Vilela-Mondoñedo

2 juli 2012 - Mondoñedo, Spanje

Vandaag had ik een verhaal gemaakt ik moest het alleen nog publiceren. Zoals altijd bel ik eerst met Nancy om te laten weten hoe het met me is gegaan. We wisselen dan ook wat persoonlijke zaken met elkaar enz.

Nancy vertelde mij een schokkende bericht, dat nogal koud op mijn dak is gevallen hier in Spanje. Ze vertelde mij dat Piet Thans is overleden en dat schokte mij diep. Jarenlang zijn wij samen naar het werk gegaan, de ene week reed Piet en de andere week reed ik. Hij was voor mij dan ook een persoon die ik waardeerde niet alleen als collega maar ook als werkvriend. Ik kan alleen mijn gevoelens nu via dit medium uitdrukken en laat ik daarom zeggen dat ik meeleef met de familie en dat ik jullie en Piet meeneem naar Santiago. Ik ben vandaag even de kathedraal in geweest en heb in stilte even nagedacht over alles wat je in het leven kan overkomen.

Toch hoe moeilijk ik dit nu vind moet ik toch mijn verhaal kwijt. Vandaag was een vreemde dag om het feit dat vanmorgen geen ontbijt werd geserveerd. Nee, zo stelde de baas dat is te verkrijgen twee km verder bij mijn collega. Daarom zoals altijd om half zeven opgestaan en om kwart over zeven was ik bij het restaurant. Zoals ik al had vermoed was alles gesloten. Zeker na het kampioenschap van Spanje, was het voor iedereen laat geworden en konden wij pelgrims ons menu wel op onze buik schrijven. Daarom doorgelopen en pas 15 km verder kon ik eindelijk een broodje ham-kaas en koffie (2) bestellen. Je kunnen jullie voorstellen dat dat er in ging. Alle energie die ik had was op dat moment volledig verbruikt het was klimmen de gehele dag en wat voor klimmen. Ze zoeken ze voor je uit als het maar steil is. Telkens als je boven was zag je al wat er ging volgen eerst naar beneden en dan de daarvoor liggende helling weer naar boven. Gestaag vorderde mijn weg en ik had besloten te lopen naar Mondoñedo, 32 km ver, een plaats waar een kathedraal staat. Tevens is het een fraai op de route liggende plaats die gezien mag worden. De kerk is gebouwd in romaans-gotisch stijl uit het jaar 1300 en later is daar de barokke periode uit 1800 nog eens overheen gegaan. De gehele dag ben ik vergezeld geweest van vlinders, nu zullen jullie zeggen wat is daar nou zo bijzonder aan. Daarvoor moet je een tijdje in de natuur gelopen hebben om dat waar te nemen. De vlinders vergezellen mij al een hele tijd. Ik noem ze daarom ook Jacobus-vlinders, die bestaan in het echt niet. Telkens wanneer ik een bosrand nader zijn ze daar en op het eind van het bos verlaten ze mij weer. Op een bepaald moment waren er werkelijk een twintigtal om mij heen, wat een genot om dat te beleven. Ze helpen mij soms, dat klinkt gek maar als ik even in een dip zit of iets niet zie komen er plotseling enige vlinders om mij heen cirkelen waardoor ik weer opkijk en vaak mijn punt van verder verloop terug vind. Gek maar waar, loop zelf ook maar eens 100 dagen onafgebroken door de natuur en je zult zien dat er vreemde dingen rondom je kunnen afspelen. Gewoon laten overkomen.

Ik ga afsluiten en wens iedereen geluk voorspoed en gezondheid toe het is het kostbaarste wat wij bezitten en het kan ons zo worden afgenomen. Daarom aan ieder die het aangaat veel sterkte toegewenst in soms heel moeilijke dagen. Toch sluit ik af met Hasta Mañana want ik moet toch verder.

1. Wil uit Den Haag:
    2 juli 2012
    Dat is niet zo'n mooi bericht Joop, zeker niet als je iemand zo goed kent. Dit laat je zomaar niet los.

Toen ik over de vlinders las ging er een schokje door me heen.
    2 jaar geleden, zij het op een andere manier, heb ik een bijzondere ervaring gehad met een vlinder. Klinkt natuurlijk ook heel vreemd. Ik kan dit nu niet uitleggen, maar ik begrijp precies wat je bedoeld. Als we elkaar weer eens zien zal ik je het vertellen.

Je ontbijt was wel laat vanmorgen na 15 km gelopen te hebben.
    Ik denk dat dit wel de zwaarste loodjes gaan worden, berg op berg af. Toch weer een hele tippel gedaan vandaag.
    Je begrijpt dat we nu volop praten over je thuiskomst. Gisteren Jordy nog gesproken en we waren je route aan het volgen. Gaaf om te horen hoe hij vol bewondering over je reis verteld en al een beetje uitrekend wanneer je weer thuis bent.

