Saint Pierre le Moutier-Valigny

3 mei 2012 - Valigny, Frankrijk

Gisteravond wat was ik een gelukkig mens geheel alleen, doch niet eenzaam. De vrouw dacht zeker dat ik te mager was het kon niet op. Het is zelfs te veel om het hier te vernoemen. Ik had er zelfs nog plezier van, de volgende ochtend. Vandaag was het echt door het platteland en dan bedoel ik niet plat. Als ik een titel had moeten bedenken dan was het "Gehuchten", geweest. Ik ben door tientallen van hen gelopen en honderden gepasseerd. Het mooie van gehuchten is dat ze iets over dat bepaalde gebied zeggen. Ik passeerde zo Pain au Vin en dacht aan brood en wijn maar dat is fout ik denk eerder in de richting brood of azijn. Dus iets in de geest van hard werken wil je iets verkrijgen. Maar trouwe volgers laat jullie hersens ook eens kraken. De route verliep als volgt: via le Veurdre, Lurcy-Levis zo door naar Valigny. Hier zit ik weer in een hotel ik merk de laatste dagen dat ik steeds achter een NL koppel zit. Ik ga ze niet inhalen aan koppels heb ik niks dan ben ik te vaak het bekende derde wiel. Ik hou het kort deze keer. a demain

1. Lex en corrie:
    Hoi Joop,
    met een volle maag lopen lijkt me niet al te lekker, maar nog altijd beter dan een lege maag. Verder dan een recept dat Pain au vin heet ben ik ook niet gekomen. Hoeveel schoenen heb je al versleten?
    groetjes
    Corrie en Lex
  2. Frank puylaert:
    Neen ! VIJFDUBBEL...

" un homme averti, en vaut deux ". Jij laat je liever niks
    zeggen...al telt "een gewaarschuwd man voor twee".
    ...zuchtend trok de pelgrim verder, het is niet het doel, het is de weg, vol kuilen,regen en hellingen, om van nederlandse stellen maar te zwijgen. Wij vertrekken ook dus van mij hoor je niks meer. je berichten slaat mijn p.c. wel op, lees ik graag. Loop lekker en let op je tellen. FRANK.
  3. Wil uit Den Haag:
    3 mei 2012
    Je hebt/ had het helemaal goed wat pain au vin betekend. Brood en wijn. Azijn is vinaigre. Of was het een strikvraag ;-) Dus denk ik, eerst hard werken voor je brood en daarna een wijntje, dus klopt wel ongeveer, of zit ik nou te bazelen,hahaha.

Ga je nu zachter lopen Joop om die Hollanders niet in te halen?
    Ik doe even bijdehand dit keer, het is het vijfde wiel aan een wagen. Maar ik snap-um.
    Ik hoop dat je beter weer hebt gehad dan hier in Den Haag, want het lijkt wel herfst. Koud, nat en de hele dag grauw.

Den Haag is de afgelopen week in de ban geweest van een moord op een juwelier. Hij was net verhuisd uit een winkelstraat waar hij zich niet meer veilig voelde. En dan gebeurd er dit.
    De videobeelden zijn direkt vrij gegeven en daarna de foto's van de 2 daders. Allebei gepakt inmiddels. 2 gasten van 19 jaar, niet werken, niet naar school en maar lekker rondhangen.
    Dit was het NOS journaal.

De foto's zijn schitterend, mooi om te zien hoe je loopt, dan leeft het voor het thuisfront.

Morgen weer een goede dag en voor straks welterusten.
  4. Christa en co:
    Yooooo,
    Pain au Vin = Wijnbrood. (wordt mij hier verteld) Als er au tussen staat, zoals bij Coq au Vin, zit het laatste in het eerste verwerkt. Dus wijn in het brood verwerkt = wijnbrood! ;)
    Nog wat Franse les;
    Pain au Sucre = Suikerbrood ( mjammiemmm)
    Pain avec du Vin = brood met wijn
    Pain ou Vin = wijn of brood
    Dan liever au ertussen zeker ipv ou ! Let maar op dat dat Nl koppel je niet als stalker aanzien als je ze telkens op de hielen zit. Tot morgen!
  5. Frank Cappaert:
    3 mei 2012
    Joop Pain au vin is een recept om brood te bakken
    Het staat hieronder maar je zal daar onderweg niet aan toe komen
    Veel succes a demain
    Bijzonder: De rode wijn geeft het brood een mooi kleurtje en een heel aparte smaak.
    Aantal: Dit wordt een groot brood met zeker 20 sneden.
    Bereidingstijd: 10 minuten plus baktijd broodmachine
    Ingrediënten:
    − 500 gram Weesper blond
    − 300 gram rode wijn
    − 18 gram verse gist of 9 gram gedroogde gistkorrels
    Bereiding:
    Doe eerst de wijn en dan het meel in de bakvorm van de broodmachine. Er bovenop de verse gist in
    brokjes of de gistkorrels. Bakken op programma 1 van de broodbakmachine. Lekker met Franse kaas.
    Molentip:
    Een handje grof gehakte walnoten erdoor levert een lekkere variatie op. En dan besmeren met
    roomkaas en vijgenjam.
  6. Wim en Corry:
    3 mei 2012
    Coq au vin of pain au vin, het is allemaal eten en als je daar teveel van eet heb je er de andere dag last van, maar je mag de gastvrouw ook niet teleurstellen. Wat de gehuchten betreft, hier in de streek hebben we er toch ook enige. Ja, als je niet achter het nederlandse paar aan wilt wandelen zal je een rustdag moeten nemen of anders een andere route nemen.
    Hier is het bewolkt maar droog geweest. Deze namiddag met de gepensioneerden van Zorgsaam een fietstocht gemaakt in de "Zak van Zuid-Beveland". De boomgaarden in bloei, de bloemendijken nog niet. De schaapskooi in Nisse en de Vlindertuin in Kwadendamme bezocht. Verder geen nieuws. à demain.
  7. Erwin lemmens:
    4 mei 2012
    ik heb het eventjes op de kaart bekeken en je zit ongeveer in het midden van frankrijk, wat op zich al indrukwekkend is!

groetjes
    erwin uit gent
  8. YANNICK:
    4 mei 2012
    opa ik heb mei vakantie jippie, en je kaartje is binnen gekomen. Je schreef dat mijn kin blauw was alleen dat is nu gelukkig over.Ik heb wel strafwerk gekregen omdat ik mijn huiswerk niet mee had (en niet gemaakt , tja vergeten). Dikke kus van mij.