Cuerres-Colunga

24 juni 2012 - Colunga, Spanje

Dank voor jullie morele steun, wat ook fijn is om te horen dat jullie de verhalen leuk blijven vinden.

Daar komt dan weer een verhaal. Gisteren was ik dus in een private auberge die donativo was. Dat komt niet vaak voor, normaal wordt er voor een privé auberge een vaste prijs bedongen. Daarom heb ik maar een on-Hollandse bijdrage in de pot gesopt. Kunnen ze in ieder geval niet zeggen dat wij Nederlanders gierig zijn. Toen ik gisteren terugkwam van het restaurant diende ik kennis te maken met hun dieren. Zij hadden nu kippen, een hond en een kleine eend beter gezegd een kuiken. De hond had duidelijk een trauma maar zij hebben hem liefdevol opgenomen. Telkens als je de hond benaderde kroop hij stilletjes in een hoekje, draaide je om dan begon hij te blaffen. Het eendenkuiken moest nog aan mensen wennen en ik was daarom zeer geschikt. Ik was tenslotte de enige gast die nacht, bleek later. Zo werd ik opgescheept met het kuiken en was ik die avond de oppas papa van het kuiken. Al kwetterend zat hij in mijn armen en dan merk je gewoon bij je zelf dat zo iets kleins je enorm kan verwarmen. Het is teer en ik “grote sterke man”, zit dan met zo´n klein ding in mijn armen liefdevol zijn kopje te aaien. Ze hebben er een foto van gemaakt zal ik nog wel eens op het net gooien. Niet het kuiken. Ik ga inderdaad snel de komende km's verslinden. Ik heb voor mijzelf een route van 30 km per dag uitgezet en hoop dat ook te kunnen volhouden. Het eind nadert nu en dat doet het paard altijd weer naar de stal verlangen, althans dat zeggen ze toch. Mijn grote vraag en ik heb hier nog steeds geen antwoord op is: bestaat toevalligheid? Waarom stel ik dat, in Frankrijk als ook hier in Spanje ben ik al eens voor verrassingen komen te staan en telkens worden die dan opgelost op de een of andere manier. De een zegt: toevalligheid bestaat niet het komt op je weg. Ik ben mij daar soms wel van bewust maar daar ik graag alles verklaart wil zien geef ik hier nog niet aan toe. Toch moet ik instemmen dat veel zaken zich soms verrassend oplossen. Er is een gezegde dat wanneer de nood het hoogst is, is de redding nabij. Dus waarschijnlijk klopt het toch.

Als ik vandaag mijn weg aan het lopen ben en de temperatuur komt weer naar de 25 graden en hoor dat het bij jullie niet warm wil worden, denk ik wel eens waarom hier dan wel. Misschien heb ik het verdiend, grapje. Maar ik moet zeggen het is wel fijn deze temperatuur. Vandaag ben ik door het dal verder gelopen met als naaste buurman de Picos de Europa, Spanjes grootste natuurpark. Hier zijn toppen te vinden van max 2700 meter. Trots steken ze boven alles uit. Mooi verlicht in de zon, is het alsof je continu door de Franse Alpen aan het lopen ben. Wisten jullie trouwens dat Spanje als land binnen Europa de meeste bergketens bezit. Ook vele hoogvlaktes zoals de Meseta behoren tot deze bergketens. Als je daar loopt zal je dat niet ervaren daar het een, zoals het woord al zegt een hoogvlakte is.

Vandaag weer berg op en daar is de zee. Het is zondag en de vele stranden stromen vol met dagtoerisme. Wat heb je hier veel baaien in de kust liggen, met daarin prachtige stranden. Soms kom je langs baaien waar niemand is, privé dus. Je moet ze alleen weten te vinden. Voor mensen die de tijd hebben en Spanje willen leren kennen is deze streek fantastisch. Mooie grote steden, prachtig gelegen dorpen op de flanken van de bergen en de vele stranden die de kust een heel aparte status geeft. Ik wil niet te veel de VVV uithangen maar deze streek is zeker een bezoek waard.

Zo ging ik verder en naderde de plaats Colunga waar volgens het boekje een refuge zou moeten zijn. Niet dus. De plaats is groot genoeg dus zijn er altijd hotelletjes te vinden die mij de gelegenheid geven mij te ruste te leggen. Maar dat kan pas als ik mijn verhaal heb gedaan. Dus daarom ga ik weer sluiten met mijn kreet Hasta mañana en denk bij mij zelf ik ga er straks een drinken op Wim zijn kosten, tenslotte zit de gehele familie nu bij elkaar en dat mis ik wel. Maar wat in het vat zit verzuurt niet.

