Santa Marina-Almuna

29 juni 2012 - Ribadeo, Spanje

Gisteren zoals gesteld nog 12 km doorgelopen over de N632, kunnen jullie vinden op de kaart. De gein van de route uitzetters is dat je telkens van de weg wordt geleid om na enig daal en klim werk weer op dezelfde 632 uit te komen. Daar had ik mijn buik vol van. De plek Santa Marina is een plaats van niks. Maar bovenop kijk je wel uit overzee, dat maakt weer veel goed. Ik kwam aan bij een kleine bar waar je moest melden. Een aller vriendelijkste vrouw hielp mij vlug aan een kamer. Dit was gevestigd in een daar tegenover liggend gebouw. Eten kon je ook enkel bij hen, eveneens het ontbijt. Lekkere monopolie, maar totaal was het nog geen 26 euro. Vanmorgen weer vroeg op en om haf acht was ik weg. Weer over de 632 en later de 634. Het verhaal wordt eentonig maar het was weer van het zelfde en dan bepaal ik toch liever zelf hoe ik loop. Vanmorgen op de route nog vier fietsers tegen gekomen, die allemaal anders over de weg gingen. Ik kwam gelijk met de laatste boven. Dat zegt wat over mij maar ook wat over de fietsers, het was wel erg steil. De gehele dag was de zee aan mijn rechterkant, behalve wanneer ik weer eens een dal indook. Toen kwam bij mij de volgende gedachte op: een ieder zit wel eens in een dal, dip, en voelt zich daar soms veilig het is allemaal klein en overzichtelijk, maar als je het je zelf toestaat en kan, klim dan naar boven en zie de wereld is mooi om te leven. Ik bedoel als je kan, blijf niet steken in je verdriet maar ga de nieuwe uitdaging aan. Carpe diem.
Toen ik weer boven was en over de oceaan keek en in de verte de horizon afgetekend zag liggen, kwam er een ander verhaal boven. Columbus, 1492, hij ging naar het westen om op die manier INDIA te bereiken. De meeste zeelui dachten toen nog dat daar, waar wij nu weten dat dit de horizon is, de zee over de rand van de aarde vloeide. Toen zij dan ook achter en voor hen geen land meer zagen dachten zij werkelijk dat hun einde aanstaande was. Alleen hun horizon was verschoven. Als ik zo over die oceaan staar kan ik wel bedenken dat zij toen zo dachten.
Ik kom in de buurt van de plaats Almuna en denk 27 km, het is weer welletjes. Ik zie een hostel liggen en loop aan. Er is juist nog een kamer vrij, de dame zegt het is slechts een één persoonsbed, ik denk ja ik ben toch ook alleen. Ik neem de kamer, neem vlug een douche en schuif aan voor een menu del dia. Daarna naar boven relaxen en een nieuw verhaal schrijven.
Wat en waar gelopen: Santa Marina, Ballota, Tablizo, Cadavedo, Canero, Barcia, Almuna. Ik ga er een eind aan maken en roep weer Hasta manana.

1. Mandy:
    29 juni 2012
    Mooi gezegd pap, niet blijven steken in je verdriet, maar nieuwe uitdagingen aangaan.....
    Positief zijn verhelpt een heleboel ellende!!!!
    Nog maar een klein stukje te gaan, dus kom op je kan het...

Dikke kus Yannick en Ikke
  2. Lex en corrie:
    Hola Joop,
    hoe verder je komt, hoe poetischer je wordt! Zo te lezen gaat alles goed. Nogmaals: rustig aan en hou vol.
    groetjes
    (deze keer vanuit een bewolkt en miezerig) Weert
    Lex en Corrie
  3. Lucie en John:
    He Joop,
    Hoe langer je loopt hoe mooier de uitspraken .
    Dit moet je vooral zelf navolgen in rotperiodes tijdens de rest van de reis.
    Groeten
  4. Wil uit Den Haag:
    29 juni 2012
    Mooi gezegd Joop en helemaal waar. Valt niet altijd mee, maar er veel om voor te leven. Als je dat in het oog houdt........
    Misschien dacht de dame zo'n groot lijf past niet in een eenpersoonsbed, ben dus benieuwd hoe je geslapen hebt :-)
    Hier de hele dag zon gehad, maar gelukkig minder heet.
    Goede reis morgen!!!!

Groeten uit Den Haag.
  5. Wim en Corry:
    29 juni 2012
    Hola Joop, mooi beschreven zoals het leven is. Met hoogte- en dieptepunten. Zoals het gezegde is “na regen komt zonneschijn”. Maar niet iedereen kan vanuit het dal omhoog klimmen. Het kost soms erg veel moeite en als je er niet uitkomt kan het leven heel zwaar worden. Die vrouw ziet het zakelijk heel goed zitten, je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn. Het blijkt dat daar een fiets niet zo handig is, aangezien je gelijk met de laatste boven was. Als ik je verhaal goed lees vraag ik me af of je volgende reis een tocht over zee is, Christoffel Columbus achterna. Zie je er zo breed uit dat de dame van het hostel je een 2 persoonbed aan zou willen bieden ? We dachten te lezen dat je veel vermagerd was. Nog ongeveer een 250 km te gaan, hou vol. Nog even terugkomend op je hoed, kunnen ze niet je fiets meenemen, dan nemen ze wel je hoed mee. Toch altijd iets wat je zelf nodig hebt. Hier is het, afgezien van een tiental regendruppels deze ochtend, al een hele dag mooi zonnig weer.

Een man van 85 ligt beneden in de kamer op sterven
    Hij is ernstig ziek en heeft niet lang meer te leven.

Op een geven moment wordt hij wakker en ruikt een heerlijke geur vanuit de keuken.

"Zelf gebakken cake"

Hij roept een paar keer z'n vrouw, maar die hoort hem niet.

Uiteindelijk krijgt hij zo'n trek in een plak cake dat hij besluit om toch maar zelf naar de keuken te gaan.

Met veel moeite weet hij al kruipend te keuken te bereiken.

Met z'n laatste krachten probeert hij een plak cake van het aanrecht te pakken, maar op dat moment krijgt hij een gigantische klap op z'n hoofd…..

"Afblijven", zegt z'n vrouw.

"Die is voor NA de begrafenis"

Hasta mañana
  6. Hanny Jansen:
    29 juni 2012
    dag Joop, kun jij me iets vertellen hoe de mogelijkheden in Spanje zijn v.w.b. WIFI. Ik heb net een tablet aangeschaft en hoop daar dus veel plezier van te hebben.
    succes met je tocht verder!
    groet, Hanny
  7. Rudy en Georgette:
    Hoi Joop,
    Nog even een groet vanuit Westdorpe, we gaan morgenochtend vertrekken voor een weekje fietsen in Oostenrijk. Als we dan terugkomen, volgende week zaterdag, dan ben jij vast wel geariveerd of toch ver in Santiago aangekomen.
    We kunnen je een weekje niet volgen, dus Joop heel veel succes met de laatste kilometers .

Groeten, Rudy en Georgette
  8. Christa en co:
    Hoi ome Joop,
    Dat is weer mooi gezegd. Ik ben het met je eens. Je hebt wel een mooie route uitgezocht hè, met uitzicht op zee! Hopelijk is het 1 persoon bed geen kort bedje of je ligt de hele nacht met je voeten buiten te zwiepen! ;) Succes vannacht, we zullen het morgen nog wel lezen.
    Toedeloetjes!