Neufchatel sur Aisne-Reims

15 april 2012 - Reims, Frankrijk

Hier ben ik weer. Om 6.30 stond ik op want er bleek pas om 8.30 te kunnen worden ontbeten, dat was voor mij te laat. Ik had op de avond zelf al even contact gelegd met de boulangér hij was open om 6.30 dus toen ik daar arriveerde om 7.00 uur was er voor mij geen enkel probleem om brood in te slaan. Dus goed om 7.15 vertrok ik, wel zonder koffie, op mijn trip naar Reims mijn eerste grootte meetpunt. Toen ik zo'n kleine 7 km ver was in Orainville, kwam ik de rijdende bakker tegen die spontaan stopte, voor wat wist ik toen nog niet, maar het bleek het volgende hij vroeg:" op weg naar Compostela", waarop ik antwoorde met "ja", hij mij terstond een broodje in de hand stopte met de woorden "ik heb geen koffie", waarop ik antwoorde met "tante pis". Mogen jullie zelf opzoeken wat dat betekent. Het is niet je tante die piest laat ik dat alvast maar verklappen. De koffie kwam veel later en mijn behoefte was er naar, tot verbazing van de bar eigenaar, daar ik driemaal om koffie vroeg. Daarna mijn weg vervolgt langs het kanaal, alweer, tot in Reims. Maar voor je in Reims zelf bent dat duurt even. Je moet eerst alle banlieu's door en dan ja dan eindelijk sta je voor de kathedraal. Wat een fijn gevoel geeft dat je eerste meetpunt. Ik heb onderweg dikwijls teruggedacht aan vorig jaar daar ik nu dezelfde aantal dagen aan het lopen ben en het toen mis ging. Ik weet het er niet te veel aan denken, maar toch. O, ja onderweg kwam ik op het volgende idee hoe plomper hoe lomper hoe spitser hoe ritcher, het moet rijmen natuurlijk. Nu zullen je denken waarover heeft hij het nu weer, ik ga het jullie uitleggen. Dit is een non-wetenschappelijk onderzoek laat ik dit voorop stellen maar het gaat als volgt. De plaatsen die ik doorkruis met een kerk met een stompe toren hebben geen voorzieningen die met een spitse toren juist wel. Dat klopt tot nu, nu moet ik oppassen dat ik dit voor waar ga aannemen of dit zo gaat vastleggen want daar is die professor van de Tilburgse universiteit flink voor afgestraft. Daarom leg ik dit nogmaals vast dat het een non-wetenschappelijk onderzoek is. Ik ga jullie hiervan op de hoogte houden. Nu ik in Reims ben mis ik jullie vooral, dat gevoel krijg ik altijd in een grootte stad, daarom zeker geen rustdag hier. Ik ga morgen naar Epernay de champagne plaats bij uitstek. Ik zat vandaag in een goede bar waar ze wel 17 verschillende champagnes schonken. Ja die Dom Perignon heeft wel voor een revolutie gezorgd. Eerst was dit vocht alleen goed voor priesters en graven, koningen en meer maar nu is het zo commercieel dat het voor ieder toegankelijk is maar aan de prijs te zien klopt dat niet helemaal. Wat moet ik nog over Reims vertellen ik denk dat de meesten van ons hier al eens hebben aangelegd, met boot of auto. Daarom zeg ik nog maar eens tot à demain. Droom maar mee maar vooral blijf mij volgen op mijn reis.

1. Caroline:
    15 april 2012
    je eerste mijlpaal bereikt.op naar de volgende. vind je een kanjer.dikke kus.
  2. Melvin,Diana,Brian en Lotte:
    Ome Joop,

Weer een geweldig verhaal. Veel succes.

Groetjes Fam Snoeck uit Hoek.
  3. Christa en co:
    Hoi ome Joop,
    Hopelijk heb je als je langs alle banlieu's moest lopen geen problemen gehad, want het kan daar flink link zijn, hoor ik hier zeggen. Geniet maar eens goed van de bubbels maar zorg dat je nog recht kan stappen! ;)
    Bonne nuit et à demain.
  4. Angelique, ronald en kids:
    15 april 2012
    Joop, Proficiat met je 1e mijlpaal , we kijken uit naar de volgende.
    Groetjes Angelique
  5. Natascha (zus van angelique):
    15 april 2012
    joop, ik hoorde van angelique dat je gestart was. heel veel succes met de tocht en geniet ervan.
    gr natascha luteijn-heijens
  6. Frank Cappaert:
    Hoi Joop