Morgen weer een goede reis en hou je goed.
  2. Angelique, ronald en kids:
    2 juli 2012
    hebben we niets meer aan toe te voegen Joop!
  3. Hanny Jansen:
    2 juli 2012
    veel sterkte met het overlijden van je collega / vriend!
    groet, Hanny
  4. Lex en corrie:
    Hola Joop,
    allereerst sterkte met het overlijden van je vroegere werkmaat. Ik zei het al eerder: hoe verder je komt, hoe poetischer je wordt, zoals het vlinderverhaal. Maakt allemaal niets uit, als het jou steun geeft, dan is het goed. Niet teveel km's maken en het eind komt in zicht, zij het dan wel achter de nog komende bergen.
    Hou vol.
    groetjes
    Lex en Corrie
  5. Mandy:
    2 juli 2012
    Pak, ik geloof wel in zo'n verhaal met vlinders, ik denk dat dit allemaal mensen zijn die je aan het hart gaan en die je dus vergezellen...levend of overleden...
    Haal er maar de kracht uit die je nodig hebt, want zelfs voor zo'n nuchter iemand als jij, geeft dit je steun.

Yannick en ik vertrekken morgen naar Parijs, dus hoor je ons een paar dagen niet..

Dikke kus van ons....een van je vlinders.
  6. Christa en co:
    Hoi ome Joop,
    Dat is geen leuk nieuws om te horen. Veel sterkte bij het verwerken van deze klap. Je moet verder en ik weet zeker dat Piet voor de rest van je tocht bij je is. Erg hè, Spanje wint de voetbal en jij staat daar zonder ontbijt! Tof van die mannen, maar ja dat moet je er dan ook nog bijnemen. Lijkt mij niet gemakkelijk om zonder extra energie te beginnen aan je tocht en ook niet echt gezond. Hopelijk krijg je morgen wel een goed en lekker ontbijt voor geschoteld! Vlinders.......tja, ze kunnen je heel veel vertellen, zolang je maar luistert..........Héél leuk dat ze jou begeleiden op je tocht en dat jij ze Jacobusvlinder noemt. De natuur heeft zoveel geheimen en jij hebt er dus één ontdekt. Koesteren die ontmoetingen met de vlinders! Zie je wel dat jij toch iets met dieren hebt!???? ;) HAHAHAHAHA!
    Kop op en volhouden, we steunen je vanuit Evergem! Hasta manana.
    Dikke knuffel, Christa
  7. Frank Cappaert:
    Joop
    Niet leuk om zòn bericht te krijgen als je het aan niemand kwijt kan
    Maar je sterke wil zal je ook hier doorheen helpen
    Je verbaast ons telkens weer
    Dei vlinder van je bestaat echt
    Ik geef hieronder de beschrijving en wens je nog veel sterkte toe

gr frank en Marie-Jeanne

De sint-jacobsvlinder (Tyria jacobaeae) is een dagactieve nachtvlinder uit de familie van de spinneruilen (Erebidae), onderfamilie beervlinders (Arctiinae).

De vlinder komt niet alleen in Nederland, België en de rest van Europa voor, maar ook in West- en Centraal-Azië en is ingevoerd in Nieuw-Zeeland, Australië en Noord-Amerika om daar jakobskruiskruid te bestrijden.

De sint-jacobsvlinder heeft als leefgebied zandgrond, waar zijn waardplanten, het jakobskruiskruid en enkele andere kruiskruidsoorten voorkomen.

De lengte van de vleugel is 16-21 millimeter.

De vliegtijd is van april tot en met begin augustus.

[bewerken] RupsDe rups van deze vlinder heet de zebrarups. Deze naam is afkomstig van de typische strepen op het lijf.
    De giftige bestanddelen van het jakobskruiskruid maken de rups oneetbaar, die daardoor beschermd wordt. De rups raakt het gif dat hij met zijn maaltijden van het jakobskruiskruid binnenkrijgt kwijt door dit in zijn huid op te slaan. Na het vervellen is hij het gif kwijt.
  8. Wim en Corry:
    3 juli 2012
    Hola Joop, ja, dat zijn berichten waar je niet op rekent en dus is de schrik des te groter. Het is, zoals in een eerdere reactie al is aangegeven, heel vervelend dat je er met niemand over kan praten. Velen hebben geschokt gereageerd op het bericht. Met een lege maag starten lijkt me ook niet geschikt, maar ja, nemen zoals het komt. Hasta mañana
  9. Sandra Claeijs:
    4 juli 2012
    Beste Joop,
    Valt niet mee om zulke berichten te ontvangen tijdens je reis.
    Samen met je vlinders en je kracht zal je de eindstreep halen!!
    Veel sterkte met het verlies van je vriend.
    Ik wens je nog veel succes en mooie momenten in de laatste kilometers.

Groeten Sandra Claeijs.