Tapia-Vilela

1 juli 2012 - Mondoñedo, Spanje

Even terug naar gisteren. In mijn boosheid loop ik dus 11 km verder en vind daar aan de rand van het dorp een pension/hotel. Ik loop aan in de regen en door en doornat val ik binnen. In de tussentijd heeft JP nog even gebeld en hem uitgelegd waarom ik nog aan het lopen was. Ik zag een huis met duidelijk de letters JP en dacht dat dat zijn tweede huis in Spanje was. Maar daar hij mij gebeld had ben ik maar niet aangelopen, hij was er toch niet. In het hotel staat een jongeman een zandbak voor zijn kleine in elkaar aan het zetten en onderbreek hem in zijn werkzaamheden. Ik vraag of er nog een kamer vrij is, geen probleem is het antwoord. Ik vraag kan ik ook betalen met visa, jazeker is het antwoord. Gerustgesteld ga ik naar binnen en ga douchen enz. Hij vraagt wat ik wil drinken en ik antwoord een biertje, geen probleem de koelkast in de kamer is gevuld, want er is geen bar in dit hotel. Wij openen de koelkast maar die is leeg. Geen probleem haal ik wel eentje voor je en ik dank hem daarvoor. Hij zegt dat het hotel niet van hem is maar van zijn moeder maar die is nu een siësta aan het houden. Ik vraag hoe laat kan ik ontbijten en zijn antwoord is 8 uur. Ik ga akkoord daar ik toch maar 15 km moet. De volgende morgen, moeder is wakker en heeft voor het ontbijt gezorgd en vertelt mij ondertussen dat de kaart automaat kapot is. Ik moest nu wel lachen want ik kan hier niet meer onderuit. Op mijn vraag wat dan de prijs is die ik moet betalen is het antwoord 30 euro, dat is tien euro lager dan wat de zoon mij vertelde, lachend heb ik daarom maar cash betaalt.

Vertrokken om voor de laatste dag langs de kust te lopen. Het is afscheid nemen want we gaan het binnenland in, richting Santiago. Ik nader Ribadeo, trouwe lezers moet het al opgevallen zijn dat ik al een aantal dagen deze plaats op mijn kaart heb staan. Het kon niet anders daar het programma de andere plaatsen niet wou aangeven. Ik passeer de brug en daarmee ook Asturië en ga Galicië in, de laatste van de vele streken die ik heb moeten passeren. Ik loop aan bij de auberge en ga binnen. Ik voel gelijk aan, hier moet ik niet blijven. Het ruikt niet fris enz. Op de deur zie ik een aankondiging dat 7 km verder in de plaats waar ik nu zit een andere auberge is en besluit die km te maken. Weer door de stad en ja hoor ik mis een pijl of iets dergelijks, zo dat ik uit de koers raak. Ik besluit daarom eerst maar eens aan te lopen bij een bar voor de nodige energie. Terloops vraag ik aan de dame waar de route van de camino loopt. Ze wijst het mij aan en na de rust ga ik de aangegeven weg in en vervolg mijn camino. Gelijk gaan we weer omhoog naar de 400 meter en dit zal gedurende de reis hier in Galicië nog wel hoger worden. Ik moet weer een bergrug over om op die manier in Santiago aan te komen. Ik ben nu onderweg naar de Camino Frances waar ik mijn aansluiting ga vinden om zo verder te gaan. Op dit moment zittend voor een indicatie paal die ze hier in Galicië om de 500 meter hebben staan nog 185.495 kmtr. Ik vind het weer welletjes en ga sluiten met Hasta mañana.

