Reims-Epernay

16 april 2012 - Épernay, Frankrijk

Nog even terug naar gisteravond. Ik sliep in het seminarie Maison Sainte-Sixte. Ik had een deja-vu gevoel het was alsof ik terug 12 jaar was. Toen zat ik ook op het seminarie, we sliepen toen in kleine cellen met bed, kast en bureau en onder je bed een kist of koffer waarin je persoonlijke bezittingen achter slot kon plaatsen. In de avond/nacht liepen de broeders rond om toezicht te houden want dat deden de paters niet. Ik had de gehele nacht dat gevoel. Ik heb wel ontbeten waar de vorige paus (de Poolse) ook ontbeten heeft. Alleen was het nu minder opgetuigd.
Mijn n-wo klopt nog steeds ik ga jullie vragen om, wanneer je afzakt naar Frankrijk om dat zelf ook eens toe te passen over het resultaat mag je me altijd mailen. Tijdens mijn tocht hebben jullie al eens wat vragen gesteld. Een van die vragen was hoe kom je aan slaapgelegenheden, die is makkelijk er worden hiervoor boekjes uitgegeven met adressen en die kan je dan op voorhand bellen, dit is vooral na Reims het geval. Ik loop nu een nieuwe route die gaat van Reims, Sezanne naar Troyes dit is een verkorting van 150 km. Na Troyes moet je weer wat improviseren tot Vezelay. Vandaag dus mijn eerste kennismaking met deze route. Prachtig door alle champagne plaatsen en velden gelopen. Ze waren aan het knotten en spuiten het rook wat naar zwavel helemaal zeker ben ik er niet van. Alleen ik had mij een beetje vergaloppeert door te denken ach 30 km dat is te doen. De wegen liepen nogal vaak door wijnvelden en die liggen er nog al stijl bij. Daarom heb ik besloten om in Epernay mijn eerste rustdag te houden. Ik zit nu in hotel Saint Pierre gelegen in de rue Jeanne D 'Arc. Ik heb mijn wasgoed ook ingeleverd bij haar want dat hoorde bij de service, lekker meegenomen dus ben ik van dat handwasje af, ja dat moet ook elke dag. Mijn wasmachine, ik zelf dus ga de douche in en onder mijn voeten ligt dan mijn was en al trappelend en mij zelf wassend doe ik dus twee dingen gelijk. Dit is soldaten was. Heb vanavond mosselen met frites gegeten en een salade vooraf. Ik kom als ik wil niets te kort. Ik ga sluiten, sigaretje roken en dan onder de wol tot à demain.

1. Robert van Bambost:
    16 april 2012
    Slim van je om je eerste rustdag te gaan houden! Pas nou op met die te grote afstanden. We weten allemaal nog wel waar dat vorig jaar toe leidde!
    Tot morgen!
  2. Claudia Heijens:
    16 april 2012
    Nou Joop, je zit daar al mooi in Epernay, ben er van de zomer geweest, en vond de streek zeer geslaagd, incl. de champagnes en de kelders aldaar. Prachtig gebied. Succes met de voortzetting van de reis.

Groetjes Claudia
  3. Wil uit Den Haag:
    Hoi Joop,

Het water loopt me uit de mond bij het lezen van mosselen en frites. Jammie, jammie. Lekker wijntje en een verukkelijk sigaretje toe. Wat wil een mens nog meer.

Die 150 km korter is weer mooi mee genomen. Misschien een dagje meer rust en leuke steden bekijken.?

Goede reis voor morgen.
  4. Frank puylaert:
    16 april 2012
    leuk verhaal. 'tot a bientot' is dubbel op. Geniet en rust uit, FRANK.
  5. Mandy:
    17 april 2012
    Hoi pap, ik denk dat je die rustdag hebt verdient...geniet van de omgeving want dat is net zo belangrijk op deze reis. Mam heeft hier gisteren gegeten en het gaat allemaal goed met d'r. Ze kan zich goed bezig houden met de kleinkinderen en komt af en toe om een bakje koffie.
    Dikke kus Mandy
  6. Wim en Corry:
    17 april 2012
    Geniet van je rustdag in Epernay en drink een lekker glaasje champagne. Niet teveel natuurlijk want ondanks de verkorting van 150 km heb je toch nog een grote afstand af te leggen.
  7. Willy v/d Bergen:
    Joop,

Verstandig dat je een dag rust neemt, doe niet al te lange afstanden want de weg is mog lang.
    Veel sterkte.

Willy v/d Bergen
  8. Fam. Sijnesael:
    18 april 2012
    Hoi ome Joop,
    Wij waren enkele jaren geleden ook in Reims en hebben toen het champagnehuis Peiper Heidsieck bezocht. Een aanrader! Het was interessant, leuk en lekker tegelijk We kregen uitleg over de geschiedenis en er werd verteld hoe champagne gemaakt wordt. Daarnaast kregen we een rondleiding door de kelders en tot slot was er natuurlijk een proeverij en mogelijkheid om het sprankelende goud te kopen. Ik zeg ........... waar blijft de foto van ome Joop met een glaasje champagne in de hand?!
    Groetjes,
    Carmen