Chateau Porcien- Neufchatel sur Aisne

14 april 2012 - Neufchâtel-sur-Aisne, Frankrijk

Vanmorgen vroeg om 7.30 opgestaan. De nacht was rumoerig, verkeer en driftende motoren verstoorde mijn nachtrust behoorlijk. Door de glazen deur werd onze slaapkamer voortdurend verlicht. Vertrokken rond 8.30 en de pas erin, ik volgde de pijlen en Jacobsschelpen die waren aangebracht dus dacht ik de kaart heb ik vandaag niet nodig, mis gedacht. Waarschijnlijk was er een of andere persoon zo leuk geweest deze markeringen aan te brengen en ons zo het veld in te sturen, want daar kwam ik uit, midden in het opgroeiende graan en daar waren geen markeringen meer te vinden. Leuk, dus weer teruggekeerd op mijn schreden kost allemaal tijd. Je moet weten gisteren door omstandigheid te veel km moeten lopen die voelde ik vandaag dubbel. Zat vandaag dus niet lekker in mijn vel. Ik moest eigenlijk eenvoudig het kanaal volgen maar ja dat is morgens niets voor mij gras nat en daardoor ook je schoenen en dat verveelde mij, deze jongen ging over de weg nou dan weet je het in Frankrijk wel heuvel op en af dat gaf ook geen verlichting. Dus na een km of zes toch maar vlug het jaagpad van het kanaal gezocht en zo verder gelopen. Dit gedurende een 23 km; moet je je voorstellen gedurende de gehele dag langs het Canisvliet lopen mooi maar op den duur zie je het niet meer. Ik kwam aan in Asfeld een mooie plaats met een opvallende kerk, deze is gebouwd als een vioolkist. In dit dorp was alles te vinden behalve een bar, onvoorstelbaar. De mensen verwezen mij door naar het volgende dorp: Vieux le Asfeld, dit dorp is twee keer kleiner dan het vorige maar hier wel een bar en een auberge, ik snap het niet meer. Maar voila ik zat goed en heb daar een plate de jour genomen en geloof het van af dat moment verliep mijn tocht verder gladjes. Ik begon zelfs weer te fluiten en liep zo de laatste 6.5 km door de woeste begroeiing die langs het kanaal groeide. Ik moest mij soms over omgevallen bomen begeven en dan voelde ik maar goed hoe zwaar mijn benen waren. Maar aan alles komt een eind, daar was de pont, nu nog oversteken en mijn hotel opzoeken. Het eerste hotel was al jaren dicht, dus op naar het tweede. Ik zit nu 18 km voor Reims, wat ik morgen hoop te bereiken, mijn eerste mijlpaal op mijn route. Je ziet gedurende dit verslag dat mijn Frans met sprongen voor uitgaat, straks moet ik weer mijn Nederlands ophalen. Heb ook nog kennisgemaakt met lokale personen die mij vertellen dat het werk hier in Noord-Frankrijk niet voor het oprapen ligt en dat daardoor veel jonge mensen vertrekken naar de grote plaatsen. Ook de overheid laat dit noordelijke deel wat aan zijn lot over, zijn woorden. Ja van de natuur alleen kan je niet leven maar die is overigens wel prachtig. Dus morgen op naar Reims ik groet jullie allemaal van hier uit, a demain.

1. Mandy:
    14 april 2012
    He paps, zo te lezen aan de lengte van je verslag gaat het idd goed met je... altijd leuk om je positieve verhalen te lezen...
    Eerste week zit er bijna op en als het nu goed zit in de beentjes dan zal de rest ook wel goed verlopen denk ik.
    Hier gaat alles gewoon door, dus prima.
    Ik kijk uit naar je volgende verslag, geniet ervan!!!
    Kussen Yannick en mij.
  2. Angelique, ronald en kids:
    14 april 2012
    Joop, super gedaan, zo is de eerste week alweer bijna voorbij en wat een belevingen allemaal. Vergeet gewoon de woorden boom - roos - vis niet en die nederlandse taal zul je dan ook niet verleren... ( of was het bij jouw nog aap - noot - mies?)
    Groetjes Angelique
  3. Bennie Vermandel:
    Geweldig Joop,
    Je hebt volgens ons al een mooi ritme te pakken. Gewoon doorgaan dus.

Vandaag was de start van het museumweekend.
    Geweldig gegaan (70 bezoekers) Morgen maken we het af.

Neem vooral even de tijd om Reims te bekijken. Mooie stad.

Groeten,
    Bennie en Marijke Vermandeel
  4. Frank puylaert:
    14 april 2012
    Reims, in de romeinse tijd de hoofdsad van BELGICA INFERIOR en wij maar denken, dat ze het over ons hadden, die Menapiers en Morinii in het verre natte noorden, bijna helemaaal buiten het ROMEINE RIJK van =/-het jaar -50 tot 400. Reims is ook de stad van KAREL DE GROTE (768-814).ZIE BEIDE KERKEN, steek een kaars op voor de kinders en Sas en ga eens lekker frans eten. FRANK.
  5. Caroline:
    Hoi Joop

Wat een pech toch weer dat je verkeerd ben gelopen door die Jacobsschelpen en pijlen . Niet te begrijpen dat iemand dat doet! Gelukkig was je de laatste km's weer volle moet aan het lopen.
    Hopelijk ben je morgen op tijd in reims zodat je kan genieten van deze stad.
    Onder tussen thuis zijn we bezig om Oma te leren hoe ze met de pc om kan gaan zodat ze zelf elke avond thuis jou berichten kan lezen!!! Vandaag weer het ene en andere uit gelegd aan oma Hoe ze de reacties weer terug kan lezen van iedereen, dus ze is weer een stukje wijzer geworden ;)
    We denken aan je en lopen zeker in gedachten met je mee.

Kus Caroline
  6. Remi:
    15 april 2012
    Hoi Joop
    Aan de verhalen te lezen maak je het een en ander mee
    zeker een stuk geschiedenis
    Wees voorzichtig met te lange afstanden per dag
    want er zullen dagen komen dat het niet anders kan
    en voor de volgende dagen kaartje bij de hand dat zal toch wel enkele km.verschil kunnen kunnen geven
    succes en de groeten Remi
  7. Lex en corrie:
    15 april 2012
    Hoi Joop,

alweer eigenwijs geweest. je moest toch weten dat markeringen ltijd door grappenmakers verplaatst kunnen worden. je kaart klopt altijd, indien je de laatste versie natuurlijk hebt!
    Toch knap wat je doet en hou vol!
    Oh ja, bedankt voor de felicitaties.
    groetjes,
    Lex en Corrie