Saint Révérien-Prémery

30 april 2012 - Prémery, Frankrijk

Daar zijn we weer. Gisteravond werd het nogal druk met pelgrims in de gemeente refuge eerst arriveerde een echtpaar op de fiets uit het noorden van ons land en daarna twee zussen en een broer, deze bleek priester te zijn, uit Duitsland. Het was weer een internationale avond. Wat de priester betreft daar kwamen we achter doordat hij tijdens het eten een dankwoord uitsprak en ons tegelijkertijd voor de mis uitnodigde de volgende morgen. Dat heb ik afgeslagen daar ik vandaag eens lekker vroeg de deur uit wou. Als er zich dan zo een gezelschap vormt dan voel je je pas echt alleen. Het koppel trok zich al vroeg terug en de broer en zussen eveneens, terecht natuurlijk, daar het voor hen een familie reünie was. Zij doen elk jaar een week van de camino. Ik kon daarentegen bij de heer van de refuge thuis bij hem op de computer werken. Deze refuge was wel aardig daar alles wat je wenste, voeding en drank aanwezig was en bij gebruik direct diende te worden afgerekend. Wel aan zeer schappelijke prijzen, denk maar aan een pilsje 0.60 cent en de duurste wijn aanwezig 2.80 die wij ons direct namen. Wij mogen dan wel Nederlanders zijn maar wij zijn niet gierig als de prijzen normaal zijn, grapje. De refuge was verdeeld in drie delen en daar waar ik sliep was keuken, douche en eetvoorraad. Daarom maakte ik de afspraak dat om 22.00 uur de deur dichtging en deze weer om 07.00 uur zou opengaan. Ik had geen zin de hele nacht te worden gestoord doordat iemand dorst of honger had. De nacht verliep rustig en om 07.30 was ik vertrokken en ging gestaag de 17 km aan, ik noem dit een rustdag loopje. Met wat kleine rustpauzes was ik om 12.00 uur in Prémery. Mijn gastgezin opgezocht die al verschrikt de deur opendeed daar zij mij nog lang niet hadden verwacht. De douche in, kleren wassen en deze opgehangen in de tuin. Daarna de stad in, maar ik denk, daar het morgen 1 mei is en dus hier in Frankrijk een feestdag is, ook deze tussenliggende dag als een vrije dag wordt gezien want het is wel heel erg rustig hier. Ik zit nu in de bibliotheek dit stukje weg te werken en dat schiet lekker op t.o.v. een tablet. Ik begrijp dat jullie dit stuk niet eerder zullen lezen dan morgen daar jullie allemaal in de feeststemming zijn omtrent Trix. Ik heb hier al lopen zoeken achter een oranjebitter maar buiten een Leffe en een Hoegaarde heb ik nog niets kunnen vinden dus daarom drinken jullie er een voor mij ik wil geen gedonder met Den Haag krijgen.

Ik heb weer genoten van jullie reacties en ik lees morgen wel weer verder want ik moet afsluiten à demain indien mogelijk

1. Robert van Bambost:
    Hoi ome Joop,

Hier weinig feestgedruis hoor! Gera is al sinds vanochtend vroeg op pad met het showcorps en komt pas na middernacht terug en Britt ligt vanaf 12 uur al op bed aangezien het vanochtend 6 uur was dat ze wakker was! Ik heb zelf net de laatste hand aan mijn motor gelegd om deze klaar te maken voor een circuitdag volgende week maandag.
    Veel succes verder vandaag en morgen en we lezen het wel weer!
  2. Mandy:
    30 april 2012
    he paps, nou ik heb je verhaal al gelezen, maar moest er wel gelijk 2 lezen want die van gisteren die had ik even gemist. Het was hier in Sas koninginnenacht en heb eerst met Anouk lekker scampis gegeten, Gewoon thuis hoor maar wel heel lekker en gezellig. Darna hebben we een paar keer op de koningin geproost in het cafe...
    Tot morgen en geniet maar van het mooie weer...
  3. Christa en co:
    Hé ome Joop,

