Mont-de-Marsan- Saint Sever

2 juni 2012 - Saint-Sever, Frankrijk

Vanmorgen vroeg op, dat was de bedoeling maar de Ierse dame vond het nodig nog wat vroeger op te staan 5.30. Ik had mijn telefoon in de keuken gelegd aan de oplader, maar als je wakker wordt staat dat nog niet in je geheugen. Daarom lichte paniek bij mij, hoe laat is het en waar is mijn telefoon. Ik hoorde door al het gestommel ook de anderen wakker worden waarop ik mij maar stilletjes terug trok. Maar ik was wakker en een half uur later ben ik toch maar opgestaan en mij geschoren waarop ik daarna de tafel heb gedekt voor de nog twee ronkende pelgrims. Dus toen deze opstonden stond alles klaar, brood, confituur, jus en heet water voor de thee en tenslotte nog een yoghurtje. Men kon er weer tegenaan. Na het eten even afwassen en inpakken om daarna te vertrekken. Langzaam deze grote stad uit en nabij de Lidl vond ik een bakkerij die buiten brood ook koffie presenteerde, dat kwam goed uit. Daarna op een rustige manier oplopend naar het volgende dorp op 8.5 km verder. Daar kwam ik de dames, Nelly en Mia, weer tegen van het ochtendontbijt. Ja ik had vannacht een harem van drie dames die allemaal van de leg zijn. En ik de haan loop daar tussen. Wij hebben daar heerlijk koffie en cola zitten drinken waarna ik weer verder op weg ging. Het was warm ook al had ik enige graden doorgestuurd naar Nederland. Het was ook vochtig dus het zweten begon al ver voor dat zon er door heen kwam. In de vele kerken die ik nu al bezocht heb vind je vele Joseph beelden als ook St. Pieter met zijn 2 sleutels. Wat ik hier in de kerk tegenkwam was niet alleen het graf van de lijfwacht van Lodewijk de XVI maar ook in de kerk aanwezig een kopie van de grot van Bernadette, dat is dus al de tweede keer.

Ook kwam ik mijn vriend het spoor tegen alleen deze keer mocht ik hem niet belopen. Het oude spoor lag er nog, alleen volledig verroest. Met tranen in mijn ogen heb ik afscheid genomen. Hij was toch maar het spoor dat ik als spoor heb gevolgd. Ook dacht ik toen ik het spoor volgde aan mijn kleinkinderen die ik vaak het boekje voorgelezen heb over '' tjoek tsoek de tovertrein''. Als jullie willen weten hoe dat verhaal verloopt kom je maar eens langs als ik terug ben dan lees ik het jullie voor. Zo komen we langzaam aan in Saint Sever en deze organisatie heeft dan de gein je over het steilst mogelijke berg deel te sturen zodat je dood aankomt. Ik trap er niet meer in na Vezelay en kies mijn eigen weg. Die is al zwaar genoeg, als men wel eens in Assisi is geweest deze weg lijkt er sprekend op. Zo kwam ik zwoegend boven, nee jullie hebben geen idee omdat jullie dat doen in de derde of vierde versnelling. Ik genoot wel van het prachtige panorama dat voor mij uit zich ontvouwde. Dus je ziet hoe zwaar ook blijf van je omgeving genieten, geldt ook voor het leven, is dus een metafoor. Hier in de stad is het prima vertoeven en onder het genot van een pilsje en later een Kir ( is cassis gemengd met witte wijn) geniet ik volop. Maar als pelgrim wel eerst een kaarsje opgestoken voor jullie heil.

Voor de kaartvolgers: Mont-de-Marsan, Sant Pierre du Mont,Benquet,Saint Christeau, Saint Eulalie, Saint Sever.

Ik hoop jullie morgen weer een verhaal te vertellen dus à demain.

Omdat ik niet weet of het morgen lukt ga ik nu al voor woensdag Veronique feliciteren, bij deze.

1. Lex en corrie:
    Hoi Joop,
    het wordt alleen maar slechter begrijp ik met al die "hennen" om je heen. Valt ook niet mee als "zeer aantrekkelijke haan".
    Nog even en Frankrijk is passe. Op naar Spanje.
    groetjes
    Lex en Corrie
  2. Wim en Corry:
    2 juni 2012
    Hallo Joop, volgens ons klikt het niet tussen de Ierse dame en jou. Eerst de Babylonische spraakverwarring en nu erg vroeg door haar gewekt worden. Je was in ieder geval de enige haan in't hoenderkot, maar die Ierse was toch eerst wakker zonder dat je gekraaid had. Je zorgt in ieder geval goed voor je mede pelgrims. Toch jammer dat je het spoor niet kon volgen !!!!! Heb je geen last van het snelverkeer. Dat ze je over het steilste deel sturen is om je af en toe te laten voelen dat het niet altijd feest kan zijn tijdens een pelgrimstocht. Hier is het al de gehele dag mooi weer, niet te warm. In Sluiskil is het de dag van de bouw met de mogelijkheid om het bouwterrein van de Sluiskiltunnel te bezoeken en in Sas is het de vandaag een kunstmarkt in het kader van de "week van de amateurskunst". Verder in de regio weer veel evenementen op dezelfde dagen. à demain.
  3. Christa en co:
    Hallo ome Joop,
    Af en toe even afzien hoort er bij, wel flauw dat je dat steile deel niet doet! ;) Nee, grapje, ik zou ook een andere route proberen lopen hoor. Hopelijk kom je die Ierse kip niet meer tegen. Bedankt voor de paar graden die je hierheen hebt gestuurd, ze zijn hier in de loop van de morgen toe gekomen. Ik heb het al gezegd, je komt dat spoor vast nog wel eens tegen voor je de grens over gaat. Ik kom zeker eens langs als je terug komt van Santiago om dat verhaaltje te horen, want ik ken het niet. Bijna bij de grens, hou dus vol en tot morgen.
    Groetjes, Christa
  4. Wil uit Den Haag:
    2 juni 2012
    Ja daar ben ik weer. Had gisteren een heel verhaal geschreven en floep weg verhaal. Weet nog steeds niet waar het gebleven is, echt een raadsel. Los het ook niet op, weg is weg. Had wel de P in.
    De Ierse dame dacht vast laat ik maar eens haantje de voorste wezen door vroeg uit de veren te komen.;-) Vrouwen!!!
    Jammer dat je geen eitje bij je ontbijt had;-)

De graden die je naar ons stuurde zijn vast ergens blijven hangen, want de temp wil hier maar niet stijgen. Morgen, zondag, krijgen we regen en koud weer is voorspeld. 12/13 graden.

Neem ook af en toe rust. Je nadert wel met rasse schreden je doel, maar een dagje rust is ook niet verkeerd voor je lijf.

Bedankt voor het kaarsje opsteken voor ons.
    Morgen weer een fijne dag en tot horens.

Groeten uit Den Haag.
  5. Remi:
    4 juni 2012
    bij het lezen van je verhalen is te merken dat alles goed verloopt geen pijntjes en geen gezeur van de voeten
    dus op naar de grens en geniet van resterende dagen in france