9e dag: In Peronne

15 mei 2014 - Péronne, Frankrijk

Gisteravond mijn duif uitgelaten nu maar hopen dat niemand ongerust wordt wanneer deze duif terug komt, want weet wel hij vliegt ook op weduwshap.

Gisteren kom ik de stad in zoals ik al vertelt heb en zie daar mijn engels koppel. Dat hield in dat wij weer gezellig hebben getafeld ik heb ze dan ook maar eens op een fles wijn getrakteerd zo dat de avond weer vlot verliep.
Mijn andere pelgrim Brian hebben wij niet meer gezien vermoedelijk heeft hij een ander hotel gevonden in Arras. Vanmorgen vroeg vertrokken, het engels koppel nog wat vroeger dan mij maar zonder ontbijt. Dat doe ik niet want ik weet uit ervaring dat het wel eens bij deze enige mogelijkheid blijft gedurende de dag. Op mijn gemak na mijn eten mijn reis voortgezet en ga ik deze keer ook eens wat vroeger weg, 7.15.
Na een aantal Km haal ik, het Engels stel in, en besluit deze keer eens mee op te lopen. Lopend naar een tweede dorp waar volgens het boekje een café zou moeten zijn, blijkt alles al sinds lange tijd definitief gesloten. Ik kijk hen aan en knik alleen maar. Verder dus naar een volgend dorp waar niets is, toch trek ik mijn stoute schoenen aan en ga naar een wat oudere vrouw en vraag: "is er in dit dorpje ook een café?" Ze knikt, ik denk dat zit goed, en dan ontploft ze in een rap frans. Ik vraag haar om het iets rustiger opnieuw te vertellen en dan zegt zij: "ga naar rechts en achter de kerk is een nieuw geopende bar". En wat voor één alles bij de hand van sigaretten tot brood. Dus bij de koffie gelijk maar een sandwitch laten maken met ham en kaas. Even nog nadrinkend van een cola weer op weg. Komen we langs een Frans kerhof waar een klein 7000 doden op het veld liggen en nog een kleine 3000 in de kapel.Dit allemaal gehoord van de franse jardenier. Op de dezelfde lijn ligt nog een kerkhof met Engelsen, Duitsers en Zuid-Afrikanen. Ik heb maar niet gevraagd naar het totale plaatje het zijn er al zoveel. We zitten nu in Picardie en naderen de Somme, het grote slagveld. Vanavond zit ik samen met de engelsen op een camping zij in een tentje en ik in een mobilhome voor twee nachten. Besloten om vlees en andere zaken te halen voor een fijne barbecue. Op dit moment staat de barbecue te branden en gaat straks om 7 uur het vlees er op. Hoe kan een pelgrim zich zelf verwennen? O, ja als jullie het antwoord weten is het niet de  bedoeling dat jullie allemaal gaan pelgrimeren, natuurlijk.
Morgen neem ik hier een rustdag, dus of ik wat schrijf, is en blijft een vraag?
Daarom misschien à demain.
Voor de volgers: Bapaume,Riencourt-les-Bapuume, Villers- au-Flos, Rocquingny, Sailly-Sallisel, Rancourt, Bouchavesnes-Bergen, Allaines en dan Péeronne

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Lex en corrie:
    15 mei 2014
    deze reis lees ik wel heel veel over wijn, eten etc.
    moet ook om te kunnen blijven lopen natuurlijk??!!
  2. Christa en co:
    Hoi ome Joop,
    Het mag natuurlijk ook wel eens gewoon mee zitten tijdens je tocht.
    Hopelijk heb je genoten van de BBQ en geniet je nu van de rust.
    Veel plezier morgen en tot...
    Toedeloetjes!!
  3. Fam. Sijnesael:
    Hoi ome Joop,
    Dat klinkt allemaal niet verkeerd. Lijkt al meer op een wandelvakantie. Een goede mix tussen inspanning en ontspanning. Ik heb begrepen dat je van 't weekend bezoek krijgt. Super leuk. Ik wens jullie alvast een heel gezellig weekend samen. Morgen eerst even bijtanken, dat heb je verdiend.
    Groetjes,
    Carmen
  4. Wil uit Den Haag:
    16 mei 2014
    Aan je verhaal is te merken dat het niet meer regent :-) Gelukkig maar dat maakt de reis veel aangenamer. Hier schijn trouwens ook de zon en het wordt de komende dagen warmer. Leuk met je engelse vrienden, lekker eten wijntje erbij, wat wil een pelgrim nog meer.

Ben inmiddels weer oma geworden van een heel klein meisje. Ze doet het goed en heet Roos Alijda Wilhelmina :-)

Fijne dag morgen.
  5. Wim en Corry:
    16 mei 2014
    Hallo Joop, zoals je het beschrijft lijkt het een appeltje eitje wandeling. Prettig om te lezen dat het goed gaat en dat de inwendige mens ook uitstekend verzorgd wordt. Het is nooit verstandig om met een lege maag op stap te gaan, maar de ervaring leert. De omgeving van de Somme is inderdaad een streek waar fel gevochten is en zoals in West-Vlaanderen zijn ook de Duitse kerkhoven heel sober ingericht. Gisterenavond zag ik J-P nog en hij vertelde dat hij nog kontakt met je had gehad. We wensen je een goed weekend samen met je fam.
  6. Lucie en John:
    16 mei 2014
    Joop, een goede rustdag toegewenst en morgen uitgerust weer verder
    Groeten.