Nevers-Saint-Pierre-le-Moutier

2 mei 2012 - Saint-Pierre-le-Moûtier, Frankrijk

Dat is een mondvol deze plaatsnaam zo kom je nog eens ergens. Ik ga eerst eens reageren op jullie reacties Annelies waar Eifelsteig mag zijn is een vraag maar ik denk in de Eifel, Duitsland ik ken het niet maar ik zou er zo aan beginnen. Je hebt gelijk begin eerst met een kleine tocht en kijk of je dat bevalt en bouw dan op. Zo heb ik het eigenlijk ook gedaan met JP. Frank P mijn medestappers zijn van diverse huizen en met diverse redenen op stap, zo is de Belg die ik gisteren tegenkwam in ons gezelschap nog een snotaap hij is 38 jaar oud en doet dit als onderbreking in zijn dagelijks leven. Een ander doet het weer om los te komen uit een slechte levenservaring. En probeert op deze manier de zin van alles terug te vinden, zo zie je dat vele mensen met vele zaken rondlopen en op deze lange afstandswandeling willen loskomen. Deze tocht is werkelijk iets voor filosofen of anders wordt je het wel. Je kan dit niet uitleggen in woorden je hoort het aan en weet dat het serieus is en zo wordt het door ons onderling ook begrepen.

Vandaag iets minder mooi dan gisteren kan ook liggen dat het vandaag bewolkt was en gisteren zonnig, zo erg zelfs dat ik de hoed heb moeten opzetten want mijn KK is al verbrand, echt waar. Nevers ligt in een groot dal en dan zou je verwachten dit wordt een plat rondje niks is minder waar, nee ze sturen je naar de rand zo dat je lekker toch mag klimmen. Nu is dit in Frankrijk een normale gang van zaken want plat vind je niet zoveel hier. Zo verliep alles goed tot dat ik in Magny-Cours arriveerde. Dit is een bekend race circuit maar daar weten mannen als Lex en Robert meer van. Daar ging het mis men had alle pijlen verwijderd en naar ik zag maar niet hard kon maken een andere kant gekozen. Dus mijn tekst op papier en de uitgezette pijlen kwamen niet langer overeen. Navraag bij de plaatselijke bevolking of ik via deze pijlen het eind dorp kon bereiken. Er kwamen twee mogelijkheden voorbij: nee of misschien. Daar had ik niet veel aan en besloot daarom maar de oude route volgens de tekst te volgen, dat verliep prima als je je kopje er maar bijhoud. Het kaartlezen gaat mij nog altijd goed af. En zo kwam ik toch weer langs een kasteel, dat van Villars, dit staat volkomen leeg en wordt ook niet meer onderhouden en is een privé bezit. Het buitenverblijf en de vele gebouwen verderop in het dal behoorden allen tot het landgoed wat vooral door veeteelt wordt onderhouden. Dit was te zien aan de honderden koeien en de vele verspreid liggende boerderijen op het landgoed. Zo kwam ik uit op de N7 een drukke weg die ik over een 700 tal meters moest belopen. Ik kan je vertellen dan moet je goed opletten. Ik denk dan ook dat de nieuwe route, deze liep aan de overzijde van de N7, om die reden was verlegd. Later bleek dit ook zo, daar ik 4 km voor het naderen van deze plaats de pijlen weer terugvond. Zo kwam ik de plaats in en heb mij eerst gelaafd aan een tweetal pintjes op het terras om toen verder te gaan naar mijn slaapadres. Dit is weer een voortreffelijke plek voor een pelgrim, ook nu weer bij een particulier net als gisteren. Om 18.30 mag ik aanschuiven voor het diner. Voor morgen heb ik mijn brood al klaar liggen en kan ik zelf koffie of thee zetten. Ik kom niets te kort. Ik hoor dat veel mensen Nancy aanspreken en hun groeten op die manier overbrengen laat ik dan van hier uit al die mensen daarvoor bedanken. Dit was het weer à demain

1. Wim en Corry:
    2 mei 2012
    Zo heeft ieder zijn reden om de tocht naar Santiago te lopen. De Eifelsteig is een wandelroute van Aken naar Trier (313 km.). Ook hier is het weer bewolkt en regent hetal een hele middag. We hebben ingeschreven voor een fietstocht die morgenmiddag door zou gaan in de zak van Zuid Beveland, maar de weersvoorspelling is niet zo goed. We zullen wel zien hoe het afloopt. Goed dat je het kaartlezen nog niet verleerd ben. Het is ook prettig dat je zo weer aan kan schuiven. Moet je niet gaan zoeken om ergens te eten. Bonne nuit et à demain.
  2. Lex en corrie:
    Hoi Joop,
    weer een reactie uit Weert. Kaartlezen gaat goed? Ik begreep toch echt uit de beginperiode dat dit niet helemaal lekker liep? (Leuke woordspeling) Nog steeds knap wat je doet, ondanks mijn pogingen om je te "deprimeren". Hou vol en tot de volgende reactie.
    groetjes
    Lex en Corrie
  3. Christa en co:
    Hoi ome Joop,
    Dat is inderdaad niet echt leuk als ze de pijlen er uit trekken en dat je dan je plan maar moet trekken. Maar ik heb al ondervonden dat je dat ondertussen echt wel kan. Zo te lezen schiet je lekker op en heb je nu geen blaren op je voeten, maar op je koppie! :) Tot morgen.
    Groetjes, Christa
  4. Mandy:
    2 mei 2012
    paps, wat een prachtige foto's. Zitten er wel tussen die ik zo in de kamer zou hangen. Let goed op je zelf en de volgende keer in een restaurant vraag je maar extra mayo bij je frietjes....Je lichaam gebruikt genoeg calorieen, maar zorg ook dat je er voldoende binnen krijg. Je lichaam heeft dit wel nodig. Te weinig voedingsstoffen en je lichaam begint aan je spieren.
    Dokter Frank P. kan je daar vast meer over vertellen.
    Maar goed een beetje advies van je dochter is misschien wel al voldoende.....

Kus op je magere wangen...xxx