De Route

1 april 2011 - Sas Van Gent, Nederland

Als je eenmaal de beslissing hebt genomen om te gaan lopen, dien je nog wel een route uit te stippelen hoe je denkt te gaan, richting Santiago.

Ik kan je dan nu al vertellen dat er dan heel wat beren op je weg komen. Eigenlijk zijn dat beren die je zelf loopt te bedenken, in het echt zijn ze er namelijk niet, behalve die dan in de Pyreneeën maar daar ga ik onderlangs. Je hoort en leest van vrijwel iedereen dat er veel zaken je soms spontaan worden aangereikt. Maar dat is iets wat je niet wilt geloven. Dat moet je net als die Thomas eerst zelf zien.

Dat is vaak de eerste beer. De volgende beren zijn: hoe vertrek ik, waar slaap ik, hoe kom ik aan mijn gerief enz. Het beste is daar maar niet al te lang over na te denken anders kom je nooit weg.

Maar dan mijn route in grove lijnen.

Eerste deel: (NL) Sas van Gent (België in) naar Gent, dat wordt mijn eerste stop en overnachting, daarna de weg vervolgen naar Oudenaarde, via de Schelde over de taalgrens naar Doornik en zo naar Sebourg, Frankrijk in. Deze route is uitgegeven onder de naam “Route Scaldea” en is uitgebracht door het Vlaams Compostelagenootschap Dan verder via de GR 122 de weg vervolgen naar Wassigny om daar een doorsteek te maken via de plaatsen Guise, Marle, Sissonne richting Reims een afstand ongeveer van 271 km.

Tweede deel: Reims-Vezelay via de GR654 een afstand van ongeveer 406 km. Hier wordt een route gevolgd die is vastgelegd door “Les Sentiers de Grande Randonnée”.

Derde deel: Daarna via de zuidelijke route over Never naar Limoges en verder naar St.Palais een afstand van ongeveer 875 km. Deze route volgt het originele pad die duizenden vroegere pelgrimgangers uit het verre verleden mij voorgingen. Hij heet dan ook “Voie Historique de Vézelay”.

Vierde deel: Hier ga ik op weg naar de kust richting Irun (Spanje) een afstand van ongeveer 125 km. Ik ga hier door het Franse Baskenland en moet mijn weg zelf uitstippelen. Deze zal grofweg lopen via Saint Palais- Hélette-Espelette-Sare-St.Jean de Luz-Irun. (Deze route is niet meer gelopen, maar is per trein afgelegd)

Vijfde deel: Vanaf Irun is het enkel nog de noordelijke route volgen, genaamd “Camino del Norte por la costa”, een afstand van 819 km. En dan is daar Santiago de Compostela na opgeteld 2486 km.

Ik trek er 80 tot 100 dagen voor uit. Mijn reis was gepland vanaf 25 april tot 08 augustus 2011. (Deze is onderbroken) en wordt weer voortgezet op 9 april 2012 en zal eindigen in juli 2012.

Ik ga proberen om jullie dagelijks op de hoogte te houden van mijn reisbelevenissen, zowel van wat ik zie maar, dat hoop ik toch, ook van wat ik voel.

Tot het volgende bericht.

1. Frank puylaert:
    1 april 2011
    Je vertrekt op tweede Paasdag, Miel heeft vast nog een mooi oud stempel voor je, zonder dat ben je niet echt vertrokken.
    Ga je alleen? Dat is voor het eerst dan, zie daar tegenop of is dat beter voor de devotie?
    Ten slotte neem je een wandelstok en hoed mee ? Ik loop daarmee
    sinds kort maaR het valt best mee!
    Goede reis en gezonde terugreis.
    FRANK.P.
  2. Wim en Corry:
    Hallo Joop,
    Na de gedeeltelijke voettochten, nu de hele voettocht vanuit Sas van Gent. Waarschijnlijk heel inspannend. We hopen dat je de voettocht in goede gezondheid zal volbrengen. A.s. zondag komen we nog even langs om onder het genot van ...... nog enkele details te horen.
  3. Christa en co:
    Hé oompie,

Het komt dichterbij, spannend!
    Knap hoor zo in je uppie zo ver gaan stappen.
    Natuurlijk volgen wij jou via je blog, ik zie er al naar uit.
    Doe dat goed en hopelijk zit het weer je ook wat mee.
    Wij wensen je heel veel succes en moed voor je reis.
    Toedeloetjes!!
  4. Fam. Sijnesael:
    3 april 2011
    Ha nonkel,
    Het is nauwelijks te bevatten dat je werkelijk zo'n eind gaat lopen, en dan nog wel in je eentje. Maar tegelijkertijd weten we ook dat je ook deze keer je doel weer zult bereiken. De ups en downs delen we natuurlijk graag met je. We zullen je dan ook weer trouw volgen.
  5. Daphne de Meij:
    23 april 2011
    Hallo Joop,

Wat een uitdaging! Heel erg spannend. Wij gaan jou zeker volgen.
    Heel veel succes. En een hele goede reis!