1. Frank Cappaert:
    Joop

Het is een voorrecht om het zo warm te hebbenVandaag in de zondagkrant bij de bakker gelezen dat er 75% meer belgen naar de zon gaan dan vorig jaar Zo slecht was en is het hier
    Probeer nu niet te snel te lopen want het zou toch zonde zijn met het zicht op de haven te stranden
    Gr Frank en Marie Jeanne

Poetsvrouw, moet discreet blijven......

Toen de poetsvrouw opmerkte dat de broek van haar baas openstond,
    zei ze gegeneerd:
    De poort van uw garage is blijven openstaan."
    De baas begrijpt niet wat ze zegt, tot ze naar zijn rits wijst.
    Vlug sluit hij zijn rits en zegt:
    Ik hoop dat u mijn super Cadillac de luxe niet gezien hebt."
    Neen.", zegt de poetsvrouw,
    Enkel een oude Volkswagen met twee platte banden."
  2. Wil uit Den Haag:
    24 juni 2012
    Dat is weer een mooi stukje geschiedenis, wat je op school niet leert. Je zou zo voor de klas kunnen staan. Je ziet in gedachten de kinderen ademloos naar je luisteren. Je zou de reis nog een keer kunnen maken Joop:-) Haha ik hoor Nancy al zeggen, die is gek en jij erbij. We zullen zeker je verhalen missen, maar aan alles komt een end. Dit pakken ze je in ieder geval niet meer af en hoe graag je straks weer naar huis wil, in gedachten zul je nog heel vaak denken en dromen van deze gigantische tocht.

Hier even droog geweest met wat zon, maar het wolkendek sluit zich weer om straks de regen weer te laten kletteren. We hopen natuurlijk dat jij de zon mee zal nemen straks naar Nederland:-)

Groet uit Den Haag.

Morgen weer een fijne dag en we horen hoe de ontvangst in je hotel is geweest.
  3. Christa en co:
    Hallo ome Joop,
    Wat heb jij tijdens je tocht toch met beestjes? Ezels, kakelende kippen, wilde honden, andere kippen, lieve honden en nu een schattig klein eendenkuiken! Ik had je daar willen zien zitten met dat beestje in je armen, Schattig! Het einde is in zicht en het paard ( weer een beest ) kan straks weer in zijn eigen stal gaan slapen, maar moet nog even wachten. Doe voorzichtig en wie weet wat kom je nu nog allemaal tegen. Toeval of niet, maakt niet uit, beleef het gewoon. Hasta manana! ;)
    Toedeloe, Christa
  4. Lucie en John:
    Joop,
    Wij zijn weer in limburg na een dagje sas ,het was gezellig.
    Pas op he' niet te grote stukken willen doen want het zou eeuwig zonde zijn als je daardoor een blessure zou oplopen.
    Groeten weer uit het nu droge limburg
  5. Rudy en Georgette:
    Hoi Joop,

Ik heb gisteren je verslagen van een hele week gelezen , onze computer was voor reparatie een week weg geweest
    Het einde nadert ,zo te lezen gaat het nog steeds goed.

Ik heb gehoord dat Ambroos weer terug is van vakantie, dus ga ik morgen even langs om jouw dank over te brengen, ik neem het verslag van 7 juni mee, kan hij het zelf lezen.

Joop, succes verder en heel veel groetjes,

Georgette en Rudy
  6. Mandy:
    25 juni 2012
    He paps, je krijgt wat je verdient en ik denk dat dit jou cadeau is. Yannick heeft donderdag weer al zijn laatste schooldag en dan is zijn avontuur van de lagere school voorbij. Hij heeft z'n rapport al weer mee naar huis en ik kan je zeggen.....dat slimme....dat heeft ie echt van jou...
    geniet nog maar met volle teugen (en volle glazen) van je reis, want straks is het voorbij. Misschien wel leuk om met mama nog eens naar spanje te gaan. Is voor haar ook helemaal nieuw en weet zeker dat ze het leuk vind.
    p.s moest wel lachen om je grapje van die eend, zelfde humor...
    Nou een dikke kus maar weer
    xxx