Santiago de eerste rustdag

8 juli 2012 - Santiago de Compostela, Spanje

Zoals beloofd hier met een kort verslag.

Gisteravond kreeg ik nog een berichtje van mijn oude pelgrimvrienden, uit Frankrijk dat zij in Monto do Gozo zaten, 4,5 km van Santiago. Ik verzekerde hen dat ik hen zou opwachten aan de kathedraal. Daaarom mijn klok gezet op 07.30 en opgestaan. Gewassen en geschoren stond ik dan ook rond 08.00 uur in de kathedraal waar ik nog eens in alle rust kon overdenken wat er zich de afgelopen maanden allemaal heeft afgespeeld. Rond 08.15 kwam dan het verlossende sms-sje dat ze er bijna waren. Na innige omhelzing van de vier, Magreet, Wil, Nelly en Mia heb ik ze meegenomen in de kathedraal en ze daar maar even alleen gelaten. Ieder moet zijn moment zelf kunnen beleven. Daarna op naar het compostelaat buro, of wel het pelgrimsburo,

Zoals beloofd hier met een kort verslag.

Gisteravond kreeg ik nog een berichtje van mijn oude pelgrim vrienden, uit Frankrijk dat zij in Monto do Gozo zaten, 4,5 km van Santiago. Ik verzekerde hen dat ik hen zou opwachten aan de kathedraal. Daarom mijn klok gezet op 07.30 en opgestaan. Gewassen en geschoren stond ik dan ook rond 08.00 uur in de kathedraal waar ik nog eens in alle rust kon overdenken wat er zich de afgelopen maanden allemaal heeft afgespeeld. Rond 08.15 kwam dan het verlossende sms-sje dat ze er bijna waren. Na innige omhelzing van de vier, Magreet, Wil, Nelly en Mia heb ik ze meegenomen in de kathedraal en ze daar maar even alleen gelaten. Ieder moet zijn moment zelf kunnen beleven. Daarna op naar het compostelaat buro, of wel het pelgrims bureau, om daar hun zoals vroeger, hun aflaat te halen. Daarna op weg om een slaapplaats te regelen. Ook nu nam ik hun mee naar het voor mij bekende adres. Zo slapen wij allen in het zelfde gebouw. Morgen vliegt Wil weer huiswaarts en de drie dames vervolgen hun voettocht naar Finisterra. Twee van hen gaan zaterdag terug met de bus. Voor vanavond gaan we met zijn vijven bij de Italiaan eten. Ik vroeg hen of ze er iets voor voelden iets anders te nemen dan het Spaanse voedsel tot nu toe en op mijn suggestie gingen ze dan ook dankbaar in. Daarom is deze dag voor mij speciaal er worden oude herinneringen opgehaald en wij kijken met zijn allen even terug op onze tocht. In dit geval zijn wij zielsverwanten. Dat is prettig en geeft aan zo´n dag een extra tintje. Vandaag was het extra druk aan de kathedraal, televisie. Op de vraag waarom was het antwoord duidelijk de minister-president komt op bezoek. Het boek, codex genaamd, is weer terug gevonden en dat moet worden gevierd. Het gehele plein was afgezet en de pelgrims dienden een van de andere ingangen te gebruiken. Dat zijn er velen. Morgen wordt voor mij een sleurdag, geen mens die ik vermoedelijk nog ken zal in de stad zijn. Of ze zijn doorgelopen of naar huis. Ik moet wachten daar de bus pas op dinsdag vertrekt. Dinsdag ga ik om 11.15 op weg naar huis en zal daar aankomen, althans in Breda, om 16.15 op woensdag. De kinderen komen me ophalen dus zal ik wel thuis zijn rond 18.00 uur. Dat was het weer voor vandaag. Misschien tot hasta mañana maar dat weet ik nog niet.

om daar hun zoals vroeger, hun aflaat te halen. Daarna op weg om een slaapplaats te regelen. Ook nu nam ik hun mee naar het voor mij bekende adres. Zo slapen wij allen in het zelfde gebouw. Morgen vliegt Wil weer huiswaarts en de drie dames vervolgen hun voettocht naar Finisterra. Twee van hen gaan zaterag terug met de bus. Voor vananvond gaan we met zijn vijven bij de Italiaan eten. Ik vroeg hen of ze er iets voor voelden iets anders te nemen dan het Spaanse voedsel tot nu toe en op mijn suggestie gingen ze dan ook dankbaar in. Daarom is deze dag voor mij speciaal er worden oude herinneringen opgehaald en wij kijken met zijn allen even terug op onze tocht. In dit geval zijn wij zielsverwanten. Dat is prettig en geeft aan zo´n dag een extra tintje. Vandaag was het extra druk aan de kathedraal, televisie. Op de vraag waarom was het antwoord duidelijk de minister-president komt op bezoek. Het boek, codex genaamd, is weer terug gevonden en dat moet worden gevierd. Het gehele plein was afgezet en de pelgrims dienden een van de andere ingangen te gebruiken. Dat zijn er velen. Morgen wordt voor mij een sleurdag, geen mens die ik vermoedelijk nog ken zal in de stad zijn. Of ze zijn doorgelopen of naar huis. Ik moet wachten daar de bus pas op dinsdag vertrekt. Dinsdag ga ik om 11.15 op weg naar huis en zal daar aankomen, althans in Breda, om 16.15 op woensdag. De kinderen komen me ophalen dus zal ik wel thuis zijn rond 18.00 uur. Dat was het weer voor vandaag. Misschien tot hasta mañana maar dat weet ik nog niet.

