Rustdag

16 mei 2014 - Péronne, Frankrijk

Zojuist kreeg ik een sms-je met de vraag wat spook je zoal uit op je rustdag. Het antwoord is: niet veel. Péronne is nou niet een stad waar je lang over doet. Het heeft een prachtig stadhuis met een groot marktplein en een een grote kerk en ook een pracht restant oud kasteel waarachter zij een nieuw museum hebben gebouwd. Dit museum laat ons zien alles wat de WO1 teweeg heeft gebracht. Maar laat ons ook zien, wat droegen de soldaten en hoe ging men om met deze soldaten. Ook speciaal belicht men de vreemde legers, samengesteld uit o.a. Afrikanen, ja ook deze vochten mee in deze oorlog en laat ook zien welke invloed dit had op de mensen van het platteland. Zij zagen voor het eerst deze vreemde mensen, niet blank dus. Ook het gevolg van de verschillende revoluties die plaatsvonden in deze oorlog denk maar aan Rusland maar ook de omschakeling in Duitsland van Keizer naar Republiek. En zo is er nog meer te vertellen, maar je kunt als je in de in de buurt bent, ook zelf eens langs gaan. Alleen al rond Arras zijn er al zo'n 150 begraafplaatsen. Ik heb mij een klaproos gekocht voor op mijn hoed. Mijn rusttijd is nog niet afgelopen want ook morgen plak ik er er nog een aan vast, maar dan met de familie in Laon. Daarna nog ongeveer 17 dagen stappen en wij zijn er weer.
Misschien à demain

1. Lex en corrie:
    16 mei 2014
    veel plezier met de familie
  2. Wil uit Den Haag:
    17 mei 2014
    Die heeft af en toe een buitje nodig Joop. :-) Of is het een neppert op je hoed. Veel plezier met Nancy en de kinderen. Gezellie.