Sobrodo dos Monxes-Pedrouzo

6 juli 2012 - Pedrouzo, Spanje

Ja ik ben weer uitgetreden uit het klooster. Het was, maar dat wist ik geheel anders dan in Vezelay. Toch heeft het wel iets dat gezang tijdens de vespers met paters, doet mij toch weer terugdenken aan mijn korte seminarietijd. Het geeft je wel de rust om terug te denken aan wat je beleefd hebt. Maar het helpt je ook om over alles na te denken wat je de laatste dagen hebt vernomen. Je beseft dan dat je een gelukkig mens bent die nog alles bezit, gezondheid. Daarom koester ik het maar.

Ik heb een vermoeden dat er een persoon gegniffeld heeft toen hij vernam dat ik weer eens in een klooster wilde. Maar nu was alles in orde, geen schimmel en geen hoge plafonds of kerkers. Nee de oude stallen waren verbouwd tot verschillende slaapplaatsen waar rond de 12 mensen in konden en zoals gesteld ook vol. Toch had ik geluk, toen ik ´s avonds naar bed wilde en mij neervlijde zakte ik door de beddenbodem, dat is de tweede maal. Alleen nu was hij niet meer te repareren. Hospitalero en pater opzichter erbij en ik kon verhuizen naar het nog enige overgebleven bed. Anders had ik waarschijnlijk een cel gekregen en was ik niet meer buiten gekomen. Vanmorgen weer vroeg op pad, het regende. Ik dacht laat ik de poncho maar eens aandoen over mijn nog vochtige kleren. Op pad en binnen een twee tal uren was het droog en bleef het voor de rest van de dag ook droog. Poncho uit en het windjackje aan. Na verloop van tijd kwam er zelfs een mager zonnetje door en ik dankte Jaques voor deze prachtige dag en trok onderwijl mijn jas uit om zo verder te gaan. Heerlijk mijn vochtige kleren droogde snel, op deze manier. Alleen aan de geur valt voorlopig nog niks aan te doen, dat moet tot later wachten. Langzaam gaan we vooruit en in de plaats Villanova staat een aanduiding voor een splitsing. Ik sta dat eens te bekijken en zie dat ik daarmee de Camino Frances tot 18 km voor Santiago kan vermijden. Besluit was snel genomen, op weg. Alleen deze weg is 23.5 km min of meer kaarsrecht stijgend en dalend. Dat duurt lang zo´n weg, dat kan ik je verzekeren. Ik kom op een boskruising en zie van links een peloton voetgangers komen dus ik weet dat is dus de CF. Werkelijk waar, het is of ik op een zaterdag aan het wandelen ben in België tijdens een uitgezette Activia tocht. Ik schrik mij werkelijk een hoedje. Ik zoek vlug een terras op om van de schrik te bekomen. Onderwijl aanschouw ik dit voortploeterende circus. Er passeren tijdens mijn stop werkelijk meer dan 50 mensen. Mijn stop duurde niet langer dan 15 minuten. Als dit een graadmeter is voor de bezetting dan weet ik nu al dat vele auberges vol zullen zijn, we zullen zien. Ik ga voort en voort tot ik plotseling een paal zie die weer een andere schelp structuur voert, blijft verwarrend. Maar wat zie ik zit op 23 km voor Santiago. Ik was vertrokken op 62 km. Dit gaat wel heel erg snel en besluit daarom maar snel een auberge te zoeken. Gevonden en wat voor een nog 5 bedden over dus vlug genomen. O ja hier kunnen er weer 60 slapen en terwijl ik aan het typen ben zegt de hospitalero tegen drie mensen, complet. O die geur waarover ik schreef, die wordt op dit moment er uitgewassen in de wasmachine en later alles in de droger. Traditioneel deze wassing, de oude pelgrims deden dit ook, zich wassen bedoel ik. Maar wij moderne pelgrims doen het op deze manier. Morgen loop ik de laatste 18 km naar Santiago en neem daar een heerlijk hotel. Mijn oude caminovrienden nog even gebeld, deze zitten 24 km achter mij en zullen zondag arriveren, ik vang ze op. Ze gaan mij bellen wanneer ze vertrekken. Dus maandag ga ik kijken hoe ik terug kom, hoe dat gaat verlopen horen jullie nog. Ik ga ook tijdens de rustdagen daar ter plekke nog wat kleine stukjes plaatsen en tevens de laatste foto´s op het web zetten. Daarom dus weer tot hasta mañana

