Loye sur Arnon-Chateaumeillant

6 mei 2012 - Châteaumeillant, Frankrijk

Gisteravond nog wat met Paul en zijn zoon Francois zitten babbelen in het Engels en Frans door elkaar. Zij komen uit Parijs en zijn naar het platteland vertrokken om een chambre d'hote te beginnen. Na dit 10 jaar te hebben gedaan besloot zijn vrouw Annie een refuge te beginnen. Dit werd opgezet in 2010, jammer genoeg overlijd Annie in 2011. Ter ere van zijn vrouw gaat Paul, 75 jaar oud, verder met de refuge. Later zal de zoon dit voortzetten. Dit is zo'n verhaal dat je bijblijft.
Het is ochtend en vooraleer ik mag vertrekken, moet ik eerst op de foto en daarna aangeven op de kaart waar Sas ligt, toen pas kon ik gaan. Dit doet Paul bij elke bezoeker van de refuge. O, ja ik heb heel vreemd gegeten, tingelsoep (brandnetels) en wilde aspergescheuten.
Vandaag op stap terug in de tijd langs holle wegen, zand en graspaden liep ik 22 km langs weilanden volledig omzoomd met hagen en om de 50 meter een boom die voor schaduw en veiligheid zorgt voor de beesten in de wei. Maar ook voor mij want vanmiddag was het om de drie kwartier raak, een fikse regenbui. Temperatuur 18 plus. Ik passeerde de 0 meridiaan en nu hoor ik jullie al roepen dat kan niet want die loopt over Greenwich, Engeland. Daarom nu de uitleg: De Parijzenaren in oude tijden, nu moeten we terug naar eind 1700 of vroeger, besloten dat het tijd werd hun land in kaart te brengen en vonden dat hun Parijs de wereldstad was. Ze besloten dat de 0 meridiaan over hun stad liep en zo geschiedde. Deze lijn is in Parijs nog steeds te zien en op mijn stafkaart uitgegeven door de Franse instantie staat hij nog steeds vermeld, anders had ik het niet geweten. Men had in die tijd van Lodewijk XIV, zonnekoning, nog meer vreemde zaken. Een landschapsarchitect legde de koninklijke allee’ s, lanen, die van uit Parijs uitwaaierden naar de toen al bekende grote plaatsen zoals: Reims, Lyon enz. Deze lanen moesten aan een aantal voorwaarden voldoen, breedte goed om twee koetsen elkaar te laten passeren de begroeiing aan beide zijde van de weg moest worden verwijderd dit ter voorkoming van overvallen en de weg tevens beplant met platanen en indien mogelijk kaarsrecht gelegd. We kunnen ze nog zien. Op het eind van de dag nog een fietser uit Denekamp ontmoet en na een klein praatje was hij letterlijk en figuurlijk verdwenen. Ik ga ook stoppen a demain als het lukt.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Christa en co:
    6 mei 2012
    Hallo ome Joop,
    Wel knap hoor van Paul dat hij nog op zijn leeftijd wilt door gaan met de refuge in naam van zijn vrouw! Hier heeft het vandaag eens niet geregend, maar de komende dagen beloven weer niet veel goeds. het weer dat jij krijgt, komt daarna telkens naar ons, waarvoor dank. Zo kunnen we ons beter inleven als we je blog lezen. ;) Hopelijk staat er deze avond weer een mooi ontvangst voor je klaar bij je logeeradres. Nog een mooi avond en tot morgen!$
    Groetjes uit Evergem
  2. Anton en Jeanet uit Axel:
    6 mei 2012
    Bonjour Joop,
    Met verwondering en bewondering wordt je verslag dagelijks hier gelezen .
    Verwondering dankzij de leerzame uitleg over alles wat op je pad komt en bewondering omdat je je pad ondanks het vele hemelwater toch iedere dag weer vervolgd .
    Bovendien leer je niet alleen andere mensen kennen , maar bovenal jezelf .
    Nogmaals chapeau !
    Groeten uit Axel : Anton & jeanet.
  3. Fam. Sijnesael:
    Hey ome Joop,
    Serieuze verslagen weer. Leuk hoor.
    De geschiedkundige informatie gaat met regelmaat langs me heen. Geschiedenis is nooit zo mijn ding, maar vandaag zag ik daar ineens de Zonnekoning vernoemd staan. Yes, dacht ik gelijk: daar heb ik ook ooit iets over geleerd. En dan zie ik daar ook nog ineens iets over tingelsoep en wilde aspergescheuten. Dat is meer mijn ding hè: het culinaire. Je schrijft dat je 'vreemd' gegeten hebt. Als je terug thuis bent hoor ik graag nog eens of het je wel smaakte.
    Hier is de meivakantie van start gegaan. Ben zelf ook een weekje thuis. Amber bereidt zich voor op de komende examenperiode en Esmee zit tot vrijdag in Letland. Afijn, genoeg voor nu.
    À tout à l'heure.
    Carmen
  4. Lex en corrie:
    Ha die Joop,
    weer even een reactie uit Weert waar de zon zich af en toe lekker laat zien met de daarbij iets hoger aanvoelende temperaturen. Je verhalen boeien nog steeds en bedankt voor het antwoord vwb de schoenen. Zo te lezen maak je voldoende interessante dingen mee, om waarschijnlijk nooit meer te vergeten.
    a demain.
    Groetjes
    Corrie en Lex
  5. Hanneke Bronwasser:
    Hoi Joop,
    Leuk om je reisverslag weer te lezen. Even over die platanen: Ik heb altijd gehoord dat het Napoleon was de ze in heel Frankrijk heeft laten planten. Zo zorgde hij ervoor dat zijn soldaten altijd in de schaduw liepen. Sociaal van hem hé alleen was hij vergeten dat die platanen er toch een aardig tijdje over doen voordat het zover is dat de zon niet meer op je hoofd schijnt. Ik hoop dat dit verhaal waar is want het klinkt leuk vind ik.
  6. Bernard Willems:
    9 mei 2012
    Dag Joop,

Ik had een boel in te halen. Ik heb je blog doorgelezen. Ondanks de vele regenbuien klinkt je verhaal opperbest. Houd er de moed in.
    Ik zal elke dag een afstemmen op je blog.
    Jan Dibbits heeft inParijs die meridaan vereeuwigd in een kunstwerk van 175 (geloof ik ) koperen plaatjes als monument voor Arago, die die meridiaan opnieuw berekend ( reportage ooit van Philip Freriks)

Groeten, Bernard Willems