Dag 1: een lange eerste weg

25 april 2011 - Gent, België

Vanmorgen in alle vroegte opgestaan en achterbuurvrouw Paula laten weten dat ik vertrok. Daarna was het nog slechts wachten op de afscheidsgroep die tegen negen allemaal aanwezig waren. En dan was daar de klok die onverbiddelijk negen uur aanwees, ik ging vertrekken. Een ieder die nog geen traan had geplengd kon dat alsnog doen, ik zelf moest moeite doen om het droog te houden. Met kleinzoon Yannick begaf ik mij naar de Denderdreef waar voor een tweede keer afscheid genomen werd. Toen was ik dan werkelijk alleen op pad. Mijn eerste stop was in Ertvelde, taveerne Prins Cardinael, voor een bakje koffie. De temperatuur liep flink op en het gewicht van de rugzak deden al mijn spieren in opstand komen. Ook het feit dat ik door het Gentse industriële gebied moest lopen deed er ook geen goed aan. De rugzak trok enigszins scheef waardoor ik wat last kreeg van krampen in en rond mijn heup. Ik heb hem vanavond her ingepakt en hoop het gewicht nog wat beter te hebben verdeeld, we zullen zien. Ik heb wat enveloppen meegekregen met daarin wat persoonlijke mededelingen voor als ik zware dagen tegenkom, ik heb ze dus nog niet gelezen. Rond 14.30 uur kwam ik aan in Gent bij de Jacobskerk, waar Christa mij stond op te wachten waarna wij vlug even de kroeg zijn ingedoken om mijn spons te vullen, hij was volledig verdroogd. Mijn doel en opdracht was om in de Jacobskerk een kaarsje aan te steken voor een goede afloop v.w.b. de operatie van onze schoonzus Corrie. Dat viel tegen de kerk bleek dicht te zijn alsook nog andere zaken. Ik doe het nu met woorden ik denk aan je en wens je veel sterkte toe voor een goede afloop. Ook het toeristisch bureau was dicht dus ben ik maar naar de Gentse politie gestapt om daar mijn stempel te halen. Toen mijn gastheer gebeld Erwin Lemmens, in Gentbrugge, waar ik als een echte gast ben onthaald, in een woord voortreffelijk. De eerste dag zit er op, Nancy kan morgen beginnen knippen aan haar meter. Dat zit zo Nancy telt af en ik tel op, de vraag nu wie is er het eerst? Ik ga sluiten en misschien ben ik wat vergeten maar dat kunnen we morgen misschien weer rechttrekken.

1. Lex en corrie:
    25 april 2011
    Nogmaals heel veel succes en ondanks de strubbelingen toch hartstikke bedankt voor het denken aan Corrie.

lex
  2. Wendy De Buck-Kwisthout:
    25 april 2011
    Wat een reis, en wat leuk dat ik dat kan volgen vanachter mijn pc. Ik wens je veel succes en ik zal regelmatig je blogs eens lezen.
    Groetjes van wendy
  3. Amber:
    Heej Ome Joop,
    Gelukkig dat de eerste kilometers zonder al te veel moeite is gegaan. Ik vind het super knap dat je het doet!
    Veel succes!

xxx Amber
  4. Remi:
    25 april 2011
    De trip is nu werkelijkheid geworden veel succes
  5. Christa en co:
    Yo Oompje,
    Je zag er ook uit als een uitgedroogde spons!hahaha Ik vond het héél tof om je in Gent te begroeten en van daar weer uit te zwaaien. Lekker hè een flesje cola met groot glas en super veel ijsklontjes drinken op terras in Gent.
    Daarna zag je er weer uit als een natte spons en weer klaar voor vertrek.
    Zelfs ik voelde mij trots in jouw plaats toen jij je 2-de stempel ontving. Op naar de volgende!!!
    Dikke knuffel
  6. Wim en Corry:
    25 april 2011
    Hallo Joop, het deed ons goed om te zien dat er zoveel mensen waren om afscheid van je te nemen alvorens je lange tocht te beginnen. Met een brok in de keel zagen we je samen met Yannick vertrekken. De Gentse haven en het industriegebied is nu niet direct een aangename omgeving om langs te lopen, maar tijdens de verdere trip zal je zeker mooiere stukken bewandelen. Wij zijn een eindje gaan fietsen om onze gedachten te verzetten. Het was mooi weer, maar wel warm voor jou om mee te beginnen. Christa heeft je een goede oppepper bezorgd lezen we. Goed om te weten dat je op een adres bent waar je goed verzorgd wordt. Slaap lekker en morgen gezond en fit starten voor de tweede etappe.
  7. yannick:
    25 april 2011
    he oops heel veel succes
  8. Melvin,Diana,Brian en Lotte:
    Hey ome Joop,

Zet hem op, we denken aan je.
    Veel succes !!

Groetjes,

Melvin, Diana, Brian en Lotte.
  9. Sabine Dellaert:
    26 april 2011
    Hé Joop. Hoorde zondag van Mandy op het strand dat je gisteren zou vertrekken aan je tocht naar Santiago. Had hier ooit wel iets van meegekregen maar wist verder niet hoe en wat. Ik vind het heel knap van je! Het zal vast een heel bijzondere belevenis worden, zeker gezien de reden waarom je deze reis maakt. Ik wens je super veel succes toe en zal je belevenissen volgen via je blog! Heel veel groetjes, Sabine.
  10. Willy v/d Bergen:
    Joop veel succes
  11. Sandra Claeijs:
    Hallo Joop,
    Ik hoorde van Mandy dat jij de tocht naar Santiago gaat doen. Bewondering dat je dit doet zeg. Het zal een bijzondere ervaring worden.
    Ik wens je heel veel succes en ik ga je zeker volgen.

Groetjes Sandra Claeijs
  12. Sacha:
    he joop,
    wat heb je gedronken in gent... een cola ?
    'k zal in het vervolg dan ook maar cola in huis halen voor je.
    Drink ik die trappisten enz zelf maar op : )

Nog veel succes en hoop dat je blaren van dien aard zijn dat je d'r geen last van zal hebben .
  13. Lucie en John:
    Joop,
    Wij hopen dat ook die paar dagen dat je nog moet lopen mee vallen
    Veel succes
  14. Jan vd Werf:
    27 april 2011
    Hoi Joop,

Natuurlijk te laat, maar even goed bedoeld wens ik je een mooie tocht toe en veel sterkte.

Groet, Jan vd Werf.