St. Jean Pied de Port-Irun

8 juni 2012 - Irun, Spanje

Heel andere wereld vandaag. Toen wij vanmorgen afscheid namen kon ik dat goed merken. Ik was de enige die op weg was naar de Camino del Northe. Ik moet als het ware opnieuw beginnen. Niets is meer vertrouwd. Het is de taal die op dit moment niets betekent voor mij, wennen dus. Ook je vertrouwde camino vrienden mis je. Maar dat duurt weer een dag of twee en je pakt de draad weer op. Op het moment van schrijven loopt de refuge weer aardig vol. twee Poolse, Zwitser, Duitser, twee Spanjaarden en ik.
Gisteravond in de refuge aardig gegeten en ons ook aan elkaar voorgesteld en ook de reden vermeld waarom je dit doet. Ik was er wat huiverig voor en waarschijnlijk was dat de reden dat ik als laatste aan de beurt was. Ik lag om half tien in mijn bed om vanmorgen de eerste twee over de berg te zwaaien. Wil en Margreet waren de eersten, morgen gaan Mia en Nelly op weg.
Op naar het station daar zaten veel mensen die allen naar huis gingen. Overstappend in Bayonne richting Hendaye. Aan mijn ogen trok de oceaan voorbij en hoge golven rolden naar de kust, waar menig surfer dankbaar gebruik van maakt. Wat stonden hier campers opgesteld, naar mijn mening nagenoeg allemaal surfers, wat moet je anders doen hier, het is een surfparadijs. De trein gaat hier niet verder omdat het Spaanse spoor smaller is, dus uitstappen is geboden anders ga je mee terug. Rugzak om en op stap richting Spanje om via de pont St. Jaques Spanje binnen te lopen. Alleen de vertrouwde gele pijlen verwelkomen je. Dan kom je aan om 13 uur en moet je wachten tot 16 uur, dat is ook weer wennen. Zo komt er weer een eind aan mijn verslag en kan ik niet meer sluiten met a demain maar nu met hasta manana.

1. Lucie en John:
    Joop
    Driemaal ole voor jou en petje af wij vinden het nu al een prachtige prestatie.
    Het spaanse stuk gaat zeker ook lukken ,succes en groeten.
  2. Wil uit Den Haag:
    8 juni 2012
    Dit zal even erg wennen zijn. Afscheid nemen, ander land, andere taal. enz.
    Maar vele, vele kilometers liggen achter je. Je hebt het tot nu toe toch maar mooi gedaan en zijn heel benieuwd wat er op je pad gaat komen.

Hier waait het behoorlijk hard met waarschuwing voor windstoten.
    In Limburg( Montfort) hebben ze gisteren een windhoos gehad. Daken eraf en een massa dakpannen op de grond.
    De zomer laat opzich wachten.

Groeten uit Den Haag.
  3. Wim en Corry:
    8 juni 2012
    Hola Joop, een fantastische prestatie. Hou vol. Ja, nu moeten we overschakelen op de Spaanse taal. Daar kan ik helemaal niets van, dus het zou bikkelen worden. Heb gelezen dat de Jacobspoort in Saint Jean de Pied de Port in 1998 opgenomen is op de lijst van werelderfgoed van de UNESCO. Heb ook gelezen dat het stadje in 1171 door de troepen van Richard Leeuwenhart totaal vernield is. De citadel op de top van de berg is gebouwd in opdracht van Richelieu en de wallen hebben de kenmerken van de vestingbouwer Vauban. Voor jou een bekende naam. Het zal inderdaad weer even wennen zijn om de draad weer op te pakken nu je afscheid heb moeten nemen van de mede pelgrimgangers. Je zult waarschijnlijk vlug genoeg weer kontakten leggen. Dat is voor jou geen probleem. Vandaag moest je na de treinreis slechts 4 km lopen. Dat is een peuleschil na al hetgene wat je tot nu toe al gepresteerd heb. Veel succes de komende tijd. Hasta mañana.
  4. Lex en corrie:
    Inderdaad : Hola Joop,
    allebei de talen zijn Romaans dus dat moet voor jou toch geen probleem zijn. Uno cervesa por favor. Daar kom je er wel mee.
    Zeker een knappe prestatie tot nu toe. Op naar de eindbestemming.
    Hasta manana.
    groetjes
    Corrie en Lex
  5. Christa en co:
    Hallo ome Joop,
    Afscheid nemen is nooit leuk maar je zal ze vast en zeker nog wel eens tegen komen onderweg. Je ontmoet hier gewoon nieuwe pelgrims, daar ben je dus al mee bezig, en je gaat vast evenveel plezier beleven aan de rest van je tocht. Geniet van de nieuwe cultuur, leer snel wat Spaans en dan kom je er wel. Nogmaals knap gedaan en hasta manana!
    Uitgewaaide, verregende maar warme groetjes uit Evergem
  6. Frank puylaert:
    8 juni 2012
    NU OP ZIJN SPAANS! HASTA LA VISTA en waarmee ik mij redde eertijds lang geleden:"es muy necessario de hablar espagnol" na dat necessario kun je steeds de infinitif gebruiken en moet je niets verbuigen!... de biber un cervessa... de meest gebruikte uitdrukking toen was; "ik wens je "salu, lamor, dineiro y tiempo par le castar le!" dat hoef ik je niet te vertalen. Veel geluk en haast je niet, ze zeggen daar nogal vlug "Maniana par la manania" je doet het voortreffelijk je zult het zien, a la maniana, FRANK
  7. Caroline:
    8 juni 2012
    ook van mij hola daar ga je dan je ben er in spanje wat een tocht heb je al af gelegt zeg maar je ben er nog niet nog paaaaaaar km en je ben er ik ben apen trots op je dat je allemaal maar doet voor je zelf en voor mij ik hou van je maar dat weet je wel jordy

hasta manana
  8. Caroline:
    8 juni 2012
    En ik ben ook apen trost op je! Al zoveel km achter je liggen en nog wat 100der km te gaan. Vandaagg de laatste kaartjes gehad uit frankrijk (denk ik dan toch) op naar de kaartjes uit Spanje. De jongens gaan je nu ook echt missen hoor ze merken nu zeker dat je al heeeel lang weg bent. Maar ook dit is weer gauw over!!!
    met keano is alles goed afgelopen zijn pinkje was gelukkig niet gebroken ookal hoorde ik het kraken toen ik de deur dicht deed. Maar in het zh zijn ze weer een foto rijker van Keano.
    Voor de rest gaat het prima hier! Veel werken en de boy's houden mama (en papa) zeker wel bezig. A.s zondag mag Joep en de rest van het clubje voetballen tegen de mamma's. Dus dat gaat wat worden hihi je hoor er wel van.

En op zijn hollands 'trusten en tot morgen weer'

Groetjes Caroline