Orthez-Sauveterre-de-Béarn

5 juni 2012 - Sauveterre-de-Béarn, Frankrijk

Dichterbij en dichterbij komen de Pyreneeën ze zijn prachtig met hun ijskappen glinsterend in de zon maar ook zijn ze dreigend en hoog en steil. Sommige pelgrims zullen hen moeten beklimmen, deze pelgrim niet, hij gaat er langs.

Vanmorgen een petit déjeuner gehaald bij een restaurant dat al vroeg open was en tevens een sandwich besteld voor onderweg met heerlijke ham. Zo konden we op weg. Om half negen vertrokken uit de stad om langzaam de kilometers te laten vermalen door de voetjes. Ik had van de route wat afgeknabbeld en kwam uit op 19 plus. Ik was dan ook al vroeg op de eindbestemming, half een in de middag. Dat kwam mooi uit, een menu du jour genomen en prima gezeten op het terras met een biertje een karaf water, want dorst had ik wel. De temperatuur begon weer op te lopen na twaalven, sorry voor jullie maar hoger dan 26 was het zeker. Door dat ik zo vroeg aankwam had ik dat weer als voordeel dat ik er nu van kon genieten en er niet in hoefde te zwoegen, fijn. De dames waren nog onderweg en toen ik hun mailde dat ik aan een menu, pils en kir (cassis siroop gemengd met witte wijn) zat, weet ik niet wat ze hebben gedacht, ik heb genoten. De dames kwamen dan eindelijk rond 16.30 aan. Na nog een bezoek aan wat plaatselijke bezienswaardigheden besloten wij ons slaapadres even te bellen. Het adres ligt 3 km buiten de plaats maar wel weer op de route van morgen, dus weer 3 verdiend. De huisbaas kwam ons persoonlijk ophalen dat was ook weer meegenomen. Nu liggen we na het douchen en kleren wassen op ligstoelen voorzien van heerlijke dikke kussen in de tuin. Uit te rusten van onze zware dag. Ik zal er nog wel een foto van nemen. Ik weet zeker als jullie dat zien je wel gaat afvragen of ik aan het pelgrimeren ben. Vandaag zag ik een weegschaal staan en ik kon mijn nieuwsgierigheid niet langer bedwingen. Ik ben van huis weggegaan op 95 kg met een aardige zwemband om mijn middel. Ondertussen is die leeggelopen en mijn gewicht is met 11.7 kg afgenomen, ik schrok zelf ook dus dat hoeven jullie niet te doen. Dus toch een pelgrim die heel wat energie omzet. Ik ga niet herhalen wat ik allemaal naar binnen stamp dat weten jullie al. Daarom na deze schrik zeg ik tot jullie à demain.

Nog iets wat ik was vergeten, wij zijn in een ander pays. Wij zijn aangekomen in Baskenland. Dat is te zien grote muren in de dorpen die Fronton worden genoemd, er wordt een soort kaatsspel gespeeld, zoek het maar op. Ook de namen van de dorpen worden tweetalig geschreven gelijk in Friesland. Als ik deze twee vergelijking opschrijf zou je bijna denken dat ze nog meer gemeen hebben, dat zal wel niet. Dat was het weer.

Kaartvolgers: Orthez,Sainte-Suzanne,Lanneplaà, L' Hopital d'Orion,Andrein en de eindplaats

1. Lucie en John:
    Joop
    Ondanks al jouw streken respect voor deze prestaties.
    Gelukkig dat er leuke dingen gebeuren anders is het nog zwaarder voor onze pelgrim.
    Veel succes door die bobbeltjes en hou vol he.
    Groetjes vanuit de voortent.
  2. Willy v/d Bergen:
    Joop,

Zo te lezen vermaak je jewel ondanks alle zware kilometers die al onder de voeten door zijn gegaan, gewoon door gaan en niet meer achterom kijken.
    Die kilo's die komen er van zelf weer aan als je eenmaal in Sas terug bent.
    Veel succes verder.

Willy v/d Bergen
  3. Hanny Jansen:
    hé Joop!
    ga je niet over de Pyreneeen? hoe kom je dan in Spanje??
    ik vertrek donderdag over 5 weken en start in St. J.P.de P. dus als 1e de Pyreneeen. ben zo benieuwd naar jouw ervaring!
    groet en succes!
    Hanny
  4. Wil uit Den Haag:
    5 juni 2012
    Wat een welverdiende geweldige dag. Menig pelgrim in vroegere tijden zou jaloers geweest zijn. Je begint een slanke den te worden;-) Die kilo's hoef je niet meer mee te sjouwen dus heeft het ook voordelen. Geniet van zulke dagen. We wachten vol spanning tot je zal melden dat je de grens overgaat.

