Saint Amand Montron-Loy sur Arnon

5 mei 2012 - Saint-Amand-Montrond, Frankrijk

Een tussen etappe die doe je om iets te kunnen overbruggen. Of beter gezegd een rustetappe waar je op je gemakje een kleine 18 km aflegt. Dat was vandaag zaterdag 5mei ook zo. Een normale dag, normaal valt er niets te melden. Hoe kan het toch dat er altijd iets op je pad komt. Ik moet eerst terug naar gisteravond toen ontmoette ik een NL koppel, fietsers, uit Deventer en zo werd de avond toch nog gezellig afgesloten en vanmorgen heb ik ze nog even uitgezwaaid. Ook hen zie ik niet meer terug. Ze hebben wel ingelogd op mijn blog dus iets van hen horen, denk ik wel. Om 10 uur vertrok ik om vier kilometer verder weer aan de koffie te zitten. Op het terras zittend in de zon, passeerde een familie, man, vrouw, drie kinderen en twee ezels mijn pad. Toen ik dat zag herinnerde ik mij een krantenartikel uit de Franse krant waarin verhaal gedaan werd over deze familie. Toen ik hen later inhaalde heb ik hierover met hen gesproken. Zij zijn zes maanden onderweg, komende uit Noord-Frankrijk richting Santiago. Het gezin bestaat uit papa met een kind op zijn rug 1 jaar oud, de twee ezels dragen de twee overige kinderen. Vader en moeder mennen de ezels, die niet harder lopen dan 3 km per uur. Hun dagtochten zijn daarop afgestemd, 18 km per dag. Zo liep ik gestaag verder en kwam ik aan in Loye-sur-Arnon. Daar zijn ze de kerk aan het renoveren. Dit dorp telt een restaurant en laat dat nou net bezet zijn voor een groot familiefeest. Ik kom dus binnen en aanschouw en zoek oogcontact met een van de familieleden omdat de eigenaresse van het restaurant mij zwaaiend duidelijk maakt dat ik hier niets te zoeken heb. Dat oogcontact werkt, want even later krijg ik mijn biertje en met een knipoog en een lach bedank ik mijn redster. Ik maak een beetje misbruik door er nog één te bestellen. Na afloop zwaai ik nog eens naar de familie en wens hen bon appetit en verlaat het pand. Verder door naar mijn opvanghuis. Daar vertelt Paul, 75 jaar oud, dat zijn vrouw Annie vorig jaar is overleden aan een hartfaling en dat hij uit naam van zijn vrouw de refuge voortzet, het ontroerde mij. Tevens nodigde hij mij uit de kerkdienst te bezoeken, dat heb ik niet aanvaard. Later op de avond zal ik zijn zoon nog ontmoeten hoe dat verder verloopt zal ik misschien morgen vermelden. Paul heeft wel al voor mij, voor morgen, onderdak geregeld. Weer een zorg minder. Ik ben in deze refuge geheel alleen maar weer niet eenzaam, zo'n warme ontvangst dat doet je goed.
a demain

1. Angelique, ronald en kids:
    Hoi Joop,
    wat fijn dat alles ook op een "rustdag"op zijn pootjes terecht komt. We genieten van je verhalen en wensen je voor je vervolg wederom nog steeds veel succes.
    Groetjes de Beefjes
  2. Frank puylaert:
    6 mei 2012
    ...zo weinig reacties op zo veel leuk nieuws.
    5 Mei vierden we hier, vrij zijn is gaan waar je wilt.
    Hier in Belgie vieren ze alleen 11 Nov. wapenstistand van 1918. Ik ga proberen het Poel-verhaal aan een journalist te slijten, een flinke club belgse militairen stond klaar om het kanaal over te steken, op of achter pakken stro: de wisse dood tegemoet,.. toén kwam het bericht van de wapenstilstand! Nu eens een goed bericht bij al de droeve herdenkingen. (om van het geluk v.h.jonge stel Chatel-Jacobs maar te zwijgen..).Steek maar eens een kaars op in een van die kapellen, worden ze nog mooier! Bedek je hoofd, take it easy en je bent op de helft..groeten, FRANK.
  3. Wil uit Den Haag:
    6 mei 2012
    Nee Frank, helemaal mis ;-) Joop heeft 2 verslagen geschreven en die moeten nu switsen van het ene naar het andere verslag, van wat stond er ook alweer en die blijven daar steken. Dus Joop je hebt leesvoer morgen. Het lijkt wel of je ooit gepromoveerd bent in geschiedenis Joop, wat Frankrijk betreft, mijn hemel al die jaartallen en namen van die gehuchten, kastelen enz. Je hebt Frank ook aangestoken:-) Geweldig om te lezen, dus blijf het vooral doen. We lopen in gedachten mee en beleven zo je reis. Een gezin met 2 ezels zal je hier niet tegen komen. Zelfs niet op het Pieterpad bij man bijt hond. Frankrijk gaat weer een nieuw tijdperk in. Hollande is de nieuwe president. weer eens een makkelijke naam voor de Hollanders. Maar dat zal je wel gehoord hebben inmiddels. Hier is het nog steeds koud met 10 graden vandaag. Mooi om te lezen dat je bij Paul een warm ontvangst kreeg en er weer voor onderdag gezorgd wordt.

Peter was vanavond in het programma overtreding op SBS6. Boeven vangen in "koninginnenach" Die hij vast had heeft vast een week pijn in zijn polsen gehad.

Morgen weer een goede reis.