La Souteraine- Bénévent l'Abbaye en rustdag(en) in Limoges

11 mei 2012 - Bénévent-l'Abbaye, Frankrijk

Vanmorgen opgestaan bij de prachtige chambre d'hotes wat was dat een welkom adres goed verzorgd maar wel te laat en volkomen versleten aangekomen. Na het opstaan viel alles nog mee en vandaag was een tocht van 21 km over een vlak terrein. Maar het werd heet vandaag over de 26.5 graad in de schaduw. Dan kun je verwachten dat er heel wat liters doorgaan. Ik heb ze niet geteld maar een halve krat op zijn minst, wel water te verstaan. Toen wij, Kees en ik aankwamen in het voorlaatste dorp en daar het enige restaurant bezochten dronken wij eerst maar eens ons eerste pintje en vroegen gelijk om en entrée, dat is een salade in het frans. Verwonderd keek de dame op en vroeg of wij niet meer wensten ons antwoord was kort maar krachtig, nee. Ze zette een kan water op tafel maar er door alleen maar naar te kijken was hij al leeg voor dat de dame haar zelf had kunnen omdraaien, waarop wij maar weer om een pintje vroegen. Na de maaltijd moest er nog een kleine 7 km gelopen worden en die gingen voortreffelijk alleen op de laatste 3 km die doorlopend geklommen moest worden ging het mis met mij. De steeds zeurende aanwezige pijn in mijn heup belette mij om nog te genieten van de km binnenlopend in het bovenstaande dorp. Eerst gingen we een pint halen een halve liter die er de eerst 250cc snel inging de overige cc's verliepen wat langzamer. Toen ons huisadres opgezocht die we al snel vonden, een adres voor vier personen en echt meer konden er niet bij. Wel waren daar dezelfde personen die wij ook de vorige avond hadden ontmoet. Besloten werd op advies van de pelgrimheer te gaan eten bij de pizza boer die bij 4 pizza's een fles rosé gratis serveerde. Eerst nog een fles rode wijn met zijn vieren gedronken en de 4 pizza en wij waren voor 15 euro weer helemaal boven jan. Toen was mijn heup ook redelijk verdoofd en ben ik maar gaan slapen in de hoop dat morgen alles beter zou zijn. Midden in de nacht brak er nog een onweer los waarop Kees de schoenen binnen ging zetten en de ramen sloot zo bleef alles toch nog droog. Toen was ook alles gevuld met vele wandelzaken want in zo'n kleine refuge heb ik nog nooit geslapen, maar de bedden waren prima en ook de service. Deze morgen bij het opstaan viel er niet aan te ontkomen dat ik tijdelijk het circuit moest verlaten. In overleg met de huisbaas besloot hij mij naar het station te brengen daar dit nog vier km verder op lag. Om 10 uur arriveerde de trein en zo verliet ik tijdelijk het loopcircuit. Afscheid genomen van ieder dus Carla ik kan de hug niet doorgeven maar misschien zie ik hem één dezer dagen wel weer? Ik sla dus 2 etappes of 50 km over om hier in Limoges waar ik nu verblijf 3 nachten te blijven. Voor de prijs van 18 euro per nacht hoef ik daarvoor niet te sukkelen. Dit is alleen voor het kunnen slapen. Ik heb mijn schoenen naar de cordinateur gebracht om ze te laten verhakken want ook die zijn tot de draad versleten ik kan ze maandag weer ophalen. Of ik de komende dagen 2 dus enig bericht op het blog zet zal vooral afhangen of ik mij goed genoeg voel om naar het cyber-cafe te lopen. Ik wil de heupbelasting minimaliseren. Oké tot zover zijn jullie weer bij en ondertussen heb ik jullie reacties al tot mij genomen bedant voor de steun, die heb ik nu hard nodig. Ik zeg dus nu niet tot morgen maar snel tot weerziens.

1. Hanny Jansen:
    12 mei 2012
    sterkte! ik hoop dat de rust je (heup) goed doet!
  2. Wilma van Bambost:
    Hey ome Joop,

Doe rustig aan hoor.
    Geniet van je wandelschoenloze dagen!

We zijn benieuwd naar hoe het met je nwo gaat naar "Hoe spitser hoe richer enz"

Zorg goed voor jezelf. We genieten iedere dag weer van je belevenissen maar vooral van hoe je het vertelt.

Groetjes Peter, Wilma en de jongens.
  3. Lex en corrie:
    Ha die Joop,
    verstand zegeviert altijd. Goed dat je even gas terugneemt en je heup laat "genezen". Rust lekker uit en daarna zien we wel weer.
    groetjes
    Lex en Corrie
  4. Lucie en John:
    Joop
    Balen met die heup ,ik weet wat het is.
    Doe rustig aan en beterschap .
    Als je een fisio kunt vinden zou ik me eens lekker laten masseren.
    Groetjes uit gorkum.
  5. Bennie Vermandel:
    Beste Joop,
    Ik Heb jouw tocht door Frankrijk tot nu toe met heel veel belangstelling gevolgd. Ik heb dan ook veel waardering voor je geweldige inzet. Maar nu bespeur ik toch een lichamelijk probleem, wat je zeker niet mag verwaarlozen.
    Ik heb veel vertrouwen in jouw doorzettingsvermogen om deze tocht uiteindelijk goed te volbrengen. Hopelijk is de ingebouwde rust/herstel voldoende om de tocht te vervolgen.
    Uit oogpunt van mijn ervaring als sporttrainer raad ik je aan om niet alles op de gestreefde einddatum te richten en misschien wel te besluiten om meer rust te nemen.
    Het zal je ondertussen wel duidelijk zijn geworden, dat het thuisfronf er nu vanuit gaat dat je de tocht gaat volbrengen.