1. Wim en Corry:
    1 juli 2012
    Hola Joop, gisterenavond niet kunnen reageren omdat we niet thuis waren. Starten zonder ontbijt lijkt me ook niet alles, maar ja, wat moet je doen. Zo zie je maar, door de aanleg van een nieuwe weg wordt de camino ook weer verplaatst. Alles moet wijken voor het snelverkeer. Ik wist niet dat je al zo ver bent dat je jezelf verontschuldigt tegenover een dier dat je op de weg doodtrapt. Wat moet ik daar van denken. Wat het stukje over het hotel, dat je Visa-card niet accepteert zonder extra kosten, betreft voel ik met je mee. Mijn reactie zou dezelfde zijn. Als ze zo’n apparaat laten installeren weten ze van tevoren dat ze, naast de inkomsten ook extra kosten hebben. Als cardhouder betaal je ook al een jaarlijkse bijdrage. JP heb ik voorbij zien lopen, dus was hij niet in Spanje. Heb je nog geholpen bij het in elkaar zetten van de zandbak, of was dat niet je interesse ? Dank zij de defecte kaart-automaat dan toch nog korting i.p.v. een prijsverhoging. Is mooi meegenomen. Nu het binnenland in voor de laatste 185 km, het lijkt wel of het sneller gaat. Misschien ontmoet je weer oude bekenden nu je weer op de Camino Frances terecht komt. Hasta mañana
  2. Robert van Bambost:
    1 juli 2012
    Nog 185km! Dan zou dat met een gemiddelde van 50km p/dag nog 6 dagen lopen zijn! TOPPIE!!!!
    Nu zien vol te houden tijdens die laatste loodjes (je weet immers wat er over die krengen gezegd wordt...)

Buena suerte y nos vemos mañana!
  3. Robert van Bambost:
    1 juli 2012
    Ik bedoel natuurlijk 30km p/dag...
  4. Lucie en John:
    Hoi Joop
    Goede zaken gedaan hoor je leert het nog wel.
    Nu nog even lekker volhouden voor het laatste stuk.
    Succes en groeten uit limburg.
  5. Lex en corrie:
    Hola Joop,
    zo zie je maar, het ene hotel probeert je te n........ en nu heb je (weer door je kaart) een mazzeltje van 10 euro. Geniet van de laatste km's in het binnenland en denk aan de finale voetbal vanavond!
    groetjes
    Lex en Corrie
  6. Christa en co:
    Hallo ome Joop,
    Weer een geluk bij een ongeluk wat de kosten betreft voor je overnachting. Ik zou ook doorlopen ipv in een stinkend kot overnachten. Spijtig dat je de kust en prachtig uitzicht op zee moet verlaten, maar dat betekent wel dat steeds dichter bij je doel komt! Nog maar 185.495 km? Gogogogogogooooo, je bent er bijna. Wie weet wie je nu weer allemaal gaat tegenkomen op de Camino Frances. Veel plezier vanavond in Spanje tijdens de voetbal finale.
    Toedeloetjes, Christa
  7. Annelies Platschorre:
    Hoi Joop,
    Ze zeggen altijd "de laatste lootjes wegen het zwaarst", maar als ik je verhalen zo lees, telt dat niet voor jou.
    Je gaat goed. Je kunt bijna gaan zingen van "We zijn er bijna".
    Veel succes met het laatste "stukje".
    Annelies Platschorre
  8. Vera en Ivan:
    Hoi Joop
    Indrukwekkend hoor allemaal, echt een prestatie, je schrijft met Humor.
    Mijn ouders volgen je ook vanaf het begin, heel veel succes met de laatste loodjes!
    Groetjes Ivan en Vera
  9. Mandy:
    2 juli 2012
    He pap, Spanje heeft gewonnen dus ik denk dat je daar gisteren wel van van mee gevierd hebt....waarschijnlijk dus vandaag een kortere route!!!!!
    Je gaat echt als een speer.....straks ben je weeral thuis...jeetje...
    We zullen weer aan je moeten wennen haha....kunnen we gewoon met je praten....hoe moet dat ook alweer.
    Dikke kus
    xxx
  10. Mandy:
    2 juli 2012
    hee opa ben gisteren met teun en leroy naar het zwembad geweest, er was alleen een nadeel er was GEEN ZON, dus we zien maar naar het huis van teun gegaan.
    Dikke kus Yannick
  11. Hanny Jansen:
    2 juli 2012
    hallo Joop, voor jou echt de laatste loodjes! knap hoor dat je dat laatste stuk zo snel loopt! dat zie ik mezelf nog niet doen. ik ben ook een blog aan het maken, ook bij reislogger, net als jij. ik snap alleen niet hoe je die foto op je voorblad (Santiago?) hebt gekregen, waar bij jou staat van Sas tot Santiago. kun je me dat vertellen? als je daar geen zin in hebt snap ik hoor! in ieder geval succes en nog veel wandelplezier!
    groeten! Hanny