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Christa en co:
    Hallo ome Joop,
    Gelukkig ben je niet in het klooster gebleven, tja je weet maar nooit natuurlijk. Hopelijk heeft het je wat geholpen. En je hebt ook goed kunnen slapen na het afbreken van je bed. ik dacht dat je toch al veel vermagerd was, maar blijkbaar......... Je zal het wel op het bed steken, dat het versleten was of zo! Het is altijd leuker wandelen met een zonnetje op je koppie dan regen. Heb je je hoed eigenlijk al terug gevonden of hebben ze die mee naar Duitsland genomen? Jeetje, wat een volk, ik zou ook even wegkruipen en ze laten passeren. Heel veel succes morgen met je laatste 18 km!!!!! Go, go ,go en geniet daar van een welverdiende rust en de ontmoeting met je oude camino vrienden. En natuurlijk wachten we op de foto's en je kleine stukjes. Nogmaals, top hoor, je mag erg trots op jezelf zijn want wij zijn dat hier ook!! Hasta manana oompie!
    Dikke knuffel, Christa
  2. Robert van Bambost:
    Hoi ome Joop,

Wow, morgen ben je er!
    Ik heb een vezoekje; zou je voor mij een kaarsje willen aansteken? Een vriendin van mij heeft vandaag twee nieuwe longen gekregen ivm taaislijmziekte en zij ligt nu op de IC om vanavond weer wakker te gaan worden... Ik denk de hele tijd aan haar en hoop zo dat ze er goed door gaat komen! Ik ben je eeuwig dankbaar als je er kans toe ziet!
    Geniet van je laatste dag lopen!
    Tot snel!
    Groetjes Robert
  3. Lex en corrie:
    Hola Joop,
    phoei, toch weer uit het klooster! Stel je voor dat ik een "pater" in de familie zou hebben.
    Je sloopt redelijk wat bedden ondanks je mindere gewicht, wat doe ermee? Heel veel succes met de laatste km's en geniet er extra van.
    groetjes
    Lex en Corrie
  4. Lucie en John:
    He die Joop
    Onze bewondering is groot voor deze formidabele prestatie.
    We wensen jou leuke en mooie kilometers toe .
    Vele groeten en tot ziens.
  5. Wil uit Den Haag:
    6 juli 2012
    Bij Caro sloeg de schrik om haar hart toen ze las dat je ingetreden was in het klooster. Maar even uitgelegd hoe en wat:-)

Geniet van de welverdiende rust en we wachten op " Jaaaaa ik ben er "

Jordy/Caro en de kids komen over een paar uur naar Den Haag.
    Morgen groot feest bij Peter en Sandra. Ze wordt 40 jaar.

Tot morgen.
  6. Fam. Sijnesael:
    Hoi ome Joop,
    Jawel hoor, morgen is het zo ver. We kijken uit naar je mededeling: missie volbracht. Geniet nog van de laatste kilometers.
    Groetjes,
    Carmen
  7. Hanny Jansen:
    6 juli 2012
    Hé Joop, ik wens je een heel mooie aankomst in Santiago! Het zal vast bijzonder zijn.
    groet, Hanny
  8. Erwin lemmens:
    6 juli 2012
    iedereen loopt met je mee joop,

ik krijg er zelf kippenvel van.

top!
    erwin
  9. Wim en Corry:
    6 juli 2012
    Hola Joop, na je snuffelstage bij de paters toch weer teruggekeerd in het gewone leven. We hadden ook niet anders verwacht. Het is niet netjes om je bed af te breken als je ergens logeert. We wisten niet dat je onderweg zulke streken geleerd had. Gelukkig heb je er geen lichamelijk letsel aan overgehouden. Het wandelen met de nog vochtige kleren zal zeker geen pretje geweest zijn. De geur zal na de wasbeurt van vandaag wel verdwenen zijn. Is het niet een voormalige spoorlijn waar het saai lopen is, dan is het wel een kaarsrechte weg van 23,5 km die ze je voorschotelen. Maar troost je met de gedachte dat ze je dat niet meer kunnen flikken, aangezien je morgen da laatste 18 km gaat lopen. Na zo’n prestatie mag je jezelf eens goed verwennen door een hotel en een paar vrije dagen te nemen. Nog even napraten met caminovrienden en dan wachten we met spanning op je laatste verslagen en je terugkeer in Sas. Hasta mañana.
  10. Frank Cappaert:
    Hoi Joop

