Cluis-Eguzon

9 mei 2012 - Éguzon-Chantôme, Frankrijk

Over die koninklijke allee's moet ik nu uit mijn hoofd doen en kan niet teruggrijpen naar het boek. In wezen zijn dit nu de wel bekende N wegen of te wel Route National. Wat betreft Napoleon deze heeft ook vele bekende Franse wegen rechtgetrokken door Frankrijk. Dit zag je al eerder o.a. bij de romeinen.
Weet je wat ik leuk vond was het feit dat Wim met een mooi oud Sas woord naar voren kwam op mijn verhaal van de marskramer, Macaronnekast. Ik denk dat daarmee de basis is teruggevonden van ventjes dag, het leuren van goederen of beter het verkopen. Ik denk en hoop dat een van de carnavalsverenigingen of stichting deze dag Macaronnedag gaat noemen, bedankt Wim. Ik ga het woord zeker opnemen in de HK-site " Sasse praot".
Nu even verder over mijn dag. Gisteravond, we zitten reeds met vier man in het huis en ook bezig met de maaltijd, komen er nog twee fietsers uit Brabant binnenvallen. Geen probleem schuif aan en maak voor je zelf een slaapplaats, zo gezegd zo gedaan. Na de maaltijd afwassen en met 4 van de zes een afzakkertje gehaald bij een zeer warme cafébaas. Gelukkig was er een fransman onder ons want toen pas ontdooide hij een beetje. De Duitser en de andere Brabander bleven achter. Mijn twee andere NL konden geen woord frans dus was ik degene die Francois nog een beetje het gevoel gaf dat hij er bij hoorde. De Duitser dat is weer een verhaal apart maar in het kort komt het hier op neer:
Op een dag besloot hij de fiets van zijn moeder te pakken, wat spullen in te pakken in een tas en in zijn spijkerbroek en regenjas op die vijf versnelling fiets maar eens naar Santiago te gaan.
Allerlei mensen kom je tegen. De Brabander had problemen met de fiets, er braken wat te veel spaken. Via zijn dealer kon hij ergens op zijn reis een totaal ander achterwiel laten steken deze was te licht voor het zware werk. Vanmorgen melde JP dat zijn regenmeter overliep, die bij ons ook. Daarom eerst naar de bakker en met de croissants naar de kroeg voor koffie en ons PDJ was ook weer geregeld. Francois was om 7.15 de deur uit en de regen in, vertrokken. Ook de twee fietsers vertrokken. Alleen de Duitser, Kees en ik bleven achter. Ik besloot om mijn pijpen weer aan mijn broek te ritsen en prompt begon het minder te regenen en kwam de zon rond negenen er door. Zo vertrokken wij alle drie, de Duitser als eerste. Kees vroeg mij zullen wij tweeën oplopen, waarop ik zei prima. In de loop van de dag kom je wat meer te weten van elkaar. Ik weet dat Kees een zwaar motorongeluk heeft gehad waar het kantje boord was, daar zijn de sporen op zijn lijf nog getuige van. Ik kreeg van Kees nog een smeersel voor de heup en weg waren wij. Ik had aan Kees kenbaar gemaakt niet verder dan 20 km te gaan. Daar bleek een hotel te staan die ik vlug belde voor een kamer. Kees zelf is een man met tent en probeert zo veel mogelijk bij een boer te staan. Wat hem wonderlijk genoeg lukt daar hij geen woord frans spreekt, hij heeft alles op een papiertje gezet.
Voor de kaartvolgers de route: Cluis, Pommiers, Cargilesse dit is een kunstenaarsdorp en hier buigt de route naar het zuiden, Cuzion en dan Eguzon waar ik 2 km van af zit. Ik zit nabij het Lac de Chambon. Ik ga sluiten want het restaurant gaat open het is 19.00 uur. En tenslotte voor demain, Carmen gefeliciteerd. Voor de rest van jullie a demain.

1. Lucie en John:
    Hoi Fransoos
    Wij zijn weer thuis met onze sleurhut en hebben dus een hele avond verhalen van jou zitten lezen.Heerlijk om je weer te kunnen volgen.
    Hou lekker vol Joop we zijn trots op je.
    Groeten uit Gorkum.
  2. Wim en Corry:
    9 mei 2012
    Hallo Joop, het lijkt wel op de gastvrijheid bij moeder Snoeck, daar konden er ook altijd wel een paar bij aanschuiven. Van het afzakkertje gisterenavond zal je zeker wel genoten hebben. Toch heel interessant de verhalen van de pelgrims met hun verschillende drijfveren te ontmoeten. Ook dat je vandaag niet alleen moest lopen geeft wat afleiding. Stuur dat regenweer eens de andere kant op. We hebben er nu genoeg van gehad. à demain.
  3. Caroline:
    ha die Joopie
    Hier weer een bericht je van mij.
    Ik lees elke dag je verhaal met bewondering hoe je het elke dag weer doet en wat je mee maakt! Petje af hoor!
    Hoe is het met de heup heeft de zalf van Kees geholpen?

Hier is alles oké volgende week heb ik ook vakantie en met hemelvaart zitten we een paar dagen in Den Haag er even tussen uit.

Joep & Keano missen je wel hoor Keano vraagt geregeld wanneer komt opa thuis en joep telt de dagen op de kalender!
    De kaartjes hebben we ook weer ontvangen (vorige week al hoor) De jongens waren er super blij mee en ze hangen bij de rest van de kaarten!!

A fijn tot morgen weer
    We kijken weer uit naar het volgende verhaal!
  4. Sacha:
    he joop,
    met ver en zeker bewondering lees ik alle ( nou ja bijna )verslagen.
    geweldig al die belevenissen en indrukken. ik hoop dat het weer straks eens wat mee ga zitten want dan kun je volgens mij nog meer genieten van al het moois om je heen. Yannick heeft van opa rudi en oma georgette een prachtige fiets gekregen maar ik krijg hem niet zo gek om hem naar je toe te laten fietsen.
    Allee hou je goed en hou de moed d'r in. De paden op de lanen in ....

ps,
    je zal de heerlijjke rombouts koffie ondertussen wel al missen zeker ?
  5. Mandy:
    9 mei 2012
    He pap, ik krijg steeds meer bewondering voor je....!!
    We missen je, maar willen je nog niet terug zien, dus.....wij houden hier nog even vol!!!
  6. Christa en co:
    Hoi ome Joop,
    Zo te lezen heb je er weer een leuke dag opzitten vandaag. Fijn dat je eens niet alleen moest lopen. Kees heeft dus wel veel geluk gehad dat hij dat motorongeluk heeft overleefd en knap van hem dat hij nu naar Santiago stapt. Als ik al die verhalen van de pelgrims lees, heb ik veel bewondering voor hen en natuurlijk ook vooral voor jou!! Verzorg je heup maar goed en dan raak je er wel.
    We blijven je op de voet volgen, toedeloetjes!
  7. Wil uit Den Haag:
    10 mei 2012
    Hallo Joop dat was weer een mooi lang verhaal met veel belevenissen en veel leuke mensen op je pad. Je reis levert nog een mooie naam op voor ventjesdag en ze zullen er vast mee akkoord gaan dat een pelgrim met dit voorstel komt. Zo maak je nog eens geschiedenis.
    Voor morgen voorspellen ze hier een warme zwoele dag zonder zon, met veel regen, hagel en onweer. Hoop dat jij beter weer zal hebben.

Goede reis weer en niet te grote stappen nemen voor de heup.
    Saluutjes.