Aviles-Esteban de Pravia

27 juni 2012 - Muros de Nalón, Spanje

Even terug naar gisteren, Aviles zelf heeft een oud stadsgedeelte dat erg fraai is. Het is klein maar fijn. Op het eind van de dag zijn alle terrassen bezet. In Spanje is dit een normaal verschijnsel omdat alle mensen na werktijd tot het avondeten de stad opzoeken en met elkaar contact leggen. Over het algemeen zijn het hele families die met elkaar op stap gaan. Mooi iets, dat kennen wij niet. Nu geheel iets anders.
Weet je wat het mooie is, mijn pet of beter mijn hoed is gevonden en meegenomen door een Duits koppel alleen ik haal ze niet in. Ze zitten telkens een auberge verder, je zal zien als ik ze inhaal hebben ze mijn hoed achter gelaten. Alhoewel inhalen, lees mijn verhaal maar.
Vanmorgen was iedereen vroeg in de weer om de grote afstand van 38 km te gaan overbruggen, ik ook. Eerst in de stad Aviles een bar bezocht waar je kon ontbijten. Gevonden. Daarna op stap. Ik ben een wandelaar die niet vaak stopt, enkel als ik een terras zie loop ik aan. Zo vliegen de uren voorbij. Geen terras dus steeds maar doorgaan. Water op, gelukkig veel bronnen onderweg. Zo komen we eindelijk in Soto del Barco, zonder verbrande oren en plof ik neer op het eerste het beste terras. Ik ben dan 20 km ver en het is 11.30. Hier neem ik mijn rust en besluit niet verder te gaan dan het plaatsje Esteban de Pravia. Deze plaats ligt 24 km ver van vertrek. Jullie gaan je afvragen waarom ging hij niet verder, simpel mijn lichaam wilde niet meer. Het was in de ochtend aangenaam, wel een hoge luchtvochtigheid en naarmate de tijd vorderde werd het ook nog eens warm. Zelfs het ademen als inspanning leverde zweetdruppels op, dat zegt voldoende. Op het moment dat ik dit bericht zit te typen hoor ik in verte gerommel. Ik ga eerst mijn wasgoed redden, het is droog, mijn wasgoed. Ik zit hier in een jeugdherberg voorlopig in mijn eentje. Ben om 15.00 uur heerlijk wezen eten, menu del dia, voor 8 euro. Misschien vragen jullie, wat krijg je dan voor dat geld? Voorop gesteld in elke plaats is het menu anders maar de basis hetzelfde. Eerst als v.b. gemixte salade, vlees met frites, yoghurt of een ijsje. O, ja vergeet ik nog wat, fles wijn en water. Hier is het een geheel andere cultuur zou bij ons niet werken, tweemaal warm. Zojuist trok er onweer en een regenbui voorbij maar nu schijnt de zon weer. Ik ben even naar beneden geweest om een biertje te nuttigen en heerlijk over de haven te staren naar allerlei bootjes die nu langzaam weer de haven opzoeken. Wat kan pelgrimeren toch mooi zijn. Ik heb ook voor het eerst een siësta gehouden en tot zes uur liggen slapen. Dat zegt ook iets, heerlijk. Nancy belde waar blijft het verslag daar ik had gezegd dat het er aan kwam, maar ja slapen is zo heerlijk.
Wat de Asturische vlag betreft dat klopt. Asturië was het laatste katholieke bolwerk in Spanje, de moren zijn daar nooit geweest en zoals gesteld van hieruit ving de verovering op de moren plaats. Wat lees ik nu begint de zomer in Nederland eindelijk te komen. Komt dat goed uit blijft het voor mij een normale overgang. Ik ga afsluiten en mogelijk ben ik wat vergeten maar dat corrigeer ik morgen wel weer. Daarom hasta manana. Voor iedereen ik moet nog 292 km volgens het boekje, wat een eind!