Morgen je triomf tocht hartdstikke goed gedaan
    Loop morgen nou niet te hard en geniet van elke meter die je aflegt
    Want ook al zie en hoor je het niet
    Iedereen staat langs je weg te juichen en te applaudiseren voor je prestatie
    Mede door je kort verblijf in de kloosters zullen ook mensen die hier niet meer zijn maar jou erg dierbaar zijn zich aansluiten bij de juigende menigte
    Tot ziens in sas

Frank en Marie-Jeanne
  11. JP:
    6 juli 2012
    Iemand vertrekt uit Sas en gaat een tocht doen van 2000 Km. naar Santiago de Compsostella ... Te voet. Een enkeling tikt op zijn voorhoofd een ander schud even en denkt Tuut Tuut ...
    Joop wist waaraan hij begon, hij had een doel , een missie.
    Morgen, zaterdag komt hij aan op het plein voor de Kathedraal, en het zal niet zijn zoals voorgaande keren, zo van.. ziezo we zijn er ... , Nee hij weet de weg, direct naar binnen, langs het altaar ,trapjes af naar beneden , op audientie bij St. Jacques.. en nu niet van ik heb een creme op mijn wezen gesmeerd, kun je het zien ?? nee, nu een emotioneel onderhoud, met waarschijnlijk tranen in de ogen. Zijn belofte is ingelost , de rekening wordt afgetekend...Voldaan..
    Dan de kaarsen branden, langs de Three Of Jesse, naar het plein een pintje pakken en naar de aankomende pelgrims kijken. s'avonds langs bij zijn Italiaanse vrienden, genieten ...
    Missie volbracht, ook voor Nancy die dagelijks zijn verhalen via de telefoon aanhoorde , nee niet de verhalen die wij hebben gelezen, de verhalen achter het verhaal, de emoties en de pijntjes, de tegenslagen en moeilijke momenten , zij heeft hem gesteund en er door getokken.
    Dus vanuit Sas zoals wij zeggen voor jullie beiden nen dikke proficiat. en nen vette kus.
    J.P
  12. Wil uit Den Haag:
    6 juli 2012
    ha die pa ik ben in den haag en zit je bericht te lezen
    je ben er bijna nog maar en paar km en je ben er. ik ben trots op je maar dat wis je al je doel is berijkt wat je toen heb belooft toen ik ziek was ze je ik loop van sas naar santiago nou dat heb je gedaan ik heb er nog over na gedacht om naar je toe te gaan maar wist niet wanneer je aan kwam in santiago pap ik hou van je en ben apen trots op je xxxxxxx jordy
  13. Wil uit Den Haag:
    6 juli 2012
    GELUKKIG je bent weer uitgetreden! HIHI Wist ik wel hoor!
    Ik ben ook super trots op je!
    Morgen de laatste km's en dan weer richting Sas en we zullen je met openen armen ontvangen op de poeldijk!
    Joep en Keano kunnen nu echt niet meer wachten. Elke morgen vragen ze 'is OPA al thuis' en dan zeg ik nog een paar nachtjes slapen. Dus als je op de terug reis bent vraag je ze maar of ze er goed gas op willen geven!
    Tot snel dikke kus Caroline
  14. Wil uit Den Haag:
    6 juli 2012
    Er is even iets fout gegaan met de PC Joop. Bij de naam Caroline staat door verschillende personen iets geschreven. Maar daar kom je wel uit.
  15. Bernard Willems:
    Wierook, Joop! proficiat!
  16. Claudia Heijens:
    7 juli 2012
    Joop Veel succes vandaag met de laatste kilometers, en geniet ervan!
  17. Maurice Kindt:
    7 juli 2012
    Beste Joop

Proficiat, het laatste stukje zal geen hoge bergtop meer zijn voor jou na al die km.
    Groeten
    Maurice