Van harte proficiat met je eerste mijlpaal Zo te lezen gaat het allemaal nar wens Morgen Epernay een pragtige omgeving met veel champagne Moet en Chandon is de bekenste Ben in mij jonge tijd samen met Marie-jeanne geweest maakte een geweldige indruk
    Gr Frank
  7. Fam. Sijnesael:
    15 april 2012
    De eerste mijlpaal is bereikt. Proficiat! Laat de champagne maar knallen. Hier in huize Sijnesael is het dit weekend druk geweest met optredens, maar tussen de bedrijven door wordt er altijd even op je blog gekeken.
    We zijn blij te vernemen dat je deze keer nog niet geplaagd bent door vervelende kwalen. Ga zo door zou de juf/meester zeggen.
  8. Wilma van Bambost:
    Hey Joop,

Gefeliciteerd met je eerste mijlpaal. Reims heeft een mooie kathedraal. Geniet je onderweg nog wel een beetje van alles om je heen? Wat betreft je non-wetenschappelijk onderzoek: dat soort onderzoeken zijn vaak de beste dus ik zou zeggen ga er mee door en maak er een mooi proefschrift van als je terug bent!
    En als niemand het gelooft: t.p. (wij kunnen ook een beetje frans....)
    Veel succes verder en we blijven je volgen.
    Groeten
  9. Wil uit Den Haag:
    15 april 2012
    Nou Joop echt geweldig!!!!!!! De eerste mijlpaal heb je dan ook maar mooi voor elkaar.

Niemand heeft tot nu toe nog antwoord gegeven op je vraag.
    Betekend dat, te erg???? Ik heb het over de bakker he. Wel tof dat je een broodje kreeg, hij zag vast je schelp, of liep je als een pelgrim die snakte naar koffie, hahaha. Dat blijkt achteraf dat je 3 koppen bestelde. We blijven je zeker volgen, is veel te leuk om je verslagen te lezen en wat je allemaal ziet en beleefd. TOPPIE.

Groeten uit Den Haag.
  10. Robert van Bambost:
    Hoi ome Joop,

Ook vanuit Leerdam een felicitatie met het behalen van je eerste mijlpaal!
    Zo te lezen voel je je een stuk beter dan vorig jaar na dezelfde periode lopen. Wellicht heb je minder kilometers gelopen dan toen, maar dat maakt niet uit! Want vorig jaar is immers gebleken dat hardlopers, doodlopers zijn. ;-)
    Succes weer morgen!
  11. Mandy:
    15 april 2012
    Hieperde piep...hieperdepiep....de eerste mijlpaal is een feit...
    Vast een lekker gevoel dat je de eerste nu echt bereikt hebt, dit pakken ze je niet meer af.
    Yannick en ik zijn super trots op je en denken elke dag aan je.
    Heel fijn dat je tot nu toe al bijna iedere dag een stukje hebt kunnen posten en aan de reacties te zien vind ik dat niet alleen....jeetje wat een volgers....leuk hoor.
    Ook voor ons (de thuisblijver) fijn om te zien dat veel mensen m'n pa volgen en trots op em zijn.....Pa ga zo door want je mag voorlopig nog niet thuis komen!!!

Dikke kussen uit 't saaas!!!
  12. Amber:
    15 april 2012
    Woehoe 1ste mijlpaal bereikt! Bien fait! Tante pis hoefde ik niet op te zoeken hoor, ik wist meteen weer wat het betekende :p. Bonne chance! Et à demain!

xx amber
  13. Frank puylaert:
    16 april 2012
    ikblijf je volgen, zal geen vragen meer stellen, kijk maar goed rond en geniet er van, FRANK.
  14. Rudy en Georgette:
    16 april 2012
    We blijven je volgen en genieten van je verhalen. Dikke proficiat met je eerste mijlpaal, Nog eens even opzoeken wat tante pis betekend.
    Groetjes , Georgette en Rudy
  15. Rob Mulder:
    16 april 2012
    Heb mij inmiddels aangemeld en alle verslagen gelezen,prachtig.Gefeliciteerd met het bereiken van Reims en veel sterkte.
  16. W.Westbroek:
    Beste Joop

Ik volg je reis met veel belangstelling, je hebt nu Reims bereikt een prachtige stad met veel bezienswaardigheden.
    Dit weekend hebben we het Museumweekend gehad hetgeen resulteerde in 136 bezoekers,heel veel mensen kwamen op de grote stoommachine van de Cokesfabriek af, maar aangezien dit museum nog niet open is kwamen ze bij ons terecht,dus hadden wij over bezoek niet te klagen
    Heel veel groeten van Wim Westbroek
  17. Patricia Vogel:
    Beste Joop,

We volgen je reis succes verder
    hopelijk bereik je gauw je doel.
  18. Remi:
    17 april 2012
    hoi joop
    ga zo verder en geniet er van met of zonder champage
    tante pis mechien de tante van manneke pis
    ha ha ha
    remi