Deva-Avilles

26 juni 2012 - Avilés, Spanje

Hier is het verhaal van vandaag. Gisteravond nog met een jonge dame wezen eten, ze leek op de zeemeermin maar ze nam mij niet mee. Ze vertelde wel haar verhaal waarom ze de camino liep. Het was een Duitse studente en haar vader was net een jaar geleden overleden, toevallig had ik de naam van haar vader Joseph. Haar vader was 86 jaar, dus op late leeftijd nog vader geworden van een tweeling. Zulke verhalen stemmen je als pelgrim weer deemoedig. Ik heb haar het verhaal laten doen je kon merken dat het haar goed deed. Op het eind vroeg ze nog naar mijn reden en dat heb ik met haar gedeeld. Toen ik vanochtend vertrok lag ze nog in dromenland en heb haar maar laten liggen en ben vertrokken net als de anderen. We waren met 6 in de cabane. Om te gaan eten moesten we de afstand Deva- Irun overbruggen, toch nog altijd een 8 tal km. We vonden nabij het plein, met de grote arena voor de stierengevechten, een bar die open was en ons kon voorzien van brood, koffie en vers geperste sinaasappel, heerlijk. Daarna voldaan verder door de stad, maar dan neemt de vreugde al snel af. Het is door de stad 4 a 5 km wandelen en dat is voor een pelgrim niks. Eindelijk verlost van de stad en dan kom je in een industriegebied waar de walm van SO2 je tegemoet komt. Nu begrijp ik ook beter, dat toen ik gisteren op de berg stond en uitkeek op het meer van Gijon en vond dat het beneden nog al nevelig was dat dit eigenlijk gewoon smog was wat ik zag. Natuurlijk sturen ze je weer een weg in die je doet klimmen en waar je buiten adem van boven komt. Niet gezond met al die vies ruikende lucht. Eindelijk boven prachtige natuur en al lopend door het bos, nou ja bos, je loopt meer langs de rand, nader je een punt waar je een beslissing moet nemen links of rechts. Of ik de goede beslissing heb genomen of niet laat ik in het midden, dank zij mijn beslissing kon ik hedenmiddag het verslag van gisteren op de computer zetten. Ik vond een bar, eigenlijk meer een cultureel centrum, die in het dorp duidelijk een grote functie had. Ik stoorde een aerobic klas met allemaal swingende dames die op die manier hun vet proberen te verbranden, grapje. Nadien vernam ik van een van de dames dat je eigenlijk beter de camino kan lopen dan verbrand je ook genoeg, daar mee wees ze naar mij. Gelijk had ze, maar of ze het gaat doen, dat blijft de vraag? Daar heb ik noodgedwongen ook mijn rust genomen omdat het café pas om 12 uur openging. Na mij te hebben gelaafd en gewerkt ben ik verder gegaan. Laat ik dan zien dat ik toch goed zit, de pijlen wijzen mij de weg en al lopend kom ik bij een restaurant waar ik mijn menu del dia kan nemen. Heerlijk weer rust. Na de maaltijd volgt een afgrijselijk stuk weg langs fabrieken van zware allure. Hierover schrijven is zoiets als Dow, Hydro Agi en Cerestar in het kwadraat beschrijven dus daar beginnen we niet aan. Eindelijk daar is de rand van de stad maar nog duurt het een uur vooraleer ik de refuge of auberge bereik. Deze is van simpele allure het bestaat uit een zaal met 60 bedden. Voor morgenvroeg zal ik weer in de stad een bar moeten zoeken voor ontbijt. Maar ja ze vragen ook maar 5 euro, dus niet zeuren. Alhoewel er vele pelgrims bij het zien van de zaal besluiten een hotel te zoeken of nog een 5 tal km door te lopen. Ik vond na 30 km het wel welletjes. Ik kan nu mijn kreet weer plaatsen dus: Hasta Mañana.

Weet je wat opvalt hier in Asturië, dat de basis kleur van de vlag blauw is met een geel kruis. De kleur blauw komt regelmatig voor in de huizen een muur of raam partijen. In een groen landschap valt zoiets gelijk op. Ook zijn er vele prachtige grote villa´s die voorzien zijn van grote palmbomen, dat is zo apart. Ja dan praat ik over palmbomen met een omvang van minstens twee man en een hoogte van verscheidene meters, dus die vallen wel op. Zoiets verwacht je in Italië maar niet aan deze kust. De temperatuur moet hier dan toch wel goed zijn. Mogelijk tikt de warme golfstroom hier de kust aan? Vandaag was het hier weer 25 a 26 graden. De verwachting is dat mogelijk morgen het weer, wat instabieler wordt. Hoe is het bij jullie? Genoeg gezeverd, ik stop ermee

1. Hanneke Bronwasser:
    Hoi Joop,

even rondsnuffelen op internet leverde de volgende info op over de vlag van Asturie:

De vlag van Asturië bestaat uit een blauw veld met daarop een geel kruis. Aan de horizontale balk van het kruis hangen de Griekse letters alpha en omega.

