Santiago-Sas van Gent

12 juli 2012 - Sas Van Gent, Nederland

Maandag op mijn laatste rustdag had ik geen zin om daarover nog eens wat te vertellen. Ik heb daarom besloten mijn laatste reisverslag thuis te maken, hierbij dus.

Op maandag heb ik alsnog afscheid genomen van Wil die terugkeert per vliegtuig naar huis. Na een goede bak koffie met schuim en de daar bijhorende tapas was het dan zover. De rest van de dag besteed aan wat inkopen, zowel een souvenir als ook wat voedsel voor morgen. Die avond ben ik nog met mijn komende busmaatje wezen eten. Ook nu weer bij de Italiaan, die mij na voor de derde keer gezien te hebben mij nu wel herkend. Om 22.00 uur nog even naar het grote plein voor de kathedraal gegaan waar een groep Gallische muzikanten, geheel in klederdracht, een optreden verzorgt onder de arcades van het gemeentehuis, dit duurt tot twaalf uur. Hierna keer ik terug naar mijn kamer om mij voor te bereiden op mijn terugreis. Dinsdagmorgen, eindelijk kan ik vertrekken, na een ontbijt op weg naar het grote busstation met taxi. Daar in de grote hal staan vele Santiagogangers maar ook veel andere mensen die gebruik maken van Euroline. De bus komt en enige verwarring ontstaat als blijkt dat deze bus naar Portugal gaat. De verwarring ontstaat omdat hij op het zelfde perron en rond ons tijdstip arriveert. Na deze verwarring komt dan eindelijk onze bus, de chauffeur is hier wat slimmer en plakt eerst een lijst met bestemmingen op de bus zodat iedereen kan zien wie er mee moet. De bagage wordt ingeladen en wij staan klaar om in te stappen en om te vertrekken. Rond 12.00 uur rijden wij weg en de reis begint. In de buurt van Burgos dienen wij, die naar Nederland willen vertrekken, over te stappen in een andere bus. Verder gaan wij, de avond valt en eindelijk rond 01.00 rijden wij de Franse grens over richting Bordeaux en verder door naar Parijs. Rond 11.00 vallen wij in een douane fuik en de bus wordt geleid naar een parking van een groot benzinestation en onderzocht op drugs. Een hond komt binnen en gaat snuffelend rond en wijst een koppel passagiers aan als vermoedelijke drugsgebruikers. De douane sommeert hen de bus te verlaten. Verder gaat de hond met snuffelen en springt op de achterste bank waar ik zit, ik moet een prachtige geur voor hem lijken te verspreiden want de douanier sommeert de gehele bank naar buiten voor verder onderzoek. Ik tref een aimabele politieagent die ziet aan mijn shirtje dat ik een caminoloper ben en vertelt mij dat ook zijn zus deze camino heeft gelopen. Een goed gesprek volgt en ondertussen steek ik een sigaretje op en al rokend en onderzoekend gaan we verder. Mijn overige bankzitters hebben het lastiger want ook zij willen een sigaretje opsteken maar dat wordt hen verboden vanwege de hond. Nadat blijkt dat de hond bij onze uitrusting niks bijzonders ruikt mogen wij weer terug de bus in. Alle passagiers staan aan een kant waardoor de bus lichtjes aan die zijde door zijn veren zakt. Iedereen kijkt ons even na terwijl wij door de loopgang lopen naar onze plaats. Na een half uur wordt er besloten dat de passagiers de bus mogen verlaten en kunnen wij ons verfrissen en een bakje koffie halen. Bij de twee wordt niks gevonden maar er wordt besloten dat ze mee moeten naar het bureau. De bagage wordt uit de bus geladen en na een vol uur te hebben gestaan mag de bus vertrekken zonder de twee. De chauffeur heeft blijkbaar besloten iets van de verloren tijd te doen inhalen want de eerste vijf uur wordt er niet meer gestopt. Langzaam beginnen wij wat gaar te worden en enig geklaag stijgt op. Na overleg besluit de chauffeur toch te stoppen en gaan wij twintig minuten lang ons even verpozen. Wij zijn via Lille de grens overgegaan en voor Mons in België stoppen wij om zo Brussel te bereiken waar de meesten uit stappen. Verder gaan wij richting Antwerpen en rond 17.30 ben ik daar. Ik geef door aan de chauffeur dat ik ook hier ga uitstappen en niet mee ga rijden tot Breda. De kinderen Jordy en Mandy vangen mij op en daar gaan we dan richting Sas van Gent huiswaarts. Bij het binnenrijden van de straat zie ik een grote menigte mensen mij staan op te wachten en enige beroering overvalt mij. De kleinkinderen overvallen mij en langzaam besef ik dat ik echt thuis ben. Een gezellige ontvangst volgt en na wat drank en hapjes vordert de avond gestaag naar zijn hoogtepunt en langzaam wordt het weer leger zodat Nancy en ik als enigen overblijven. We gaan naar bed en midden in de nacht wordt ik wakker en loop met mijn hoofd tegen de muur. Ik denk nog wat een vreemde auberge is het hier maar nadat het licht aangaat blijk het dat ik toch echt in mijn eigen bed lig. Ik ben dus nog gedesoriënteerd. Maar dat zal na een dag thuis wel weer normaal worden.

