Galizano-Boo de Pielagos

19 juni 2012 - Piélagos, Spanje

Hier zijn we weer een dag later met een verhaal van gisteren later op de dag kom ik nog eens terug naar hier om het verhaal van vandaag te schrijven.

Gisteren in een hotel vandaag weer in een auberge. Wat een verschil niet alleen in prijs. Laat ik het uitleggen, het is een drie sterren hotel dus de kamer is in orde maar daar stopt het. Voorbeeld: Wanneer kan ik ontbijten morgenvroeg? Het antwoord: "om acht uur"! Waarop ik vraag, "kan het niet wat vroeger om half acht mogelijk". Daarop komt een verrassend antwoord, "dat is beter voor mij". Hierna neemt de verwarring meer en meer toe het Engels wordt niet meer begrepen en het Spaans neemt in snelheid toe. Ik besluit maar vlug akkoord te gaan. Om acht uur sta ik voor een gesloten deur, na vijf minuten gaat de deur open en kan ik aanschuiven er wordt een koffie en een glas jus neergezet en daarna komt er een schaal met in plastic verpakte broodjes op tafel niet wat je verwacht in zo`n hotel. Dan is het duidelijk dat waar ik nu zit het beter begrepen heeft, voor 20 euro slaap ik hier in een opgemaakt bed en krijg ik vanavond middageten ook heb ik zelfs een eigen handdoek tot mijn beschikking. En nu komt het mijn sigaretten zijn op en vraag haar, "waar kan ik iets kopen". Het antwoord komt spontaan: "ik ga die wel voor je halen met de auto straks". Ik geef haar geld mee en wacht rustig af. Een uur later ben ik voorzien van twee nieuwe pakjes en kan ik de avond weer dampend doorbrengen. Kijk dat is service zonder sterren. Ik ben een gelukkig mens.

Wat is er onderweg allemaal gebeurd. Lopend naar Somo 6 km om de boot te halen die ons weer gaat overzetten nu naar Santander. Weer een grote plaats en ik krijg de hik al, dat wordt weer zoeken. Dus op naar de VVV en een plattegrond gehaald. Gelijk een tampon en daarna op naar de kathedraal. Vreemd gebouw met een laag plafond. Ook hier weer een grote Maria verering, dat is te merken daar er weer een groep toeristen wordt aangevoerd die allen devoot de kerk betreden. Ik zie, naar ik denk de koster en vraag hem ook een tampon te plaatsen in mijn credencial. Met alle plezier doet hij dit en zo heb ik er terstond twee te pakken van Santander. Dan de stad uit, het is altijd zoeken naar tekens van de Camino die echt op de meest vreemde plaatsen terug te vinden zijn. Als voorbeeld 2,50 meter boven de grond op een huis of op een paal midden in de rijstrook. Dus doorlopend loop je te zoeken naar de volgende tekens wat een verschil met het platteland daar gooien ze je dood met die flecha`s. Maar ik kom er uit en ga dan ook werkelijk de stad uit, maar wat duurt het weer lang. Eindelijk buiten de stad een restaurantje, bijtanken en weer doorlopen. Een km of 14 buiten Santander vind ik het genoeg en vind tot mijn grote verrassing deze al eerder genoemde vele sterren waardige auberge. Waarom verrassend hij wordt nergens vernoemd niet in het boek en ook niet op de door een vorige hospitalero uitgereikte kaart met alle auberge's op die te vinden zijn op de route. Hoe komt dat? Simpel, dit huis was voordien een vakantiehuis en sinds kort ingericht als auberge. Maar omdat men nog geen jaar een auberge is, kan en wordt je niet vermeld, volgend jaar wordt hij dan ook opgenomen en velen zullen hem weten te vinden.

Route: Somo, Santander,Peñacastillo,Bezana, Mompia, Boo de Pielagos

Hasta Mañana

1. Fam. Sijnesael:
    Hey ome Joop,

Da's ook toevallig. Yannick is hier om de 2 stukjes te oefenen die we morgen gaan spelen op de voorspeelavond bij Toonbeeld. Ik wilde de stukjes even zoeken op Youtube en zag dat je weer iets geplaatst had. We zitten hier nu dus met z'n tweeën eerst even jouw blog te lezen. Dat krijgt natuurlijk voorrang. We gaan nu snel weer verder met repeteren.
    Ik moet je een dikke kus geven van Yannick. Hij al zelf thuis ook nog wel even iets schrijven zegt ie.

Groetjes,
    Carmen
  2. Lucie en John:
    Joop
    Dat is denk ik het vervelende ,de taal,aan de andere kant kom je nu natuurlijk dingen tegen die wij anders zouden moeten missen.
    Succes verder en groeten.
  3. Christa en co:
    Hallo ome Joop,

Je ziet het wel, je kan beter weinig betalen en goed worden bediend, dan veel te betalen en flutbediening. Hoeveel tampons staan er nu al op je credencial? En wat ziet mijn oog?????? YES? FOTO'S, JOEPIE!!! Ik ga ze straks nog eens op het gemakje bekijken. Tot morgen!

Groetjes Christa
  4. Marianne en eric:
    21 juni 2012
    prachtig Joop die diaschow ,veel mooie beelden en panoramisch uitzicht,heel indrukwekend,je beleef heel veel zien we,we waren 2 weken in portugal,echt fijn en lekker warm weer daar,nu heel veel succes en nog veel gezellig heid en natuurlijk elke dag je glaasje rode wijn,is altijd goed,en even luieren op zijn tijd,zag ik op een foto,heerlijk, goede reis verder hoor .x x x