Tot morgen weer.
  5. Christa en co:
    Hallo ome Joop,
    Genieten van alles wat je tegenkomt, daar draait het leven toch om?
    Ik heb de indruk dat dit bij jou wel lekker lukt! Kan je nog wat °C missen voor hier 's morgens, want vanmorgen was het hier maar 7°C, brrrr. Tegen 15u was het beter, rond 18°C. Je middagje extra rust, kirr , pilsje, menu, luieren in de ligstoel en vannacht goed slapen gaan je zeker deugd doen en dan morgen weer wat dichter bij de sneeuwtopjes. ( of nee, langs de sneeuwtopjes! )
    Je ziet wel dat veel eten je overeind kan houden. Moest je dat niet hebben gedaan, zagen we je waarschijnlijk al niet meer lopen. Dan kon je nu over de pyreneetjes waaien! ;) Go go go go oompje!
    Groetjes, Christa
  6. Mandy:
    5 juni 2012
    ha die pa, eigenlijk is het heel raar, want voor mijn gevoel ben je nog helemaal niet zo lang weg en door je blog is het ook net of ik je elke dag zie en spreek. Door het lezen van al jou verhalen ben je gewoon hier en hoef ik helemaal niet zo veel van je te missen. Voor jou is dat waarschijnlijk wel anders en mis je ons en onze streken steeds meer...al heb ik wel het idee dat het je bijzonder goed afgaat. Maar kan ook aan al die drank liggen haha...
    Oja morgen ga ik ook even om een fles cassis, want witte wijn heb ik al in huis...en drink ik een kirr op je gezondheid...

Dikke kus weer...xxx
  7. Christa en co:
    6 juni 2012
    Hélaba, ben hier nog een keer!
    Kleine correctie; het Baskisch kaatsspel heet pelote en wordt op een fronton gespeeld;
    Pelota vasca ('Baskisch pelottespel') is een spel dat lijkt op het Friese kaatsen. Het principe van het spel is dat twee spelers, of twee teams van elk twee spelers, elkaar een bal van ongeveer 5 centimeter doorsnede via een muur toespelen. Pelota vasca wordt gespeeld met de blote hand, met een racket (Pala of paleta) of met een cesta, een kleine gebogen mand aan een handschoen. Een andere naam voor deze sport is "Jai-Alai", waarbij deze zeer langwerpige handschoenmand wordt gebruikt om heel hoge snelheden (tot +/- 300 kilometer per uur) te bereiken. De bal mag slechts één stuit op de grond maken alvorens teruggespeeld te worden. Een punt wordt gescoord wanneer het de tegenstander onmogelijk is de bal na één stuit terug te spelen of de bal uitslaat. Er wordt gespeeld tot een puntenaantal tussen de 25 en 50.
    Pelota vasca wordt gespeeld op een fronton (een overdekt gebied) of een trinquet (een veld van 9,3 meter breed en 28,5 meter lang). Wereldkampioenschappen worden gespeeld op een 36 meter lange frontonbaan van glad cement, een 54 meter lange (grand) frontonbaan van glad cement, een 30 meter lange frontonbaan voorzien van een synthetische laag en het trinquet van glad cement. De ondergrond waarop wordt gespeeld, heet cancha. Het fronton wordt begrensd door:
    een voormuur (de zogenaamde frontis van 9,25 meter breed en 10 meter hoog), een achtermuur (de zogenaamde rebote) en een zijmuur (de zogenaamde lateral van 30-54 meter lang).
    Op de ondergrond is een Falta-lijn (de voorste lijn) en Pasa-lijn (achterste lijn) gemarkeerd. De voorspeler, die het gebied dekt dat het dichtst bij de voormuur ligt, staat tussen de Flata-lijn en de Pasa-lijn. Hij poogt de bal te onderscheppen en terug te spelen. De achterspeler staat (ver) achter de Pasa-lijn en dekt het verst van de voormuur liggende deel van het veld af. De voorspeler speelt de returns weg van de achtermuur en speelt direct tegen de achterspeler van de tegenpartij; de achterspeler beantwoordt de aanvallen van de voorspeler van de tegenpartij, moet de bal in het spel houden en terugspelen. Op het fronton worden de varianten met de blote hand, pelota de goma, leren paleta, pala corta, frontenis en cesta punta gespeeld. De variant die op het trinquet gespeeld wordt, is verwant aan het tennis.

Een paar officiële soorten pelota vasca:
    1. De variant met de blote handen. Deze variant wordt gespeeld op een trinquet, er wordt één tegen één gespeeld, of er komen twee paren tegen elkaar uit.
    2. Pelota de goma en Frontenis. Twee paren komen tegen elkaar uit op een fronton van 30 meter.
    3. leren paleta. Twee paren komen tegen elkaar uit op een fronton van 36 meter.
    4. Pala corta. Gelijk aan het leren paleta, alleen wordt bij deze variant louter met een racket gespeeld.
    5. Xare. Twee paren komen tegen elkaar uit op een trinquet. Deze variant wordt niet met een massief houten racket gespeeld, maar met een slap bespannen racket.
    6. Cesta punta. Twee individuen of twee paren komen tegen elkaar uit en spelen met een cesta.

Dat weten jullie nu allemaal ook weer! Doei, Christa
  8. Wim en Corry:
    6 juni 2012
    Hallo Joop, geniet nog maar enkele dagen van het leven als "god in Frankrijk" je hebt dat wel verdiend. Het leven in Spanje is waarschijnlijk anders ook al gaat het leven van een pelgrim niet altijd over rozen, maar zoals ik de laatste tijd lees gaat het je toch bijzonder goed af. Niet te grote afstanden en na de wandeling een gelukzalig genieten. Hier was het gisteren droog maar fris (16 graden), afgelopen nacht en deze ochtend kwam de regen met bakken uit de lucht vallen (29mm). We hopen dat het jou beter vergaat. à demain.