Opnieuw op stap

1 april 2014 - Sas Van Gent, Nederland

Hallo Allemaal,

Zoals de titel al verraad ga ik weer op stap. Nu wel in een geheel andere richting. Ik ga op weg naar Rome. Alleen ga ik nu niet in één keer naar het doel, maar in drie etappes, verdeelt over (twee of) drie jaren. Na de reis volbracht te hebben naar Santiago, van huis uit, ging het weer kriebelen en na goed overleg met mijn vrouw kon of mocht ik deze tocht gaan doen onder voorwaarde dat ik nu geen drie maanden weg zou gaan.
De reis die ik nu ga lopen is genaamd de "via Francigena" (met de klemtoon op de ci) de weg door Frankrijk, Zwitserland en tenslotte door Italië. Het kaartje in de header laat dit ook mooi zien. Deze weg start eigenlijk in Canterburry (England) en steekt dan over naar Frankrijk en gaat verder via Calais richting Rome.
Ik heb besloten de overtocht, vice versa, England niet te maken en te starten vanaf Calais (Frankrijk).
Deze tocht is een kopie van de tocht die aartsbisschop Sigeric in 990 na Chr gemaakt heeft. Hij heeft de tocht beschreven maar dan in omgekeerde volgorde toen hij terug kwam uit Rome nadat hij daar zijn "pallium" had verkregen. Hij deed over deze tocht 79 dagen en aan zijn secretaris vroeg hij de terug reis te beschrijven zodat wij heden ten dage deze reis ook kunnen lopen. Langs deze weg zijn tal van voorzieningen aanwezig die de reizigers de gelegenheid geeft op tijd zijn rust te doen nemen. (hotels, B&B, campings enz.).
Ik ben nu begonnen om weer enkele zaken aan te schaffen omdat ik deze tijdens mijn vorige reis volledig heb versleten. Dus alles komt weer uit de kast en word nagekeken en eventueel weer nieuw gekocht. Ik ga met tent op weg om de kosten enigszins te drukken en hoop dat het weer dan ook gaat meewerken, want anders wordt er toch weer uitgeweken naar andere soorten van overnachting. Nog slechts een maand van af nu. Ik denk te vertrekken rond de 6e mei a.s..
Ik ga weer proberen een blog te maken, of beter gezegd de oude blog te gebruiken om mijn komende reisverhalen weer met jullie te delen. Ik hoop dat jullie weer net zo gaan genieten als de vorige keer, alleen nu is het voor mij meer een wandelreis dan iets wat ik mij zelf heb opgelegd zoals mijn vorige reis naar Santiago.
Ik ben klaar voor de eerste 30 dagen van mijn reis wie weet jullie ook en mocht het bij jullie ook gaan kriebelen, ga mee!!!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Maurice Kindt:
    Joop

Leuk dat je u reis weer wilt delen met de mensen die jou hebben gevolgd naar Santiago . Ik wens je een goede tocht op weg naar Rome. Ik weet niet of je die oude schoenen nog hebt ? Ik vind dat je de eerste km met die schoenen moet beginnen.
    Groeten
    Maurice
  2. Hanny Jansen:
    1 april 2014
    Hé Joop wat ontzettend leuk dat je dit gaat doen! Ik wil je uiteraard graag volgen, ben heel benieuwd naar je verhalen! ik ga 1 juni wandelen van Assisi naar Rome. Ik vind het spannend, heel anders dan Spanje, denk ik.
    Ik wens je een heel mooie en inspirerende reis!
    Hartelijke groet! Hanny
  3. Wil uit Den Haag:
    1 april 2014
    Wat gaaf Joop dat je weer een reis gaat maken. Ik ga je natuurlijk ook volgen en hoop dat je een mooie reis zal hebben.
    Oja,even over je laatste zin. Als Nancy mee gaat ga ik ook mee. :-)
  4. Rob Mulder:
    2 april 2014
    Ben weer zeer benieuwd naar de avonturen die komen gaan.Veel succes.Rob M.
  5. Wim en Corry:
    2 april 2014
    Hallo Joop, het zat er toch weer aan te komen hé. Laatst op Corry's verjaardag liet je al iets horen in die richting, maar toen moest er met Nancy nog één en ander geregeld worden. We wensen je een mooie tocht en zullen je zoveel mogelijk volgen en steunen. Meelopen zal niet gaan, maar mee beleven zullen we proberen. We spreken elkaar binnenkort nog.
  6. Marianne en eric:
    2 april 2014
    spannend dat je weer de uitdaging aan gaat.
    Hopelijk beter voorbereid.
    Wij wensen je,weer een hoop loopgenot.
    Waar blijf JP ,moet nog werken zeker.
    Veel geluk,en we volgen je weer.
    Succes hoor,groetjes.
  7. Remi:
    3 april 2014
    Hoi joop
    Terug een groote uitdaging wat Maurice zegd over de oude schoenen kan ik beamen maar zorg dat de andere schoenen net zo goed zitten gr Remi PS. zit nu al te wachten op je volgende verhaal
  8. Richard de Beule:
    3 april 2014
    Joop,

Succes met je tocht en wie weet kunnen we met de staatslotenclub je onderweg verblijden. (Kun je misschien een goede auto kopen, met je niet meer lopen) Nee gekheid het gaat je goed en geniet ervan
  9. Fam. Sijnesael:
    4 april 2014
    Hoi ome Joop,
    Super. Je hebt de smaak blijkbaar goed te pakken. Ook hier zullen je verhalen net als vorige keer weer trouw gelezen worden. Succes met de verdere voorbereidingen. En voor tante Nancy....... Altijd welkom!
  10. Willy v/d Bergen:
    5 april 2014
    Joop,

Heel mooi dat je ons weer mee laat genieten van je uitstap naar Rome.
    veel succes