Daarom in het kort aan ieder die mij volgde en aan al diegenen die er waren om mij thuis welkom te heten veel dank van mijn kant maar ook die van Nancy en kinderen en kleinkinderen. Al jullie mooie woorden en geschenken deden mij goed en gaven mij het gevoel dat jullie van mij hebben genoten tijdens mijn reis. Deze is nu werkelijk ten einde en zo voelt het bij mij ook. Er is een last van mij afgeworpen. Ik heb dit voor onze zoon Jordy gedaan met volle instemming van Nancy en Mandy. Ik heb het Compostellaat die je verkrijgt op het einde van je reis dan ook laten beschrijven op de naam van onze zoon, zodat hij altijd weet dat wij blij zijn met hem ook mijn schelp laat ik hem na die twee behoren hem toe. Daarom niet meer Hasta Manana maar bedankt en tot ziens.

1. Sacha:
    12 juli 2012
    he joop, zolang je 's nachts niet naast je bed staat te pissen valt het wel mee en ben je nog niet erg gedesorienteerd : )
    heb enorm genoten van je verhalen en kom binnenkort even langs om onder het genot van een lekker pilsje je verhalen live te horen.
    geen hasta manan maar saluut !!
  2. YANNICK:
    12 juli 2012
    hee opa dikke kus van mij en ook saluut!!
  3. Mandy:
    12 juli 2012
    Zit je verhaal te lezen met op de achter grond het lied Halleluja gezongen door Lisa Lois.....prachtig voor mij is de circkel rond....
    Dikke kus
    groeten
    Lex en Corrie
  5. Robert van Bambost:
    12 juli 2012
    Net je laatste verhaal gelezen en ik besef nu dat ik je verhalen best wel zal gaan missen, elke avond...
    Het was leuk gisteravond om je persoonlijk een welkom thuis te kunnen wensen! Tot gauw!

Groetjes,
    Robert
  6. Marianne en eric:
    12 juli 2012
    Wij hebben genoten van je verhalen tijdens je reis,het is nu voorbij
    mooie foto,s en een prachtig boek!
    welkom thuis was ook heel bijzonder,we hebben allemaal van je genoten,en vooral jij natuurlijk het meest,bedankt x x x
  7. Rudy en Georgette:
    12 juli 2012
    Hee Joop, Gelukkig nog een laatste bericht, het was super om je te volgen , en nu weer aan het gewone dagelijkse leven beginnen .
    Tot ziens en groetjes,
    Georgette en Rudy
  8. Rolanda adri:
    12 juli 2012
    We hebben je gevolgt, het is een hele prestatie, knap hoor.
    Nu lekker thuis en genieten van de familie en vrienden.
    Geloof het goed dat het weer wennen is zo in je eiegen bed.

Groetjen RolandaAdri
  9. Erwin lemmens:
    hee joop

ik wens je een heerlijke rustige acclimatisatie aan "het gewone leven" toe, zoveel ervaringen rijker,

van harte proficiat!
  10. Christa en co:
    Hoi ome Joop,
    Joepie, nog een laatste verhaal om te lezen voor we moeten afkicken!! Ben er al helemaal verslaafd aan geworden om elke dag iets te lezen, foto's bekijken en mij ook even inbeelden dat ik daar ook sta. Je hebt je dus toch niet zo verveeld tijdens je dagen daar. Blijkbaar was het een goede Italiaan anders ga je daar geen drie dagen gaan eten. En nu maak je ook nog een optreden mee van een Gallische muziekgroep. Wat een afscheid zeg. Toch een mooie laatste avond vind ik! Hahaha, de bus aan de kant en jij wordt er ook uitgepikt door het hondje? Geef maar toe dat je stiekem toch iets te verbergen had of zou het dan toch aan dat koppie van je liggen? ;) Gelukkig ben je verder goed aangekomen en ik vond het super om je weer thuis te mogen ontvangen. Het was een prachtige, emotionele, gezellige, toffe avond! Laat de Belgische pralinekes smaken. Hopelijk sta je morgen niet op en begin je uit gewoonte je rugzak weer te pakken. Zolang je nog voor je de deur uit stapt beseft dat je thuis bent is het goed en anders........... krijgen we weer een maand of drie leuke mooie reisverhalen! ;) Bedankt dat we mochten mee genieten.
    Dikke knuffel, Christa, Steven en Mike
  11. Marielle:
    Beste pa van Mandy...
    Met veel plezier de verslagen gelezen.
    Wat heb ik een respect voor u!
    Kippenvel bij het laatste verslag.
    Een missie is volbracht, iets om geweldig trots op te zijn.
    Nu lekker genieten van alle lieverds om je heen.
    Marielle
  12. Wim en Corry:
    13 juli 2012
    Hallo Joop, we hebben geweldig genoten van je reisverhalen. We zullen de komende tijd af moeten kicken. Het was ook bijzonder fijn om je, samen met de Snoeckjes , vrienden en andere volgers thuis te mogen verwelkomen. Nancy had samen met de kinderen voor een fantastisch welkom gezorgd. Het was heel gezellig om onder het genot van een hapje en een drankje heet van de naald je verhalen aan te kunnen horen. We hopen later als je ook alles voor jezelf op een rijtje heb gezet , nog een en ander over je tocht te horen en te zien.
    Groeten, tot binnenkort en succes met het afkicken.
  13. Lucie en John:
    13 juli 2012
    Joop
    Het wordt eentonig denk ik maar ook van ons bedankt voor de leuke reisverslagen en we waren blij jou te mogen verwelkomen thuis
    Het was heel gezellig.
    We hopen je op Lucie haar verjaardag weer hier te zien.
    Groeten.
  14. Caroline:
    16 juli 2012
    De compostellaat en de schelp hebben een mooi plekje gekregen!
    We zijn super trots op je en zullen ook nooit vergeten dat jij deze reis heb afgelegt!

Dikke kus van ons! xxxx