volgen! Heel veel groetjes van Angelique en mijn mannen.
  8. Snoeckjes:
    Hallo Joop,

wij weten ook dat één tegenslag niet het einde hoeft te betekenen.
    We duimen nu ook voor jou en wensen je een behouden en fijne tocht.

Vele groeten.
  9. Mandy:
    8 april 2012
    pap, deze keer gaat het je lukken!!!!!!
  10. Ria,Viola en Bjorn:
    8 april 2012
    We hopen dat je een mooie tocht tegemoet gaat.
    Ontzettend veel respect!

We zullen je blijven volgen hier...tot het volgende verslag.

Groetjes
  11. Robert van Bambost:
    Hoi ome Joop,

Ook hier in Leerdam gaan we je weer volgen!
    Je hebt groot gelijk dat je rustig aan gaat doen! Immers de reis zelf is minstens zo belangrijk als het eindpunt.
    Succes!

Robert, Gera en Britt
  12. Corina allonsius:
    Zet'm op joop! Succes!
  13. Rudi Clemminck:
    8 april 2012
    Goede reis en veel succes.
    Ik ga je volgen.
  14. Wim en Corry:
    Hallo Joop,

We zullen weer uitzien naar je reisverslagen. Veel succes met deze voetreis. We zullen voor je duimen dat het deze keer wel lukt om datgene te doen wat je zo graag wilt.

Veel courage en bij een dip even rust nemen.
  15. Amber:
    Heej ome Joop,
    Veel succes! Zet hem op! En doe op t gemakje.

Groetjes amber
  16. Truus Samijn:
    Héél véél succes Joop!!
    We gaan je van dag tot dag volgen!!
    De kaart ligt hier bij mijn pc!
    Nogmaals succes!!!Truus
  17. Claudia Heijens:
    Hoi Joop,

Veel succes weer met de reis,
    We gaan de verhalen zeker volgen!!

Groetjes Claudia en Cédric
  18. Remi:
    Veel succes gewenst
    en probeer een normaal tempo aan te houden
    groeten Remi
  19. jenny:
    hoi oome joop

veel plezier en ik ga je verhalen volgen leuk hoor
    gtoetje jenny en jeroen en lorena
  20. Rudy en Georgette:
    8 april 2012
    Joop, Heel veel succes gewenst en we gaan je volgen ( maar dat wist je vast wel al)

groetjes, georgette en rudy
  21. Wil uit Den Haag:
    8 april 2012
    Geweldig Joop. Mooi verslag wat je hebt geschreven. Alle goeds op je reis. De intentie van je reis ontroerd me nog steeds, zeker nu je voor de tweede keer op pad gaat. Je bent een volhouder:-)

Groetjes,
    Wil.
  22. Fam. Sijnesael:
    Hey ome Joop,
    Bovenstaande berichten bevestigen maar weer eens dat er enorm met je wordt meegeleefd. Je bent na de vorige keer weer wat ervaringen rijker. Deze keer gaat het je vast en zeker lukken.
    Groetjes en succes!
    Een van je vele trouwe volgers
  23. Lucie en John:
    Joop
    Heel veel plezier vooral tijdens je mooie tocht.
    Groeten uit Gorcum
  24. Christa en co:
    Yo ome Joop,

Super dat je er weer aan begint. We gaan je zeker weer volgen, stap na stap....Neem inderdaad je tijd en veel spa-bruis drinken, daar zit ook magnesium in! Goed tegen krampen.
    We wensen je veel moed, succes en vooral mooi weer.
    Veel stapgenot en geniet er van!

Groetjes van ons allemaal
  25. Jacques Sol:
    Joop
    Heel veel succes en veel plezier.
    Geniet ervan.
    Groet
    Jacques & Karin Sol
  26. Hanneke Bronwasser:
    8 april 2012
    Las via Facebook over je tocht naar Santiago en ben stiekem een beetje jaloers, heb die wens ook al jaren. Veel wijsheid en fijne contacten toegewenst!
  27. Lex en corrie:
    JOOP,

jou kennende gaat het lukken. Heel veel succes en zoals jezelf al zei : neem de tijd.
  28. Carlo de Groene:
    9 april 2012
    Succes Joop!

Groeten je oude buurjongen.
  29. Anne Mieke:
    9 april 2012
    Hoi Joop

Veel succes met je tocht naar Santiago

Groeten Anne Mieke
  30. Richard de Beule:
    10 april 2012
    Joop,

Veel succes. Het gaat je goed.

Richard
  31. Sandra Claeijs:
    11 april 2012
    Hallo Joop,
    Heel veel succes en op het gemakje!!!
    Groeten Sandra