1. Robert van Bambost:
    27 juni 2012
    Misschien moet je nu niet denken: "wat een eind" die 292km, maar kijken naar dat pokke-eind wat je al hebt afgelegd!
    Toppie!!!
  2. Lex en corrie:
    Hoi Joop,
    het is weer gelukt. Kwestie van de beveiliging/privacy op de computer niet te hoog zetten tegen de cookies, want dan kun je op diverse sites niets meer dan alleen lezen. Als je de kans krijgt : aub, steek een kaarsje op voor familie van Corrie in Z-Afrika die een kindje van 9 mnd zijn verloren aan een hersenbloeding. Misschien merken ze het. Voor de rest alles ok, mijn kazerne gaat DEFINITIEF dicht. School verhuist waarschijnlijk 2014/15.
    Hou vol die laatste km's!!
    groetjes
    Lex en Corrie
  3. Christa en co:
    Hoi ome Joop,
    Gelukkig loop je nu niet meer in een industriezone maar heb je weer een gezonde lucht en mooi uitzicht. Klinkt wel lekker de menu del dia en is goedkoop. Wedden dat je nog voor het eind van je tocht je hoedje terug hebt? Volgens mij denk je nu wel verkeerd; je moet nog maar 292 km! Knap hoor, hou nu vol en luister naar je lichaam. Doe desnoods wat minder km per dag dan 30 km en dan kom je er zeker! Spannend!! Hasta manana.
    Groetjes, Christa en co
  4. Marianne en eric:
    27 juni 2012
    wat ben je al een eind joop,een geweldige prestatie,heel knap hoor,nu de laatste loodjes wegen het zwaardst,maar alles komt goed,en je hoed komt ook vast nog terecht,en je kan straks nog een nieuwe kopen in spanje ,mooie herringering aan je bijzondere tocht toch,nu even lekker slapen op zijn tijd is ook lekker hoor,vele groetjes marianne en eric.
  5. Wil uit Den Haag:
    27 juni 2012
    Goed gedaan Joop om te rusten en te slapen. Doe het wat vaker als je voelt dat je lijf even niet wil.
    Het eind komt inzicht en je komt er, moed houden je kunt het dat is al bewezen.
    Misschien morgen meer terrassen onderweg om even bij te komen. Wie weet had dat Duitse koppel net je hoedje even nodig en hadden niet zoveel geluk als jij om bij " toeval" een petje te kopen. Zou wel leuk zijn dat je de hoed weer terug krijgt. Je kan nu je hoedje achterna lopen haha.
    Achter "wat een eind" had je een lachend poppetje moeten zetten ;-)

Groetjes,
    Wil.
  6. Rudy en Georgette:
    Hoi Joop,
    Het aftellen is nu echt begonnen, nog een weekje of 2 zeker.en dan is het echt voorbij. Je gaat het misschien wel missen maar het is vast ook wel heerlijk om bijna weer naar huis te kunnen . De jongens zullen blij zijn als ze opa Joop weer zien.

Groetjes, Rudy en Georgette
  7. Lucie en John:
    Hoi Joop,
    Leuk vooruitzicht dat je hoed weer bij jou terug komt.
    Veel succes maar vooral plezier het laatste (stukje).
    Groetjes van zusje en zwager
  8. Lucie en John:
    PS
    (Schoon)was ik vergeten
    Johny
  9. Wim en Corry:
    27 juni 2012
    Hola Joop, in het zuiden leven de mensen meer op straat. Dat is ook een gevolg van de klimatologische omstandigheden. Fijn dat je hoed is gevonden, nu is het nog zaak om hem terug te krijgen. Goed dat je naar je lichaam luistert, het blijkt dat je de rust in de vorm van een slaapje nodig had. Weet dat zoiets heel erg fijn kan zijn. Na 2200km moeten de laatste 300 km. Een peuleschil zijn. We hebben natuurlijk makkelijk praten (schrijven), want wij moeten het niet doen. Maar jij als oud-marinier zal er zeker voor gaan.
    Ter afsluiting een opkikkertje : De broek! Nadat een pas getrouwd bruidspaar de bruidssuite van het hotel heeft betreden, doet de bruidegom zijn broek uit en geeft die aan zijn kersverse bruidje met de woorden 'Trek deze broek van mij eens aan'. Met een ietwat verbaasd gezicht doet ze wat hij zegt en merkt even later op: 'Zie je nou wel, die broek past mij toch niet!!!' De bruidegom ziet dat tafereel geamuseerd aan en zegt dan heel doordringend: 'Heel goed, onthoud dus dat IK de broek draag en niet jij.' Even later geeft het bruidje haar slipje aan haar bruidegom en zegt: 'Dan wil ik nu graag, dat jij ook even mijn slipje past'. Hij gaat argeloos op haar verzoek in. Het komt echter niet verder dan zijn rechter bovenbeen en moet dan wel opmerken: 'Ik kom helemaal niet in je
    slipje.' 'Juist.', zegt het bruidje , 'en als jouw houding niet verandert, Dan blijft dat ook zo!'
    Hasta mañana
  10. Mandy:
    27 juni 2012
    He paps, vanavond had yannick afscheid met z'n klas. In de tuin bij Pieter met z'n allen lekker eten. De ouders mochten om half negen komen en toen hebben ze met z'n allen nog een dans voor ons gedaan. Doet toch een beetje vreemd aan hoor dat ie nu van de lagereschool afgaat. Het vertrouwede en kleine is nu toch echt over, maar ja, schijnt zo te moeten haha, kunnen natuurlijk ook niet altijd klein blijven. Nu ik dit opschrijf besef ik me ineens dat dat voor jullie (lang geleden) ook zo gevoeld moet hebben toe ik naar het middelbbaar ging. Raar maar waar de geschiedenis herhaalt zich steeds...
    Ik ga m'n bedje in want morgen is het picknick voor heel de school, dus vroeg op om brood te smeren.
    dikke kus....en knuffel
    je dochter
  11. Sacha:
    28 juni 2012
    He opa,
    nog maar 292 km ??? da's ook de moeite niet meer..... zou je ook niet te voet terug komen ???? : ) vind oma vast niet erg : )