Laredo-Galizano

18 juni 2012 - Santander, Spanje

Terug naar gisteren, wat een feest, vandaag las ik in de krant dat de groep bestond uit 180 mensen.
Vandaag was het vroeg opstaan, het waarom blijft onduidelijk, het is meer een gewoonte. Het zit zo. De eerste vijf km verliepen over het strand op weg naar de barco (boot) die ons zou overzetten naar Santona. Alleen deze vaarde pas om negen uur. Dus daar stonden wij mooi te wachten in de stromende regen. Ja het weer blijft je hier verrassen. Gisteren tot laat in de avond prachtig zomerweer of beter terrasweer. Later op de avond merkte je wel dat het weer kon gaan veranderen. Onze schoenen stonden die nacht buiten voor de stank. Onder de morgen zegt de Oostenrijker, die het dichts bij de balkondeur ligt,:" ik geloof dat het regent". Voor een wandelaar zijn schoenen primair en moeten wel droog zijn. Ik sprong uit bed en redde mijn schoenen, alleen de neuzen waren nat. Dit is mijn eigen schuld, ik had 's avonds mijn schoenen zoals gewoonlijk binnen moeten zetten.
Het strand oplopend bereiken wij de boot en voor 1.70 worden we overgezet en met een tampon in onze credencial door de schipper gezet verlaten wij aan overkant de boot. Op de valreep komen er nog twee pelgrims aan, één van hen blijkt Ramon te zijn die ik twee dagen geleden in Bilbao achterliet. Wij gaan door de stad verder en bereiken de gevangenis van Berria, die gebouwd is in 1907 en geldt als een van de grootste in Spanje. De Zwitser, 72 jaar oud en wel houdend van een grapje stelt voor aan te bellen en te vragen of er nog plaats is in deze refuge. Het antwoord is ja, “maar dan wel voor twintig jaar”. We gaan verder en nemen onze eerste koffiepauze. Hierna gaat de Oostenrijker zijn eigen weg en wij vervolgen onze eigen gekozen weg. Waarom een andere weg? De gehele dag blijft het regenen de veld- en bospaden zijn dan moeilijk begaanbaar en de afdalingen niet zonder gevaar. Na 1.5 uur doorstappen en de kaart nog eens goed te hebben bekeken, besluit ik te stoppen in Galizano. Ik overleg even maar Rudolph besluit door te lopen naar Somo. Zo scheiden onze wegen en gaat ieder zijn weg weer. De gevolgde route is: Laredo, Santona, Berri, Bareyo, Galizano. Dit is min of meer lopend langs de CA 141. Dat was het weer of toch niet, even reageren op jullie reacties. Een goede mop lezen doet je verregende dag weer vlug vergeten, bedankt. Of ik ooit in de Redoute komt ga ik nu niet toezeggen maar het verhaal ga ik zeker nog wel een paar keer aanhalen. Ik vind jullie lovende woorden fijn om te lezen, maar ik moet wel bescheiden blijven, toch dank. En jullie hebben allemaal gelijk ik blijf genieten van deze reis. Daarom Hasta manana.

