De eerste stempel

8 april 2011 - Sas Van Gent, Nederland

Nu het vertrek nog slechts twee weken zal duren dien ik mijn eerste stempel te halen voor mijn credencial, pelgrimspas. Wat is dat nu eigenlijk en voor wat dient deze:

Het Credencial is een belangrijk document. Het is een soort paspoort voor de pelgrim, waar mee men op de diverse doorkomstplaatsen kan laten zien, dat hij op weg is naar Santiago.
Met het Credencial word je over het algemeen geholpen in refugio’s / albuerges, kerken, kloosters, raadhuizen en politiebureaus. Refugio’s of Albuerges zijn officiële overnachtingplaatsen die door een of ander genootschap in stand worden gehouden. Door middel van vrijwilligers die de tocht al eerder hebben gelopen. Deze vrijwilligers helpen de caminogangers dan ook met wijze raad verder op pad. In deze overnachtingplaatsen gelden vaak strikte tijden voor het slapen en vertrekken, 22.00 licht uit en deur dicht, vertrekken voor 08.00 uur ’s morgens soms met ontbijt maar vaker niet. Dat is iets wat je zelf dient te verzorgen, dus op tijd je inkopen doen.

Als je in Santiago aankomt en je meldt je bij het Officina del Perigrino dan moet je minstens aan de volgende eisen hebben voldaan om een “Compostela” te verkrijgen. Minimaal 100 km gelopen. Voor fietser geldt dat dit minimaal 200 kilometer moet zijn.

Je naam wordt dan in het Latijn op deze oorkonde vermeld. Als je een agnost bent dan krijgt men een andere “Compostela”, alleen deze wordt dan niet in het Latijn gesteld. Er moet blijkbaar onderscheid zijn!
Voor de liefhebber, deze oorkonde geeft het recht op een volledige aflaat. Dat was vooral van belang voor de tot deze tocht veroordeelde misdadigers in de middeleeuwen (en natuurlijk de ware gelovige).
Men moet de tocht aan de hand van het credencial kunnen controleren! Dus ik mag hem niet verliezen!

Een vertrek uit je eigen woonplaats dient door middel van een stempel geborgd te worden. Het is daarom prachtig dat het parochie bestuur van de Maria Hemelvaart kerk uit Sas van Gent de oude originele stempel uit de kluis heeft willen halen om deze stempel in mijn “Credencial del Peregrino” te plaatsen. Hiermee wordt de start toch langzamerhand werkelijkheid. Op de maandelijkse vergadering van het bestuur van de Heemkundige Kring is dan ook deze stempel gezet. Ik kan op weg.

1. Christa en co:
    8 april 2011
    Een dikke vette proficiat met het behalen van je eerste officiële stempel!
    Dat moet een zeer goed gevoel geweest zijn toen je deze stempel kreeg op je Credencial de Peregrino.
    Het nadert......
    Groetjes
  2. Willy v/d Bergen:
    Joop,

Gefeliciteerd met je rste stempel, veel succes

groetjes
  3. Wim en Corry:
    8 april 2011
    Proficiat met het krijgen van de eerste officiële stempel.
    Het moet je toch een goed gevoel geven dat ook het parochiebestuur je ter wille is.
    De dagen lengen en de tijd om te vertrekken is aan het korten.
    We zullen je in gedachten proberen volgen.
  4. JP:
    8 april 2011
    Merde wat zie ik hier, né'n nieve paster in Sas!
    Na Miel een paster Hans ???
    Of is het een hulp pastoor ??
    Afijn de eerste streep is getrokken.
    Suc6 JP