Rugzak gepakt

1 mei 2014 - Sas Van Gent, Nederland

Na wat aarzeling toch besloten de tent niet mee te nemen. En dan wordt het al wat makkelijker om de kleding die je wilt meenemen, in de daarvoor aangeschafte zakjes, netjes in de rugzak te doen. Dus buiten de kleding en slaapzak en wat medische en persoonlijke zaken zoals: fototoestel, telefoon en  kleine computer staat alles nu klaar.

Ik heb wat boekwerkjes aangeschaft o.a. via Francigena, Pilgrim trail Canterbury to Rome door Alison Raju, La via Francigena à travers le Pais de Calais (GR145) en tenslotte het boek De weg van de Franken deel 1. In deze reisboeken staan diverse slaapgelegenheden vermeld. Daarop vertrouwend komen wij de dagen weer wel door.

Het boekje La via Francigena à travers le Pais de Calais is een nieuw uitgezette route GR 145 genaamd. Deze route doorloopt de regio Pais de Calais en is lang 235 km. Deze stopt in het plaatsje Rocquigny, let op dit is in de regio Pais de Calais, er zijn meer plaatsen met deze naam. Ik ga voor de organisatie pelgrimswegen naar Rome bijhouden wat ik op deze route tegenkom.

Niet al te veel mensen lopen via Canterbury-Calais richting Rome. De meeste mensen starten vaak vanuit hun eigen woonplaats en lopen dan via Duitsland, België, Frankrijk zo verder richting Rome. Want zoals men zegt: “Vele wegen leiden naar Rome”. Dat is een waarheid!

Na het einde van de reis door Pais de Calais vervolg ik mijn weg met het Engelstalig boekje “Pilgrim trail”. Deze tocht tot in Reims beloopt dan nog een kleine 160 km.
Wanneer ik aankom in Reims zal ik de weg gaan belopen richting Besançon die weer wel door velen belopen wordt.Deze route beloopt een kleine 341 km Hiervoor gebruik ik het boekje De weg van de Franken deel 1. Een gedeelte van deze route is ook de route die door Camino lopers wordt genomen richting Santiago.
Alles bij elkaar beloopt deze route die ik nu wil gaan lopen een kleine 700 km. Hiervoor trek ik een 30 tal dagen uit wat een gemiddelde per dag moet inhouden van een kleine 23 km. Dus je ziet dat valt reuze mee.
Nu nog wachten tot dinsdag a.s. en dan is het zover en gaan we weer op stap.

Tot binnenkort met het eerste verslag vanuit Calais.

1. Christa en co:
    Hallo ome Joop,

Vanaf dinsdag zullen wij je zeker weer volgen om je reisverhaal en mooie foto's te bewonderen. Jou kennende zal het weer super interessant worden dus dat willen we niet missen. Wij wensen je veel succes bij de start en een veilige tocht!

Groetjes Christa, Steven en Mike
  2. Hanneke Bronwasser:
    1 mei 2014
    We gaan je weer met veel plezier volgen. Goede reis!!!
  3. Wil uit Den Haag:
    1 mei 2014
    Dat komt mooi uit dat je dinsdag a.s. vertrekt. Dan kan ik je met de familie/vrienden uitzwaaien.
  4. Hanny Jansen:
    2 mei 2014
    Een heel goede en inspirerende tocht gewenst Joop! Ik ga je graag volgen!
  5. Claudia Heijens:
    Joop,

Een goede reis weer,
    En veel succes!

Claudia, Cedric en Thijn
  6. Angelique, ronald en kids:
    Hey Joop,
    je bent er alweer helemaal klaar voor. Geniet nog lekker tot dinsdag en dan op aan je prachtige nieuwe avontuur. Wij volgen je weer!!! Groetjes Angelique
    ps ik zal eens zwaaien als ik bovenaan mijn berg sta over een paar weken!
  7. Melvin,Diana,Brian en Lotte:
    Hoi Ome Joop,
    Heel veel succes,en we hopen dat het weer een mooie reis wordt,met mooie verhalen en verslagen die we weer zullen volgen..veel plezier!
  8. Wim en Corry:
    2 mei 2014
    Hallo Joop, we wensen je een mooie en goede wandeltocht. Eerst door de Pas-de-Calais wat op zich al een mooie streek is. We zullen je zoveel mogelijk volgen en genieten van je reisverhalen. Zoals we ook iedere keer weer genieten van je rondleidingen door Sas van Gent.
  9. Carlo:
    2 mei 2014
    Vind het geweldig wat je doet. Lijkt me heel mooi een dergelijke route te lopen. Maar wel een beetje ver....
  10. Rudy en Georgette:
    2 mei 2014
    Hoi Joop, Je gaat er weer aan beginnen , heel veel wandelgenot en succes . We gaan je weer volgen en je reisverhalen lezen.

Georgette en Rudy
  11. Esther snoeck:
    2 mei 2014
    Een goede tocht en vooral veel genietmomenten, leuk om dit te mogen volgen.
  12. Marianne en eric:
    2 mei 2014
    hallo joop,weer een spannende en mooie wandeltocht,en weer een heleboel ervaring op doet,geniet er maar van,en een beetje mooie weer gewenst hoor,we volgen je weer,groetjes
  13. Esther snoeck:
    2 mei 2014
    Een goede tocht en veel genietmomenten en heel mooi dit te mogen volgen.
  14. Lex en corrie:
    Joop,
    zoals altijd kort en bondig: succes, geniet en keep safe.
  15. Lucie en John:
    3 mei 2014
    Wij wensen je veel loopplezier en een goede reis toe.
  16. Willy v/d Bergen:
    4 mei 2014
    Joop heel veel succes en ik kijk al uit naar je mooie verhalen.
  17. Patricia Vogel:
    6 mei 2014
    Succes toegewenst
  18. Fam. Sijnesael:
    6 mei 2014
    En vertrokken is 't ie. Good luck en geniet ervan!