Volgens een legende is de vlag in gebruik genomen door Don Pelayo, de eerste koning van Asturië. Dit zou zijn gebeurd tijdens de Slag bij Covadonga in 722, waar een Aragoons leger voor het eerst de Moren versloeg. Deze veldslag was van groot belang voor het voortbestaan van een onafhankelijke christelijke gemeenschap in Asturië en voor de latere geschiedenis van Spanje omdat vanuit Asturië de reconquista zou beginnen.

Hier in de Lot en Garonne is het vandaag 29 graden en morgen wordt 35 graden verwacht, dus echt warm!

Succes verder met de laatste loodjes,
  2. Lucie en John:
    Hoi joop,
    Ook hier prachtig weer vandaag.
    We hebben ook een lekkere wandeling gemaakt dus de spieren een beetje getraind op de limburgse heuvels.
    Geen glijpartijen vandaag bij ons,Lucie had wel een blaar.
    Groeten en succes.
  3. Lex en corrie:
    Hoi Joop,
    al een dag of 4 problemen met het plaatsen van een reactie. Misschien lukt het nu wel. We blijven genieten van de verhalen (op je buik vallen e.d.)
    groetjes
    Lex en Corrie
  4. Robert van Bambost:
    26 juni 2012
    Reactie 2 van vandaag (heb wat schade in te halen ;-) )
    Hier in Leerdam, en ook in Werkendam, vandaag prachtig weer!
    Dus dit keer geen gekletter en gesteggel wie door de regen de hond uit moet gaan laten! Hahaha!
  5. Wim en Corry:
    26 juni 2012
    Hola Joop, heb de voorbije dagen ook weer problemen gehad met het plaatsen van een reactie. Eergisteren veel bezoek gehad. Gezellig gebabbeld over koetjes en kalfjes en over jouw wandeltocht natuurlijk. Iedereen vind het een geweldige prestatie. We hebben er een gedronken op de goede afloop van je pelgrimstocht. Nancy was opgehaald door Lucie en Johny en ze wilde, ondanks af en toe heftige regenbuien, niet naar huis gebracht worden. Heb je geen last van verbrande oren nu je je hoed kwijt bent en het met een petje moet doen. De rand van de hoed geeft toch meer schaduw ? Uit ervaring weet ik dat het erg pijnlijk is als je oren verbrand zijn. Ik zie je al zitten in een luie stoel met een pintje of een glas wijn in de ene hand en het eende-kuiken op de andere hand. Zal een komisch gezicht zijn. Misschien een goede reclame voor de partij van de dieren. Of toevalligheid bestaat of niet ….. het ligt er maar aan hoe je in het leven staat en hoe je over een aantal zaken denkt. We hebben ook gehoord dat je nog steeds op je oude schoenen loopt. Probeer dat vol te houden,want nieuwe schoenen moeten weer ingelopen worden en dat kan ook problemen geven. Zo zie je maar de ene dag met een eendekuiken op schoot de andere dag gaan eten met een jonge deerne. Het kan verkeren zei Bredero. Als ik je beschrijving lees van de industriezone, denk ik aan het Ruhrgebied in Duitsland. Daar kan het ook zo heiig zijn van de luchtvervuiling. Hier was het gisteren en vandaag voor onze begrippen goed weer. Gisteren droog weer, zon en ongeveer 18 gr. Vandaag zon en 24 gr. De voorspelling is dat het a.s. donderdag 27 gr. Zal worden. Het zal me benieuwen …. en daarna onweer natuurlijk. Afijn we zullen wel zien, nemen zoals het komt. Hasta mañana
  6. Mandy:
    26 juni 2012
    He paps,zo zie je, iedereen heeft toch zo z'n eigen redenen om aan een toch als deze te beginnen.
    Haha als die dames de camino gaan lopen, dan zullen ze niet zo veel verbranden als jou....voorhun maar een klein eindje in vergelijking met jou. Ik kan het je niet genoeg zeggen, maar ben echt trots op je.
    Voor mij morgen nog een dagje werken en dan vankantie. yannick heeft vanaf donderdag middag vrij en daarna 7 weken vakantie.....tsja...het kan slechter...
    Nou een dikke kus weer en nog maar 300 km te gaan voor je, dus hoppa er tegenaan....
  7. Wil uit Den Haag:
    26 juni 2012
    Hoewel het al laat is toch even nog een berichtje uit Den Haag.
    Je gaat wel heel hard nu zo te lezen. Op je buik vallen is minder, maar gelukkig geen schade? Kies je weg zoals jij denkt dat het goed is. Doodop aankomen bovenaan een berg doet je spieren kraken. Maar je doet het toch maar. Misschien de klep van je pet om het kwartier over je ene oor trekken en dan weer naar het andere oor, help vast tegen het verbranden;-) Niet lachen nu, dat doen wij wel.
    Zoals je al leest wordt het warmer in ons kikkerlandje, in de hoop op nog meer mooie dagen.
    Tot je volgend verslag maar weer.

Groeten,
    Wil.