11e wandeldag. Corbeny-Reims

19 mei 2014 - Reims, Frankrijk

Ik heb jullie reacties even doorgelezen en ja dat kan ik zeggen het gaat weer veel beter met mij nu de rustdag gisteren is verteerd.
Gisteravond valt de italiaan Mario binnen, ik kan er niets aan doen maar zo heet hij nu eenmaal als je denkt dat je hem kwijt bent dan ineens is hij er weer. Hij blijkt een ander boek te hebben dan ons en volgt dardoor een gehele andere route die zo toevallig telkens bij ons op de route opduikt. Ik heb het al eens geschreven en vele voor mij "vele wegen.....". Vanmorgen bij het ontbijt stelt hij voor dat we misschien samen kunnen lopen. Ik in mijn rap italiaans zeg dat het mij niets lijkt. En zo vertrekt Mario, ik eet mijn ontbijt op en 15 minuten later verlaat ik het hotel. Ik kom Mario snel tegen en stel voor dat ik samen oploop met hem tot het volgende dorp 6 km verder. Hij noemt mij de snelle hollander, waarom? Ik verlaat hem na een boeiende gesprek met hem in het italiaans want een andere taal begrijpt hij niet, hoe het mogelijk is dat hij mij verstaat zal wel altijd een raadsel blijven, maar boeiend was het!
Zo ga ik verder langs het kanaal en hoe hij loopt, nogmaals een raadsel, maar we zien hem af en toe. Mario is 70 jaar voor alle duidelijkheid hij loopt van Canterburry naar huis als het ware.
Ik kom mijn engelse vrienden, Ian en Julie, bij het kanaal ook weer tegen. Deze zijn om 7 uur vertrokken en ik om 7.30 dus het klopt wat Mario stelt. Een prachtige wandeling volgt en al gauw moeten wij van het parcours omdat het gras en andere hindernissen ons belet verder op de route te lopen. En ja dan is het fijn dat iemand een GPS toestel bij zich heeft en daarin de waypoints heeft geplaatst. Zonder enig probleem gaan we door veld en boswegen verder op de route en ja wij komen uit op de plek waar wij hadden moeten zijn. Nu kan ik het wel alleen af en na het eten van een sinaasappel of twee, die had ik meegenomen uit het ochtendontbijt, ging ik alleen op weg. Ik wou mijn speedsschema wel eens weten om 11.30 vertrok ik en liet de engelsen achter mij en terwijl de klok van de kerk twaalf slaat stap ik het dorp binnen 3.5 km verder reken maar uit. Nog eens 4 km verder val ik om 12.38 neer op een stoel en vraag een cola maar dan dan wel "tres frais". Dus de barman gooit het glas vol met ijs en vraagt: '' koel genoeg''. En ja wat was dat heerlijk ik rust hier een goed half uur uit en daar komen Ian en Julie en schuiven heerlijk aan. Niet veel later ook Mario. De club is weer compleet. Mario stopt en neemt de bus van 14.00 naar Reims. En om te voorkomen dat wij in de verleiding komen, vertrekken wij voor die tijd. Het laatste stuk, wat staat voor 10 km. Maar geloof mij dat waren er zeker nog 15. De eerste tien verliepen prima en was prachtig tot wij aan het  kanaal kwamen. En ik weet nog van 2012, hierlangs lopend is zoiets als aan een rekker lopen, je denkt ik ben er en dan volgen er nog vele bruggen die je niet over kunt omdat je die ene moet hebben met een elavateur. Dan weet je als ik nu boven ben loop ik zo de stad in recht op de cathedraal. Heerlijk is dan het welkom van de vrienden die je opvangen in de kerk en je voorzien van een tampon in je credencial en vragen waar wil je slapen gaan, dat je dan kunt zeggen in het zelfde gebouw als twee jaar geleden, in Saint Sixte, het oude seminarie daar is alles goed verzorgt en voel je als pegrim prima ook op je gemak. En zo beste volgvrienden is alles weer op zijn pootjes terecht gekomen en zit de dag er weer op. à demain
Volgers: Corbeny, Pontavert, Gernicourt, Cormicy, Cauroy-les-Hermonville, Villers-Franqueux, Thill,Saint-Thierry , Reims.

1. Lex en corrie:
    19 mei 2014
    mooi verhaal weer, maar 'ochtendontbijt'??????
    wij hebben afgelopen zaterdag Cliff Richard live gezien en gehoord in de Ziggo dome. was ook heel leuk.
  2. Fam. Sijnesael:
    Hoi ome Joop,
    Terwijl ik buiten op onze tuinbank zit uit te dampen na mijn eerste wandeling in de Sasse wandel4daagse van welgeteld 5 km. lees ik weer vol bewondering jouw belevenissen en het aantal kilometers dat je weer weggestapt hebt. Heel bijzonder dat dezelfde mensen dan toch je pad blijven kruisen. Je ervaring van je eerdere tocht zal ongetwijfeld handig zijn. Een fijne avond nog daar in het oude seminarie en a demain.

Groetjes,
    Carmen
  3. Lucie en John:
    Joop,
    Je bent nu dus niet bezweken voor de verleiding om een stukje te bussen,prima hoor en nu maar hopen dat je morgen het seminarie weer uit mag.
    Groeten uit Gorcum.
  4. Christa en co:
    Hoi ome Joop,
    Je schiet lekker op zo te lezen. En je verzint zelfs nieuwe woorden. Wel super dat je 's avonds bekend gezelschap hebt. Je loopt alleen maar eigenlijk ook samen....of zoiets.. Morgen wordt het hier rond de 27°C, wel met kans op onweer. Dus ik zal morgen puffend je verhaal zitten lezen!
    Stap ze nog. ( en Carmen ook met de wandel4daagse!Proficiat meid, de hebt de eerste 5 km gehaald! )
    Lieve groetjes, Christa
  5. Frank Cappaert:
    Joop
    Nu je in het land van de champagne bent zou ik toch eens een kelder bezoeken
    Het is er erg koel en met dit weer een welkome afwisseling

gr frank en Marie-Jeanne
  6. Wil uit Den Haag:
    20 mei 2014
    Weer een mooi verhaal Joop en de verleiding kunnen weerstaan om niet in de bus te stappen. Per slot ben je nog een jonge man vergeleken bij Mario. Wel een leuk clubje bij elkaar.

Goede reis weer.
  7. Mandy:
    Paps.....trots op je..
    En ome Lex..haha..ik vond het ook een beetje een overdreven woord...beetje dubbel ontbijten!!
    .pap..je bent een pelgrim hoor, die zijn toch sober!!
  8. Wim en Corry:
    20 mei 2014
    Hallo Joop, weer een mooi verhaal. Je schrijft dat je sneller loopt dan de anderen, maar je komt ze steeds weer tegen. Betekent dat dat je omwegen maakt of zijn je rustpauzes ietsje langer. Zo'n GPS is toch wel handig lijkt me. De eerste dag na het fam. bezoek was je gevoel bij de start niet zo geweldig. Had je iets te enthousiast getafeld of zo ?? Langs het kanaal lopen lijkt wel lang, maar is ook wel iets frisser. Hier is het momenteel al 23 gr. en ze voorspellen voor de late namiddag hevig onweer.