Epernay-Suizy le Franc

18 april 2012 - Montmort-Lucy, Frankrijk

Eigenlijk had hier Montmort-Lucy moeten staan maar dat leg ik in de loop van het verhaal nog wel uit. Vanmorgen na voor mij een niet meer te herhalen rustdag, vertrokken met de taxi rond negen uur naar mijn officiële vertrekpunt. Waarom niet te herhalen, het duurt te lang en het schiet niet op. Ik was al van plan rustdagen in te bouwen, maar dan van die dagen dat je maar 10 of 15 km loopt. Zo ga je toch vooruit en loop je je zelf niet over de kop.

Vertrokken onder een zwart hemeldek dat beloofde niet veel goeds en dat klopte. Uitstappend uit de taxi kwam er een behoorlijke bui naar beneden, vlug alles aan en paraplu opgestoken en gelijk de berg op dat was puffen, eindelijk boven stopte het met regenen dus alles opgeborgen behalve de poncho over de rugzak die liet ik voor de veiligheid er maar op. De grond was drassig van alle afgelopen dagen regen en de zware vette klei van de champagne hing aan mijn schoenen. Daarom een alternatief gezocht en met een kleine omloop weer daar uitgekomen waar ik moest zijn. Ik kon mijn ogen niet geloven was de Jaques van zijn geloof gevallen. Stond daar werkelijk een helikopter klaar om mij te vervoeren. Ik stak mijn duim al op, de piloot liet de motoren warmdraaien en toen hij enkel naar mij zwaaide begreep ik dat mijn droom uit was. Hij stond klaar dat klopte, maar om aan zijn werk te beginnen het sproeien van de velden. Wat een afknapper, nog wat mopperend liep ik verder en dacht wat had je dan gedacht dat je tocht makkelijk zou worden? Dan loop je verder en lees je in je boek ga de weg over en loop door een smal maar goed begaanbaar pad omzoomd met braamstruiken verder. Dit moet geschreven zijn in de zomer toen alles droog en volgroeid er bij stond, nu was het wel iets anders. Dan doorgaan over een drukke weg 900 meter uitkijken voor je eigen veiligheid, ze rijden als gekken die Fransen op deze RD wegen. Je wordt wel in het boekje daarop gewezen.

Dan weer door het bos, uitkomend op een prachtig chateau, vergeef mij dat ik de Franse leestekens niet kan vinden, en wel van Charmoye, vroeger was dit een abdij gesticht in 1167 door kloosterlingen uit Vauclair. Zij rooiden de bomen en op die open plek bouwden zij deze abdij. Na de Franse revolutie werd deze verkocht als nationaal bezit. Dan nog een laatste ruk op naar Montmort waar ik alsnog een kasteel te zien kreeg die gebouwd is aan het einde van de 12e eeuw, het heeft een romaanse middenbeuk en in de 13e eeuw werd het verder gotisch. Op het eind van de 15 en 16 eeuw werd het vergroot. Het kasteel domineert het dorp en de vallei van de Surmelin. Het wordt al 11 generaties bewoond door dezelfde familie. Dat was weer geschiedenis.

En nu tenslotte waarom klopt de kop niet, nu ik had met de lokale afdeling vrienden van St. Jaques telefonisch gevraagd of zij voor mij een slaapplaats hadden, geen probleem regelen wij voor u. En het is daarom dat ik nu een kleine 8 km verder opzit morgen wordt ik weer netjes teruggebracht. Daarom weer de zelfde groet à demain.

1. Lucie en John:
    Joop
    Hier weer iets uit gorinchem
    Rusten is niks voor dat rusteloze kont van jou maar ik zou het toch maar blijven doen voor de beentjes
    Groeten vanuit het gorkumse.
  2. Caroline:
    18 april 2012
    Heel goed van je om dagen te lopen van 10 of 15 km en daarna heerlijk te zitten met een pintje op je wel verdiende stappen die je die dag gelopen hebt!

Vandaag met de post 2 kaartjes gehad 1 voor joep en 1 voor onze kapoen! Joep sprong een gat in de lucht EEN KAARTJE VAN OPA...
    Keano moest even nadenken "een kaartje van opa, Hoe kan dat nou" (zie ik hem denken) Opa is toch aan het lopen!!! Dus even uitgelegd aan onze kapoentje. De kaartjes hangen nu aan de kalender waar ze elke dag een sticker op mogen plakken tot dat Opa weer thuis is!!

Bonne soirée à la prochaine histoire
    Groetjes Caroline
  3. Mandy:
    18 april 2012
    He paps, je hebt het geprobeert en ondekt dat het niks is voor je , een hele dag niksen..
    Maar idd dagjes van maar 10/15 km is ook prima, toch de spieren in beweging houden en daarna lekker op een terrasje aan een wijntje.
    Hier gaat alles prima het is alleen kl....weer en de zomer laat nog wel even op zich wachten ben ik bang.
    Maar goed dan zorgen we maar zelf voor wat zonneschijn... tenslotte moet je het ook zelf gezellig maken en genieten van kleine dingen.
    Geniet daar nog maar een beetje van alles om je heen en zet af en toe een muziekje op. Muziek maakt alles net even makkelijker als je het lastig hebt...lekker hard meezingen....ze kennen je daar toch niet haha....
    Dikke kus...en knuffels uit Sas.
  4. Wim en Corry:
    Hallo Joop,
    Net terug thuis van de kleine reis met de Heemkundige kring naar het MAS in Antwerpen. Een leuke ervaring die voor herhaling vatbaar is. Een nagenoeg volle bus, dubbeldekker. We gaan zeker nog een keer op eigen gelegenheid daar naar toe. Van op het dak een fraai uitzicht over Antwerpen. Een goede keus van het reiscomité. Ook nog even langs Doel gereden. Dat is erg treurig om dat te zien. Het is een spookdorp geworden. Daarna lekker gegeten in "De Baeckermat" onder het genot van een drankje. Hier is ook nat en koud.
    Prettige voortzetting van je voettocht.
  5. Fam. Sijnesael:
    Hoi ome Joop,
    Net thuis van de repetititeavond. Nog even voor het slapen gaan een terugkoppeling. Je kleinzoon speelde (samen met Amber) weer de sterren van de hemel. Die gedrevenheid heeft ie van geen vreemde. Leuk om die 2 samen bezig te zien hoor.
    Als ik lees dat je weer in de regen hebt gelopen ben ik toch blij dat mijn hobby meestal binnen wordt uitgevoerd. Haha, ik ben dan ook de watje. Jij bent de bikkel. We zien weer uit naar je verslag van morgen.
    Groetjes,
    Carmen
  6. Co T:
    19 april 2012
    Hallo vice-voorzitter,
    we redden het maar net zonder jou,leuke reis gehad naar het MAS in Antwerpen.,volle bus,76 personen. af en toe giet het hier,maar bij jou ook begrijp ik je kunt het beter van binnen nat houden,proost,
    goeie voetreis verder en tot ziens
    Co en Jeanette