Prémery-Nevers

1 mei 2012 - Nevers, Frankrijk

Ja, ik zit op de camping waar ik in 2010 samen met Nancy ook heb gestaan toen wij de reis maakte met de camper naar Santiago. Vandaag was een superdag 32 km door alleen maar natuurschoon zoals je die wel eens ziet op Discovery Channel. Kastelen, grote forten, boerderijen enz. te veel om op te noemen. Je wordt als wandelaar extra verwend als je dit natuurschoon mag beleven. Maar dat is ook voor jullie weggelegd als je de vaste banen die Frankrijk kent eens verlaat. Dat betekent dat je wel eens de C-wegen moet opzoeken. Ik kwam door de pays waar op dit moment toch veel stedelingen, die een verwantschap hebben met hun eigen pays, weer terugkomen om de oude huizen weer op te knappen. Zij zoeken hun oude vertrouwde stekjes weer terug op. Ook veel buitenlanders, Nederlanders en Belgen, hebben hier een huis gekocht. Ik snap het wel en qua prijsstelling is er veel te koop voor minder dan 80.000. Mooie grote percelen maar wel met op te knappen huizen, maar dan heb je wat. De kastelen zijn hier werkelijk neergestrooid, je kan geen dorp of gehucht passeren of er staat er wel een. Ik ben binnen het Loire bekken gekomen. Ik kwam vandaag langs een kasteel gelegen op een nog oude zandweg die gelegd was voor 1650 en die tot op de dag van vandaag niet is aangepast aan de moderne tijd. Dat heeft toch wel wat. Ook de natuur is zoals hij was, hier heerst nog de mentaliteit dat de mens zich aanpast aan de natuur en niet andersom. Dat kan je zien doordat verschillende kleine rivieren dwars door boeren percelen lopen. De koeien worden dan door de vele regen wat hoger geplaatst en verder gaat het leven. Niet moeilijk doen maar je aanpassen. Geen nieuwe natuur maken zoals in Nederland natuur is er al gebruik het ten goede.

O, ja ik zit in Nevers en dan denk je aan Bernadette, in glazen schrijn, ik ben er al geweest. Ik heb mijn eigen mening en ik respecteer die van jullie ook, maar ik vind het niet meer van deze tijd dat men lichamen van overledenen ten toon stelt. Ik ga ook niet kijken naar Lenin of Mao. Ik weet het, ik wil geen moraalridder zijn dus soit.

Morgen weer een tocht van 30 km en de overnachting is al geregeld dat gaat lekker lopen. Dat alles dank zij mijn huidige hospitalero die ons in zijn onderkomen weer flink verwent. Weer inkopen doen ter plekke, wat je eet reken je af. En dat alles voor 6 of 10 euro en dan moet je al behoorlijk gek doen, heb ik dus gedaan.

Ik maak het nu af anders heb ik alles al verteld en ik moet nog twee maanden, waar haal ik al die stof vandaan om mijn blog te vullen, gewoon tijdens het lopen en luisteren naar anderen die ik tegenkom. Op dit moment zit ik met Nelly in de refugio en ga ik op bezoek bij een Vlaming uit de buurt van Aalst die hier op de camping zit. à demain

1. Wim en Corry:
    1 mei 2012
    Dat was dus een flinke trip vandaag, door mooie natuur. Zo kan Nancy zich ook een beeld vormen van de plaats waar je momenteel verblijft. Veel mensen blijken toch weer de rust van het platte land op te zoeken. Je overnachtingsplaatsen blijken je toch ook steeds beter te bevallen en je hebt ook regelmatig aanspraak in het Nederlands en nog wel van het vrouwelijk geslacht.
    Vandaag hier naar de 1 mei markt geweest. Het was stralend weer en erg druk. De vele Belgen liepen weer met van alles te sjouwen en ook de eetkraampjes deden goede zaken. Bonne nuit et à demain.
  2. Frank puylaert:
    1 mei 2012
    je omgeving observeer je goed, vertel wat meer over je loopgenoten, wie zijn dat en waarom ? Voeten genezn ondanks verder lopen? Het zij zo is soit, soit! FRANK.
  3. Wil uit Den Haag:
    1 mei 2012
    Net thuis van een vergadering en ik dacht nog gauw even je verslag lezen en even antwoorden anders ben je morgen zo uitgelezen. Nou je hebt er een mooie dag opzitten en dat is goed om te lezen. Dat zal heel mooi geweest zijn om in een ongerepte natuur te lopen. Ik denk dat ze daardoor ook gemakkelijker leven dan hier. Je zal wel heel veel verschillende verhalen horen van je mede pelgrims en waarom ze dit doen. Zoals ook jij je eigen verhaal hebt wat bij anderen ook indruk zal maken. Tot nu toe al geweldig dat je al zo een eind bent opgeschoten.

Morgen weer een vreugdevolle dag langs mooie kastelen en wat er nog meer op je pad komt.

Groetjes,
    Wil.
  4. Mandy:
    2 mei 2012
    nou papa, geweldig om te lezen dat het je allemaal goed af gaat en dat je nu door de gebieden loopt waar jij het meest dol op bent.
    Je zag jezelf natuurlijk al als kasteelheer van een van de kastelen en met je paard door de prachtige natuur lopen.
    Je gedachten zullen wel overuren maken daar.
    Geniet maar van alles wat je ziet, want tenslotte doe je dat ook daarvoor.
    Hier gaat alles verder prima, dus geen zorgen om het thuisfront.

Dikke kus,
    Yannick en mij xx
  5. Annelies Platschorre:
    2 mei 2012
    Goed te lezen, dat het je nu goed afgaat.
    Als ik het zo lees zou je er ook zin in krijgen. Misschien maar eens beginnen met een kortere route, zoals het Pieterpad of de Eifelsteig.
    Ga zo voort en vooral genieten. Ik geniet al van de verhalen.
    Groetjes
    Annelies
  6. Benny en Christine Hemelsoet:
    2 mei 2012
    We genieten elke keer van je prachtige verhalen, en zien het soms helemaal voor ons.
    Nog heel veel succes en plezier.

Groetjes, Benny en Christine Hemelsoet