1. Christa en co:
    Heleba feestganger!
    Fijn om te lezen dat je toch hebt genoten van het feest!Je schoenen droog houden is wel belangrijk, zeker als je maar 1 paar hebt. Hier is er rond 6u30 een gigantische wolkbreuk geweest met donder en bliksem. Ons huis stond te trillen van het gedonder. Veel wateroverlast in België, dus je merkt dat niet alleen in Spanje het weer snel wisselt!Leuk dat je Ramon nog eens tegen het lijf liep vandaag. Het zou wat geweest zijn hè om een nachtje te blijven slapen in die gevangenis! Slim om de gladde natte bospaden en velden te vermijden vandaag. Houdt de reis veilig! De lovende woorden komen uit het hart, dus je hoeft daar echt niet bescheiden over te blijven, je bent gewoon een kanjer, hoe je het ook draait of keert. Ook al heb je af en toe een "dipje", dat hoort er gewoon bij op zo'n lange reis, je gaat toch verder de volgende dag. Veel respect en bewondering van mijn kant hoor! ;) Jij geniet van je reis en wij van je verhalen, dus doe zo verder. Hasta manana!
    Knuffel, Christa
  2. Lucie en John:
    Joepie,
    Gelukkig dat je de schoenen kon redden van een bad anders zag de dag er heel anders uit denk ik
    Leuk verhaal van die oude zwitser(humor) dat doet een mens goed.
    Succes weer en groetjes
  3. Wim en Corry:
    18 juni 2012
    Hola Joop, leuk dat je dat folkloristisch feest kon meemaken. Je had toch niet teveel wijntjes op hé, omdat je de schoenen buiten had laten staan. Enkele dagen geleden opperde je dat je aan nieuwe schoenen toe was omdat de zolen bij regen zo glad werden. Heb je nieuwe aangeschaft, of loop je nog steeds op de oude ? Heb je ook nog moeten zingen in de trant van : schipper mag ik overvaren ….. enz. Of moest dat niet aangezien ze daar waarschijnlijk toch geen Nederlands verstaan. Uit je verhalen kunnen we opmaken dat er ook daar regelmatig een regenbuitje valt. Is ook te zien aan het groen als je naar de webcams in de omgeving kijkt. Verstandig dat je je eigen gevoel volgt en op tijd stopt. Je kunt je reis ook altijd nog presenteren op een avond van de Heemkundige kring als je toch niet van plan bent om naar “De Redoute” te gaan logeren.
    Tot slot nog even een dilemma, n.l. zijn de aardappelen bij de boer mannelijk of vrouwelijk ?
    Zijn patatten mannelijk of vrouwelijk ?

Een keurige Belgische dame rijdt met haar dure wagen naar een boerderij,
    want ze heeft 25 kg. patatten nodig.

De boer vraagt nogal nors: "mannelijke ofvrouwelijke, madammeke?"
    "Hoezo, mannelijke of vrouwelijke, reageert de dame verbaasd…
    Awel, geef mij maar ne keer vrouwelijke!"

De boer gaat naar de stal, komt terug met een zak aardappelen en gooit deze leeg in de pas schoongemaakte kofferbak van haar auto.

"Awel, wat doede gij nu?,
    gooit ge dat zo los in de kofferbak?" roept de dame kwaad.

"Luister madammeke, g'hebt vrouwelijkepatatten gevraagd hè, awel, da zijn er zonder zak!"

Hasta mañana
  4. Lex en corrie:
    Hoi Joop,
    zijn het idd oude schoenen, nieuwe schoenen of??? In ieder geval DROGE schoenen. Met natte schoenen kun je beter naast je schoenen gaan lopen. Alle gekheid op een stokje, wederom chapeau voor de geleverde prestatie. Tot het volgende verhaal.
    groetjes
    (jarige) Corrie en Lex
  5. Mandy:
    19 juni 2012
    paps, ik zou bijna jaloers worden op wat je allemaal voor leuks meemaakt....maar je moet er wel veel voor doen...en ik vind het nog steeds heel bijzonder.
    Nog maar 600 km te gaan, het lijkt bijna niks, maar jeetje.....niemand van ons doet het je na.
    Hier een druk weekend geweest met rock around the bridge, was super geslaagd.
    Dikke kus!!!!
    Je dochter....en kleinzoon
    xxx
  6. Amber:
    19 juni 2012
    Heej Ome Joop
    Bedankt voor de felicitatie. Het was die middag/avond/nacht heel gezellig hier. Tante Nans is ook nog langst geweest.
    Het was hier van het weekend Hollands en Rock onder de brug, heel iets anders dan dat feest bij jou ;-). Maar het was bij jou vast net zo gezellig :-).
    Nog veel succes met de laatste 600 km!
    Zet hem op!

Groetjes Amber