1. Christa en co:
    Hallo ome Joop,
    Toch wel fijn om vandaag nog eens te vertoeven tussen je pelgrim vrienden/ zielsverwanten. Ook voor hen een dikke proficiat voor het behalen van hun einddoel! Wie weet zien wij je nog op tv bij het nieuws! ;) Laat het vanavond nog een hele fijne avond zijn, vol herinneringen. Ook al ben je morgen alleen, doe een lekker wandelingetje, terrasje, geniet van lekker eten en have fun. Moesten we niks meer van je horen dan wensen wij jou een fijne terugreis. Er wacht je dan een zeer fijne ontmoeting met de rest van je gezin! Misschien voor de laatste keer, hasta manana en anders tot........!
    Lieve groetjes, Christa
  2. Mandy:
    8 juli 2012
    He paps, ook voor jou wel speciaal om de andere pelgrims op te wachten... En ik denk dat even afkicken ook niet verkeerd is, na al die maanden lopen. Even je rust terug vinden voor je naar huis komt, al kan ik me wel voorstellen dat dit nog 3 hele lange dagen gaan worden. Want wat moet je nu...

Ik blijf het zo speciaal vinden wat je hebt gedaan en heel veel mensen vragen ok waarom, als ik dan vertel dat je dit voor de genezing van Jordy hebt gedaan, krijgen ze allemaal kippevel en hebben ze nog meer respect voor wat je hebt gedaan. Dat hadden ze al, maar zo'n uitleg laat zelfs de meest nuchtere niet onberoerd.

Ik kan niet wachten om je woensdag te zien en ik denk zomaar dat ik maar wat zakdoekjes meeneem....
    Ik hoop trouwens dat we je niet voorbij lopen, want aan de laaste foto's te zien zijn er heel wat kilo's af....

Dikke kus en tot heel snel.
  3. Eric de roo:
    Hallo Joop,
    Van harte gefeliciteerd met je prestatie, diepe buiging en grote pet af. Vanuit de Auvergne.
    Goede terugreis gewenst en een behouden thuiskomst.
    Groeten Eric en Anna de Roo
  4. Wil uit Den Haag:
    8 juli 2012
    Fijn dat je je zielsverwanten hebt ontmoet en jullie ervaringen hebben kunnen delen.
    Misschien volgen er morgen nog meer, je weet maar nooit.

Groetjes uit Den Haag.
  5. Lex en corrie:
    Hola Joop,
    idd even uitblazen en niets doen is nu niet verkeerd, maar zal voor jou niet meevallen na de afgelopen 3 maanden. Geniet nog een paar dagen van het moment en alvast een goede terugreis gewenst. Nogmaals respect!
    groetjes
    Lex en Corrie
  6. Hanneke Bronwasser:
    Hoi Joop,

Vanmorgen je verslag gelezen van je aankomst in Santiago. Zoals zoveel andere lezers was ook ik diep ontroerd door je beschrijving van hoe je je finale beleefd hebt. Ik was niet in staat om meteen te antwoorden en had het er later aan de telefoon met mijn moeder over. Blijkt dat jouw Nancy en ik nog verre familie zijn. Onze oma's van vaders zijde waren twee zussen, grappig hè, de wereld is zo klein en op een of andere manier is iedereen met elkaar verbonden. Geniet nog even van je laatste dagen in Spanje en een goede terugreis gewenst, ook namens Frits, die ook altijd meegelezen (en meegeleefd) heeft.
  7. YANNICK:
    8 juli 2012
    hee ooops ik kijk uit naar woensdag.
    Hele hele dikke kus Yannick
  8. Annelies Platschorre:
    Proficiat Joop.
    Een geweldige prestatie.
    Annelies Platschorre
  9. Vera en Ivan:
    Hoi Joop

Echt waar een dikke pluim en diep respect z'n prestatie!!
    Veel Groetjes Ivan Vera en de boys
  10. Angelique, ronald en kids:
    9 juli 2012
    Hoi Joop, vanuit een warm bourg d'oisans wensen we jouw een super Proficiat!!!!!! Super dat je je trip zo goed hebt volbracht.
    En wat zullen ze blij zijn thuis om jouw weer in de armen te sluiten.
    Op een knuffel van mij moet je nog even wachten, maar die komt er zeker nog!
    Groetjes Angelique, Ronald,Bas en Jop
  11. Richard de Beule:
    11 juli 2012
    Joop,

Dik mijn pet af voor hetgeen je hebt gepresteerd. Natuurlijk weet ik dat er heel veel karakter in jou steekt. Maar je moet het toch maar doen. Ook ik heb dagelijks, voor ik ook aan mij zware dagtaak begon op je weet wel, je prachtige verhalen gelezen. Nogmaals "es un !Estupendo! rendimiento". Het gaat je goed.

Richard