La Nouvion enThierache-Vervins

11 april 2012 - Vervins, Frankrijk

Over gisteren nog even een prima hotel, goede service en ook een goede rekening. Dat kan bruin zich niet elke dag veroorloven. Vandaag een lange tocht die je prima het land doet kennen. Op start en 10km verder de rest van de dag geen café of winkel tegengekomen. Pas op het eind nog even aangelopen bij een pompstation en dat alleen om dat ik de laatste 2 km langs de RN moest lopen. Wat mij nog steeds bevreemd je ziet ook geen mens.
Ik heb mijn eerste valleien ook weer gehad en dat valt met mijn platte land voeten niet altijd mee. De stille verlate dorpjes hebben weer wel de schoonheid van hun gefortificeerde kerken. Hierom is de streek mede om bekend. Wat ook opvalt is dat er in het doorgelopen landschap zoveel Christus kruizen en kapelletjes zijn te vinden. Ik loop als het ware mijn eigen kruisweg. Als je alleen loopt komen de meest dwaze zaken aan je voorbij, zo dacht ik toen de pijn in schouders en nek nogal toenamen aan een schildpad. Als deze ook zou kunnen recht lopen voorwaar geen pretje voor hem.
Even terugkomend op die valleien die ik op en af liep daar kunnen jullie wel een voorstelling van maken, denk maar aan de weg naar Reims dan zie je ze links en rechts liggen met alleen die kerktorens er boven uit stekend.
Geheel iets anders, het werken met deze tablet geeft niet altijd foutloze berichten dat komt het is een klein scherm en ik heb dikke vingers. Maar het gaat erom dat ik wat laat horen.
De gehele dag lekker in de zon gelopen wel fris door de straffe wind. Ik dacht onderweg heb ik daarom een regenbroek moeten kopen. Het werd twee uur en ik bemerkte de weersverandering en ja hoor regen en niet zo maar een bui maar een hoosbui dus de nieuwe broek aangetrokken. Aan de kant van de weg in een of ander bushokje trek ik mijn nieuw gekochte regenbroek aan. Blijkbaar ben ik sterker of de broek is toch te krap om over al mijn kleren aan te trekken. Het enige wat ik hoor is krrrr en scheurt mijn kont en kruis er uit. Hij is dus niet meer nieuw, hij is gescheurd. Daar liep ik rond met een open kruis en kont, het luchtte wel maar droog niet. Zo liep ik nog even langs de RN en zag ook daar een pomp station waar ik onder de luifel nog wat extra energie tot mij nam, cola. Ik wachtte de bui verder af tot hij voldoende was afgenomen. Toen op weg naar mijn hotel in Vervins. Nu dat waren weer wat krabbels tot horens ik geniet van jullie.

1. Caroline:
    11 april 2012
    Koop dan ook een goede regen broek die dan ook iets meer kost nu moet je een tweede broek kopen. Het is goed dat het goed gaat met je en dat je geen last heb van je voet. Geniet ervan van je tocht. Ik mis je Jordy
  2. Mandy:
    11 april 2012
    Ha die pa, ook echt iets voor jou om te denken aan een schildpad....Hoe kom je erbij!!!
    Maar goed, zo te lezen gaat het je goed af en die schrijffouten af en toe, die nemen we je niet kwalijk. Hou je goed en hopelijk heb je vanavond een goede warme maaltijd...een lekker bed en voor morgen weer een goede tocht...
    Kus Mandy
  3. Daphne de Meij:
    11 april 2012
    Geweldig Joop dat je deze tocht weer hebt opgepakt! Hoop dat je hem gezond en wel mag volbrengen. Heel veel succes en geniet ervan (ook in de regen....) En koop inderdaad een goede broek :)
    Groetjes,
    Daphne
  4. Christa en co:
    Hoi ome Joop,

Wie koopt zijn broek nu ook te klein, geen wonder dat hij dan scheurt! ;)
    Hopelijk heb je morgen beter weer en anders....succes met het zoeken naar een nieuwe broek.
    Als je het zo heel de reis gaat laten kosten; kamer met bad, ontbijt, goede service, 2 regenbroeken enz.. dan gaat het wel een duur lolletje worden.
    Nu zien we waar het geld zit! Hahahahahihihi
    Verder veel wandelplezier toegewenst van ons alle drie!
    Toedeloetjes uit Evergem
  5. Melvin,Diana,Brian en Lotte:
    Ome Joop,

Wat goed van je dat je de reis toch weer hebt opgepakt. Veel succes hiermee.
  6. Fam. Sijnesael:
    Hey ome Joop,

't Is toch niet te filmen hé?! 1 dag een nieuwe regenbroek en hij is al naar de filistijnen. Kleine kinderen zijn er niks bij (LOL). Hier liggen er nog 2 stuks, zo goed als nieuw. Hoewel, die van Amber is vandaag ook gebruikt en hangt nu te drogen. De volgende broek wordt vast een maatje groter en van een betere kwaliteit. Ach zo zie, je bent nooit te oud om te leren hé?!
    De weg naar Reims is me inderdaad bekend. Ik zie het helemaal voor me. En wat typen op een tablet betreft: join the club. Typen doe ik toch ook nog het liefst op een gewoon toetsenbord.

Groetjes,
    Carmen
  7. Lex en corrie:
    He Joop,

goede voorbereiding! En dat voor een voormalig Marinier?
    Schrijven heb je nooit gekund dus niet de schuld geven aan je tablet.
    Alle onzin opzij: blijf doorgaan en het lukt uiteindelijk.
    Hou vol en veel succes. (met je tablet, regenbroek enz.)

Lex (en Corrie weer uit bed)
  8. Wil uit Den Haag:
    11 april 2012
    Heb je een mesje bij je Joop. Vast wel. Loop naar een boom en snij er een takje af. Maak er een mooi potloodje van met een scherp puntje en typen maar. Hoe simpel kan het zijn ;-)
    Het mooie van een schildpad is wel, dat hij/zij het sterkste dier is van alle dieren. Het draagt z'n huis op de rug.
    Ennn luister naar mijn schoonzoon ;-)

Groetjesssss
  9. Sacha:
    12 april 2012
    lijkt me sexy, zo'n broek zonder kruis : )

maar nog een stukje en je bent er bijna .......
    groeten en vooraal doorgaan..
    sacha
  10. Frank puylaert:
    12 april 2012
    Waarom werden die kerken gefortificieerd ? Protestant <-->Katholiek of al eerdere 'ketters?.....en al die kruisbeelden, hebben de roomsen gewonnen dan ? Hoe weet je waar je slaapt of is dat steeds een gok ? Ik neem aan dat je veel weet van tochtgenoten.
    Allez, succes er mee. FRANK.