Valigny-Saint Amand Montrond

4 mei 2012 - Saint-Amand-Montrond, Frankrijk

Weer een mondvol, maar ja in Frankrijk worden de heiligen nog volop vernoemd. Even terug naar gisteren, het verhaal rond de gehuchten en de vele namen die je tegenkomt houden mij de hele dag bezig. Dat komt omdat ik ooit een boek heb gelezen omtrent de geschiedenis van Frankrijk. Ik kan je verzekeren dat was een boeiend boek. Ik ben blij dat ik nu wat meer te weten ben gekomen omtrent de naam die ik jullie heb voorgelegd en bedankt voor het recept ik zal bij thuiskomst eens vragen aan Nancy of dit kan worden klaargemaakt? Ik merk dat er door sommigen onder jullie enige bezorgdheid is geslopen omtrent mijn conditie of lichaam gewicht. Ja, ik ben zeker afgevallen maar vergelijk dat maar met een wielrenner in de Tour de France, die kan ook eten zoveel hij wilt maar zal toch gewichtsverlies leiden. Ik zal even opnoemen wat ik eet op een dag: petit dejeuner dat is brood en confituur, koffie en soms een yoghurt erbij, ik eet al het voorgezette brood op, daarna naar de epecirie voor 2 bananen, 2 sinaasappel en bij de bakker een demi pain voor mijn 10 of zoals het uitkomt 12 uurtje. Kom ik tussen 12 en 15.00 uur langs een restaurant dan pak ik een "plate du jour" en 's avonds een warme maaltijd op zijn frans en dat is uitgebreid. Dus zo zie je deze jongen mag dan in België Hecke Joop worden genoemd, maar hij is niet dom om zich zelf te verwaarlozen. Dus geen zorgen maken ook al liep ik de afgelopen dagen 30 km gemiddeld, morgen wordt dat er weer één van 17.5 een rustdag loopje.

Nu eens wat over vandaag, het was voor Franse begrippen een platte dag iets als doorlopend de april of brug op in Sas. Kan ook vermoeiend zijn maar is te doen. Zo af en toe ligt er dan toch weer een heuvel die je laat merken dat er wel eens iets venijnigs tussen kan zitten. Maar deze heuvel leidde mij naar de bovenkant van een helling met een prachtig overzicht van een vallei. Aan de overzijde lag net zo'n heuvel als waar ik mij op bevond. Prachtig. De vele dorpjes en gehuchten waren op die manier panoramisch voor mij uitgespreid, wat is het toch heerlijk om hier te mogen lopen. Langzaam daalde ik weer af naar het dorp waar ik uitgebreid mijn lunch verorberde. Voortging mijn weg, ja mijn weg zoals Frank P het zo mooi verwoorde. Het is werkelijk de weg, ook al leidt hij naar het doel, die deze reis zo boeiend maakt. Oudere mensen vooral spreken je aan en bewonderen je moed om de tocht te gaan en sturen je door met een bon courage. Waar je ook komt men is je altijd behulpzaam bij het zoeken naar de weg, ook al lukt het soms niet om het te begrijpen. Maar dat ligt aan mij. Daar om de hoek een lange weg volgend, loop ik langs akkers zo ver het oog reikt, kilometers lang, dan kan je rustig spreken over een boer met een kleine 300 tot 500 Ha grond. En dan duikt daar eindelijk de boerderij op die terwijl je horizon verschuift steeds groter wordt. Het lijkt of je kijkt naar een tv van 48 cm en dan overschakelt naar één van 141 cm doorsnede. Zo wordt je dag, dag na dag, gevuld met beelden. Kastelen, boerderijen, poorten d' horloge oude kapellen en nog veel meer, te veel om op te noemen. Genieten en genieten maar. En dan is daar eindelijk het einde je bereikt de plaats waar je gaat overnachten en dat is in dit geval " Foyer Jeunes Travailleurs" of een soort jeugdherberg wel een met eigen kamer en douche en wc, warme maaltijd en ochtendontbijt compleet voor 26 euro. Daar ga je niet voor sukkelen. Ik loop nu al een twee tal dagen in korte broek omdat de zon hier vrolijk schijnt en de temperatuur is opgelopen naar + 20 gr, bij jullie ook? Vandaag op het eind nam de wind toe en dan kan je op je klompen aanvoelen dat het weer gaat veranderen, dat klopte het begon te miezeren. Ik was er toch bijna dus even op een terrasje en twee pintjes. Toen weer door voor de laatste 3 km. Ik ben nu gewassen en zit nu dit verslag voor jullie te maken op weer een voor mij normale computer. Dat kun je altijd merken aan de lengte van het stuk.

