Sarzay-Cluis

8 mei 2012 - Cluis, Frankrijk

Vanmorgen opgestaan geen jeuk of bulten dus viel alles gelukkig nog mee. De oude man is bijna tachtig en zoals ik al heb gezegd hulpbehoevend en deze refuge helpt hem nog aan een extra inkomen, maar onderhouden lukt hem niet langer. Zijn handicap is dat hij zeer slecht ziende is. Maar aan de andere kant hij is ook een opgewekt persoon want om de vijf minuten roept hij halleluja tot mijn groot vermaak. Op een bepaald moment ben ik hem voor en begin ik ook te halleluja-en. Zo worden wij een tweestemmig koor. Gisteravond en vanmorgen ben ik in het restaurant gaan eten 1,5 km verderop. Zo ben ik op weg gegaan naar Cluis waar ik nu zit. De gehele trip regen. Ik ben met een pijntje vertrokken, ik heb last van mijn rechterheup een beetje overbelasting denk ik. Dus rustig een tochtje van 18 km gedaan, ik was er om 13.00 uur. Langzaam begint het weer op te klaren. Er valt nog een pelgrim binnen, een Parijzenaar. Met wat van mijn Frans, voeten en handwerk kom ik toch aan een iets grotere conversatie dan vier weken geleden. Het is vandaag 8 mei, Franse dodenherdenking. Ik zit nu in een vier persoonsrefuge die dus nu 50% gevuld is.
Wim je vroeg nog eens hoe hier politiek gediscussieerd wordt, ik kan je antwoorden heftig. Nu is Frankrijk, vind ik, toch al een praatland. Zet de tv maar eens aan hier, je hoort en ziet niets anders. Opmerkelijk vond ik wel dat na de bekendmaking er een gelaten sfeer heerste. De Fransen die ik sprak stelden: politiek is veel praten en wij veel betalen. Volgens mij is dat overal hetzelfde.
Carmen dat vreemde eten zo mag je wel stellen had weinig smaak dus lekker vinden, nee.
Ik heb alles weer eens op een rijtje gezet en ben klaar om verder te gaan. a demain

1. Willy v/d Bergen:
    hoi Joop,

Ik geniet elke dag weer van je mooie verhalen, en volg je vol bewondering.
    Wel even rustig aandoen met de heup en niet forceren, we willen je niet in sas terug zien voordat je in COMPOSTELLA gweest bent.

groetjes
    Willy v/d B
  2. Christa en co:
    Hoi ome Joop,
    Wat een geluk voor je dat je niet vol beten zit! Zo te lezen heb je het goed naar je zin gehad met de haleluja roepende man. Nu ben je daar vast voor de hele reis door gezegend. ;) Een pijntje is niet goed, dus doe rustig aan. Je moet nog een klein stukje dus hou vol! Is er daar niemand te vinden die je eens goed masseert, want dat kan je volgens mij wel eens gebruiken.
    Nog een fijne avond met de Parijzenaar et a demain!
  3. Mandy:
    8 mei 2012
    Gelukkig geen last van jeuk, want lopen en krabben das vast lastig.
    Je maakt wel vanalles mee zeg, met allerlei verschillende mensen, maar dat maakt je tocht ook zo bijzonder en dat is toch ook wel weer een beetje waar je het voor doet. Verschillende indrukken opdoen en genieten van de tocht.
    Verras ons morgen maar weer met een mooi verhaal...
    Kus van Yannick en mij
    xxx
  4. Lex en corrie:
    Jopieo,
    door al dat gepraat in het frans en met handen en voeten hoop ik dat je je moerstaal niet vergeet. (SAS dus!)
    Zometeen moet ik een cursus frans volgen om je blog te kunnen lezen! Veel succes en inderdaad : rustig aan met die heup. Je bent geen jonge god meer!!
    Groetjes
    Corrie en Lex
  5. Wim en Corry:
    8 mei 2012
    Hallo Joop, allereerst dank voor je antwoord over de politieke interesse daar in die dorpen. Een geluk dat je niet uitgezogen bent door de wantsen. Pas je wel op dat je het niet "op je heupen krijgt", want anders wordt het moeilijk om je einddoel te bereiken. Verstandig om het wat kalmer aan te doen. Hier is het tot eind van de middag droog geweest, maar nu is het weer aan het regenen. à demain.
  6. Rudy en Georgette:
    Hoi Joop,
    We volgen je op de voet en vinden je verhalen nog steeds geweldig om te lezen . Vanmiddag hadden we een gezellige middag van de zonnebloem in de Speije.
    Daar werd een diapresentatie over Sas toen en nu getoond door Dhr Ivo van Hecke,hij had bij het maken daarvan hulp gehad van de heemkundige kring zei hij en in het bijzonder van jou. Het was een leuke presentatie. Kijk een beetje uit met je heup , doe het rustig aan want je moet nog zo'n eind
    Nog heel veel groetjes vanuit een regenachtig Westdorpe

Georgette en Rudy
  7. Jo Kok:
    14 mei 2012
    Joop,
    Ik ken je niet maar wens je veel succes met je reis. 14 jaar geleden kwam ik per fiets ook door Cluis met prachtig weer. Wel merk ik op dat 8 mei het einde van de tweede wereldoorlog wordt gevierd. Ik herinner me die dag goed, omdat ik zwaar gewond ben geraakt door een militair ongevel.
    Nogmaals succes op je tocht.
    Groet
    Jo