Ben blij dat ik je weer kan volgen! Pc ging nadat hij uit elkaar was gehaald en uitgestoft niet meer aan. Weer losgekoppeld, open en weer dicht gedaan, op,ieuw aangesloten en ..hij doet het weer! Heb bezoek Trix gezien op tv, want hier merk je daar weinig van, buiten enkele opmerkingen zoals; niet in het oranje vandaag?
    Zo te lezen gaat ie lekker, dus doe zo verder.
    Dikke knuffel, Christa
  4. Wil uit Den Haag:
    30 april 2012
    Zo zie je maar Joop er zijn feestgangers thuis. Ik van ellende, want had verkeerde schoenen aan en toch nog te dik aangekleed, met dit schitterende weer. De zweetdruppels op mijn hoofd. Dus ga ik zo meteen nog maar ff op pad maar dan wat luchter gekleed en platte schoenen. Hier kan je over de hoofden lopen in de stad en elders en er wordt meer bier gedronken dan oranjebitter, ben het niet tegen gekomen.

Wel vanmorgen naar Bea gekeken, die heeft in al die 32 jaar dat ze Queen is nog nooit zoveel bloemen en cadeautjes gekregen.
    1 prinses lag met longontsteking en Pieter kwam halverwege want die had een ontsteking aan zijn voet. Maar al met al een geslaagde dag voor hun.

Zo je bent weer helemaal op de hoogte en zo te lezen was je reis vandaag voorspoedig.
    Fijne avond met wie je tegenkomt.
  5. Hanny Jansen:
    30 april 2012
    dag Joop, je kent me niet en vice versa, maar ik vind het leuk om je verslagen te lezen. Ik ga over ca. 9 weken de camino lopen. Ik ben niet zo stoer als jij om vanuit Zeeuws Vlaanderen te vertrekken, maar ik ga vanuit St Jean Pied de Port lopen. voor mij wordt het de 1e keer, dus ik vind eigenlijk alles leuk wat ik erover kan lezen. Succes! Hanny
  6. Wim en Corry:
    30 april 2012
    Net terug van de rommelmarkt op het Keizer Karelplein. Redelijk wat kraampjes en vloerverkoop. Vanavond lampionoptocht, die komt deze keer bij ons door de straat, dus moeten we niet ver lopen om de hele meute te zien passeren. Deze ochtend tussendoor naar de TV gekeken. Het zag er allemaal gezellig uit. Typisch Nederland zoals de bevolking meeleeft met het koningshuis en de leden van de koninklijke familie die meedoen met spelletjes en zich onderhouden met kinderen en het publiek. Het is inderdaad ineens veel warmer geworden, het is een groot verschil met gisteren. Wel fijn dat je met een gewoon toetsenbord je verhaal kan schrijven. Ze zullen daar in Frankrijk ook wel een brugdag genomen hebben zoals in Belgie. Morgen is het hier weer de 1 mei-markt, dus als het goed weer is kunnen we over de hoofden lopen. Als je daar geen oranje bitter kan kopen, kan je ook best proosten met een Hoegaarden of een Leffe.
    a demain.
  7. Fam. Sijnesael:
    Hey ome Joop,
    Zo te lezen gaat ie lekker daar. Goed zo! Esmee vertrekt vrijdag met school naar Letland voor 1 week. Ze gaan daar vrijwilligerswerk doen. Om nog wat geld voor het project te vergaren heeft ze gisteren samen met 2 andere meisjes 240 cupcakes gebakken en versierd om deze vandaag te verkopen op de vrijmarkt in Axel. Ze waren om 12 uur uitverkocht. De weergoden waren ons goed gezind vandaag. Arno en ik zijn met de fiets naar Axel gereden om even een kijkje te nemen. Leuk om ze zo bezig te zien. Dit jaar geen smartlappenfestival in Sas, dus we zijn vanmiddag thuis gebleven. Straks nog de lampionoptocht begeleiden waarmee we Koninginnedag 2012 alweer afsluiten. Tot zover onze bijpraatsessie.
    Wordt vervolgd!
    Groetjes,