Sauveterre de Béarn- Ostabat en een beetje verder

6 juni 2012 - Larceveau-Arros-Cibits, Frankrijk

Gisteravond bij het eten spraken wij met Pascal onze gastheer van de CH over het dorpsleven alhier. Wij stelden dat wij wel zeer kalme buren hadden, het kerkhof. Toen kwam de uitleg. Tot in de jaren 80 was zijn vader grafzerkenmaker, het pand was gelegen tussen kerk en kerkhof. Nu had hij er een CH van gemaakt om het toch nog een beetje levendig te krijgen, dat lukt prima konden wij vaststellen. Want voor we gingen eten zaten wij volgens goed Frans gebruik al aan de aperitief en tijdens de maaltijd werd er prima ingeschonken, dus mij hoor je niet klagen. Vanmorgen vroeg vertrokken en met een lunchpakketje meegenomen op stap. Ik kan je zeggen dat er vandaag nog eens 500 gram is afgegaan. Wat een tocht de ene heuvel na de andere berg. Er kwam geen einde aan. Nadat we Saint Palais hadden verlaten kwamen ze achter elkaar. Op naar de zuil van Gibraltar of in het baskisch Chibraltar. Hier komen de drie verschillende routes tezamen. Daarna op weg naar de kapel van Soyarce die boven op een bergje staat. Hier loop je als je niet oppast, je helemaal stuk, het is steil naar boven. Bovenkomend volgt er nog een lang stuk vals plat voor je bij de kapel bent. Maar dan wordt alles opgelost er is fris water boven te verkrijgen en kan je jezelf weer bij elkaar rapen om verder te gaan. Wij hadden besloten om in Ostabat bij de zingende Bask te gaan verblijven. Dit is een boer die alle koeien heeft opgeruimd en daar voor in de plaats caminolopers gaat houden. Er kunnen rond de 50 man verblijven. Deze zitten dan op de avond bij elkaar voor het menu en dan gaat de boer liederen zingen in het Baskisch en daarna kan men als men dat wenst ook eigen liederen ten gehore brengen. Toen ik daaraan dacht dat iemand de vogeltjes dans zou gaan doen besloot ik terstond even een ander adres op te zoeken om mij hiervan te onthouden. Daarom zit ik nu in een hotel 4 km verder in de plaats Larceveau. Dus morgen niet 21 maar 17 km naar StJPdP. Morgen ben ik er. Op de blog vroeg iemand je gaat de Pyreneeën niet over hoe kom je dan in Spanje. Simpel ik ga de Camino del Northe lopen en niet de Frances. Na aankomst ga ik de volgende dag naar Hendaye en van daaruit ga ik de brug (pont) St.Jaques over om dan in Irun, Spanje, aan te komen. Wat ik weer geleerd heb volg je eigen pad maar ook je eigen gedachte, voelt iets niet goed doe het niet. Volg daarom nooit iemands zijn gedachte maar blijf zelf nadenken in wat je wilt en doen.

Ik vroeg het op te zoeken die Fronton, bedankt voor de enorme uitleg die was dus duidelijker dan van de Bask. Nog even over het Baskenland prachtig mooi landschap en wat vooral opvalt is dat de meeste huizen wit zijn met opvallend veel bruin achtige luiken. Het was en is een genot om hier te mogen wandelen hoe zwaar het ook is. Je krijgt voortdurend een ander panorama te zien van de machtige bergen die voor je liggen. Morgen gaan we een afscheidsfeestje vieren met de 5 bekenden. Jammer alleen dat ik Kees en Roger niet meer heb gezien. Daarom Carla als je me nog volgt waar zit hij nu?

We horen en lezen het morgen wel weer. à demain

1. Fam. Sijnesael:
    6 juni 2012
    Tjonge, jonge, over enkele dagen ben je al 2 maanden onderweg. En hoeveel rustdagen heb je nu gehad? Volgens mij zijn dat er erg weinig. Maar het lijkt je steeds beter af te gaan. Ik blijf je verhalen trouw volgen, ondanks dat ik er niet elke dag op reageer. Over slecht weer wordt er al genoeg geschreven en gezegd en we kunnen er toch niks aan veranderen. Kan je nog wel vertellen dat Esmee afgelopen weekend 'met lof' is geslaagd voor de danstest Brons (ballroom en latin). Amber wacht geduldig op de uitslag van het eindexamen. Volgende week donderdag weten we meer. We houden je op de hoogte!
    Geniet nog van je laatste dagen in La Douce France en kijk vooral uit naar La Viva Espana.
    Groetjes,
    Carmen
  2. Lex en corrie:
    Hoi Joop,
    volgens mij loop jij op alcohol, als ik je verhalen allemaal eens op een rij zet en begin te tellen hoeveel wijn etc. je al op hebt.
    Maakt natuurlijk allemaal niet uit, als het maar werkt!
    Succes met de heuvels/bergen.
    Lex en Corrie
  3. Wil uit Den Haag:
    6 juni 2012
    Weer een mooi verhaal Joop, maar best wel zwaar. Maar je gaat het redden. Even jezelf weer bij elkaar rapen en dan weer vooruit met de geit. Over dieren gesproken. Is de ezel met zijn baasje er nog? Of toch moeten afhaken. Ja de wijntjes vloeien goed naar binnen, maar dat is de oppepper moet je maar denken en natuurlijk gezellig waardoor de verhalen steeds levendiger worden en je slaapt er goed op. Op naar de grens Joop!!!!!!
  4. Christa en co:
    Hoi ome Joop,
    Je gaat lekker, zowel in het stappen als in het eten en drinken. geniet nog even van het mooie Baskenland en alles wat dit je biedt. Bergje op, heuveltje af, heuveltje op, bergje af enz.... en dan ben je in......Spanje! Olé!
    Heb wel lang moeten zoeken naar een "fatsoenlijke" uitleg over het kaatsspel, maar toch gevonden. Graag gedaan hoor ome Leon uhhh ome Joop. ;)
    à demain, Christa
  5. Frank Cappaert:
    Hallo Joop
    Vanavond een besruursvergaderingvan de HK gehad
    Een vergadering zonder dat jij er bij bent is natuurlijk en beetje onwennig maar we zijn er toch uigekomen
    Je bent weer verkozen zoals je het al aangegeven had voor je vertrek voor een periode van 6 jaar
    van harte proficiat met deze benoeming
    Veel succes gewenst met je oversteek naar Spanje
    We blijven je volgen op de voet

Veel groeten Frank C