Er lag nog een vraag open: mijn schoenen zijn niet versleten mijn eerste paar sokken wel, weer wat grammen minder. Ik vernam ook uit de reactie dat ik het midden van Frankrijk heb bereikt dus nu nog de andere helft. à demain

Voor kaartvolgers: Valigny-Isle et Bardais-Bardais-Ainay le Chateau-Charenton du Cher-Saint Pierre les Etieux-Saint Amand Montrond. Dat is de plaats volgorde zoals gelopen.

1. nancy:
    4 mei 2012
    Ha die pa, ik zit hier nu even bij ma je stukje te lezen. Lekker een bakje koffie en een beetje kletsen.
    Ze is zo trots op wat je doet en knipt iedere dag een stukje van de meter af, want ze wil je natuurlijk ook snel weer terug...
    Het gaat goed met d'r en houd zich goed bezig overdag. Yannick heeft volgende week en die week erna vakantie en is dan dus een hele dag bij oma. Kan ze lekker zorgen en natuurlijk eten we dan ook hier...Voor mij ook makkelijk en gezellig. Ze komt ook regelmatig bij Yannick en mij eten en das dan ook weer gezellig voor haar. Wij eten weer andere dingen dan dat ze voor d'r zelf klaarmaakt en wie weet maakt ze dat dan ook nog eens voor jou..
    Kijk zo hebben we het allebei over eten gehad.
    Ga zo door!!!!!! Ik ben reuze trots op je.

Dikke kus van yannick en van mij
    xxxx
  2. Christa en co:
    Hoi ome Joop,
    Laat het eten en drinken daar maar lekker smaken, je hebt het wel verdiend na zo'n lange wandeltocht(en) Ik lees telkens weer vol bewondering je verhalen en denk dan; waar haalt hij dat toch allemaal vandaan? Knap hoor!Zorg dat we je nog herkennen als je terug komt, nu je zo vermagerd bent. Ik zou beter meelopen, goed voor de lijn! ;) Tot morgen!
  3. Jos:
    OK
  4. Erna Ranschaert:
    Bonjour Joop,
    Ik kijk iedere dag uit naar je verslag van de belevenissen van die dag. Het is goed dat je goed voor de inwendig mens zorgt en dat lukt je volgens mij bijzonder wel. Je moet goed op krachten blijven om van al dat moois te kunnen genieten!
    Ben net terug van de dodenherdenking, het is namelijk 4 mei.

Ik wens je nog een hele mooie voettocht.
    Groeten Erna
  5. Wim en Corry:
    4 mei 2012
    Hallo Joop, evenals Erna, net terug van de dodenherdenking. Is toch altijd indrukwekkend, ook als je dan al die namen hoort van de slachtoffers in zo'n klein plaatsje als Sas.
    We hadden niet de indruk dat je zou omkomen van de honger, je gebruikt natuurlijk heel wat energie en als we lezen wat je naar binnenwerkt zorg je goed voor jezelf. Dat je bij zo'n inspannig wat vermagerd is normaal. Dat komt er later weer wel aan als de pain au vin goed lukt. fijn dat het weer nu meezit en je in korte broek kunt lopen. Hier was het vandaag bewolkt en behoorlijk fris. Geen weer om in de korte broek te lopen. Is er iets te merken van de verkiezingskoorts of leeft dat niet zo in de kleine dorpjes.
    Groeten uit 't Sas.
  6. Wil uit Den Haag:
    5 mei 2012
    Zo dat is inderdaad een prachtig lang verhaal. Je maakt ons jaloers wat de 20 graden aangaat. In Den Haag was het 9 graden vandaag. Wat een verschil. We snakken naar de zon. Wat je kostje betreft kom je niets tekort en op de foto's zie je er goed uit hoor en slank is in. Wat eraf is hoef je niet meer mee te sjouwen moet je maar denken. De Hollanders al ingehaald? Met jou tempo moet dat haast wel. In ieder geval geniet je van je reis en das mooi voor iedereen om te lezen.

Tot je volgende bericht.
    Groeten uit Den Haag.
  7. Frank puylaert:
    5 mei 2012
    goed lang rustg verhaal. Vermageren is alleen goed, ls je te veel wéégt of te zwaar bènt. Bij één meter 80 = 80 kg.
    goed, ben je boven de 50./60 jaar dan is het max. 90 kilo.
    ( en dat blijft zo, ook al lukt dat nooit, als je niet 5. k.m.pd
    loopt liefst 2 x een half uur per dag.) Jouw verhaal 'bewijst'
    dat in het normale W.E.-leven te weinig wordt bewogen...
    Behoud je normale gewicht, kom herboren terug.FRANK.P.
  8. Remi:
    5 mei 2012
    wat een verhalen om jaloers van te worden
    maar blijf ze schrijven en ik zal ze blijven lezen
    ik blijf wel mijn rondjes lopen in belgie en nederland
    ook leuk met het idee ooit een stukie composella te lopen
    Remi