Herstel dan eerst maar goed en ga er dan weer tegenaan en laat je niet meeslepen door je mede-wandelaars. Mijn indruk is dat dit de laatste dagen heeft bijgedragen aan je ongemak dat je nu ondervindt.

Verder zou ik het.als ik deze tocht zou doen, er later een groot probleem mee hebben, als ik terug zou zien op stukjes die ik niet gelopen zou hebben. Je kan hierbij denken dat ik makkelijk praten heb, maar mijn sporthart zegt mj dat je, als je straks genezen bent, de trein terug moet nemen naar je laatste pleisterplaats en vandaar weer moet verttrekken.

Nogmaals Joop.ik vind je een kanjer, ga er voor, maar denk over dit laatste a.u.b. ook na.

Met vriendelijke groet,
    Bennie Vernmandel
  6. Jonny Hemelsoet:
    STEUN.
    Hoi Joop, zowiezo al een geweldig doorzettingsvermogen. heel verstandig om toch effe rust te nemen ivm je heup. Afgelopen donderdag nog met JPW gesproken over jullie tochten der tochten, het kriebelde bij hem toch wel een beetje hoor. Hopelijk herstel je goed en kan je de route weer goed vervolgen. Succes!!!
  7. Wil uit Den Haag:
    12 mei 2012
    Ha Jopiejoooo, daar ben je weer met een verslag. Het komt goed, dat weet ik zeker. Genoeg gekletst over je heup. Je hebt nu ff rust en daar gaat het om. Je nieuwe zolen zullen wonderen doen.
    Geniet van de warmte en de zon, als die schijnt, terrasje en dies meer. Je hebt het verdient na zo een lange tocht. Maandag alweer 5 weken, niet te geloven!!!! Hier is het koud ook al scheen de zon.

Eind van de middag met 5 kleinkinderen en grote kinderen naar een Pirata restaurant geweest. Ze hebben naar hartelust kunnen spelen en we hebben heerlijk gegeten. Na een paar uur stonden we met rode koontjes en oren weer buiten. Wat hebben die gastjes een energie.

Volgende week zijn Joep en Keano aan de beurt als ze hier logeren met Jordy en Caroline. Wordt weer een feestje.

Hou je goed Joop. We denken aan je.
    Tot je volgend verslag.
  8. Wim en Corry:
    12 mei 2012
    Hallo Joop, erg jammer dat je heup begint op te spelen, maar heel verstandig dat je even rust neemt en ondertussen je schoenen laat herstellen. Misschien is het ook verstandig even bij een huisarts of een fysiotherapeut langs te gaan. Het is goed om te weten waar de pijn vandaan komt (is het een overbelasting of een ontsteking). Limoges is een leuk stadje om even rond te neuzen. We zijn in afwachting van je volgend verhaal. Hou je taai.
  9. Robert van Bambost:
    Hi ome Joop,

Balen van die heup! Nu maar hopen dat die rust je goed gaat doen en dat dit niet de spelbreker van dit jaar gaat zijn!
    Bonne chance!!!
    Ooievaar!!! ;-)
  10. Caroline:
    Hey Joop

Ik ben net klaar met werken en als eerst achter de pc om je verhaal weer te lezen want we waren al op de hoogte wat er aan de hand was met je heup.

Ik hoop dat de rust je goed zal doen en dat je goed naar je lichaam luistert!!!!!
    Ook heel goed dat je schoenen laat maken want zo kan je ook niet verder lopen en misschien helpt het ook wel voor je heup dat je weer op goede schoenen door loopt tot het einde.

Mocht je in deze dagen het even moeilijk hebben maak dan de kaart van Joep & Keano open dat zal je goed doen!!!!!

Ik ga me bedje opzoeken want morgen weer vroeg op om te gaan werken en dan heerlijk een weekje vakantie want ik ben er aan toe!!!

Groetjesssssssssssssss
    Caroline
  11. Maurice Kindt:
    Joop

Ook vanuit Westdorpe wens ik je wat rust en hoop dat je daarna de tocht weer kunt verder zetten.

Groeten
    Maurice
  12. Claudia Heijens:
    Hoi Joop,

Neem goed je rust, en geniet ook van de wandelloze dagen, hopelijk gaat het snel beter met de heup.
    Succes!!

Groetjes Claudia Heijens
  13. Fam. Sijnesael:
    Hey ome Joop,
    Gisterenavond waren Mandy en Yannick hier voor mijn verjaardag. Mandy vertelde dat je heup nu toch echt roet in het eten gooit. Erg jammer! Feit dat je resoluut besloot om met de trein af te reizen naar Limoges zegt genoeg. Adviezen zoals: bezoek een fysiotherapeut of arts kan ik alleen maar aanmoedigen. Dan weet je in ieder geval wat de oorzaak van de pijn is. Al is het alleen maar om verdere schade te voorkomen en het juiste besluit te nemen (doorgaan, nog wachten, medicatie, behandeling of wat dan ook).
    En vergeet tijdens je overpeinzingen vooral niet dat je al heeeeeel veel kilometers achter je hebt liggen! Iets om met recht trots op te zijn.
    Hou je taai!
    Groetjes,
    Carmen
  14. Carla Vermeend:
    13 mei 2012
    Sterkte Joop, misschien kom je Kees nog tegen. Hij zit nu in Limoges.