Montmort-Baye

19 april 2012 - Baye, Frankrijk

Vanmorgen lekker lang uitgeslapen, moest vandaag volgens het routeboekje maar 11 km. Ik heb de avond doorgebracht bij een familie die pelgrims opvangt, goede regeling en is donativo. Ik heb daarom wat in de pot gedaan voor haar kleinkinderen. De avond verliep prettig daar de gastvrouw, een parisienne, ook nog wat woorden Engels kon zodat op die wijze het gesprek niet al te lang stilviel. Meegegeten met de familie en al vroeg naar mijn kamer daar de heer des huizes s' morgens om vijf uur moest opstaan. Kwam mij ook wel goed uit. In de loop van de ochtend bracht men mij weer terug op het parcours en vertrok ik rond 11.30 om aan te komen in de plaats van bestemming. Daar heb ik geboekt in het ' foyer de Charité', zetel van liefdadigheid. Dat zal ik even moeten uitleggen. Dit is dus een gemeenschap van gedoopte vrouwen en mannen, die naar het voorbeeld van de eerste christenen hun materiele, geestelijke en spirituele goederen gemeenschappelijk maken en deze gelofte ook beleven. Dit was te merken daar ik er op gewezen werd de mis van 15.00 uur te kunnen volgen. Nu zit ik in dubio moet ik dit wel of niet gaan doen ik ga thuis ook niet naar de kerk en dan zal ik wel om deze tijd en later op de avond ook nog eens gaan. Daarom ben ik min of meer gevlucht en zit nu uitgebreid te eten in het plaatselijke restaurant. Toch vind ik het vervelend want ik maak wel gebruik van hun goedheid om mij donativo te doen laten slapen. Ik kan vanavond ook mee eten en morgen vroeg gebruik maken van het ontbijt. Zo zie je maar als je gaat pelgrimeren er altijd wel een geestelijk probleem je kan bezighouden. Meestal denk ik aan mijn cher ami JP die dan vaak stelde morgen zie je ze niet meer, laat ik mij daar maar aanhouden, lekker zit het me niet. à demain

Heb het toch gedaan. Hierdoor ben ik ineens bekend gemaakt als pelgrim naar Santiago. Er zijn tevens twee pelgrims uit Nederland, Wil en Magreet, gearriveerd. Praat straks wat makkelijk tijdens het eten. Dit was een extra berichtje tussendoor.

1. esther:
    19 april 2012
    Volg je gevoel en alles is goed niets is fout.Iets doen voor een ander is een mooie geste maar zelf moet het fijn voelen.En iedereen is uniek ongeacht zijn geloof,afkomst etc.Geniet nog lekker,en erg leuk je te volgen.Fijne dag.
    Warme grtz esther
  2. Christa en co:
    Hoi ome Joop,
    Dacht je gisteren nu echt dat een extra luxe behandeling zou krijgen op je tocht om met een helikopter weg gebracht te worden??? Dream on!! Je moet er idd niet mee inzitten dat je niet mee naar de kerk bent gegaan. Zoiets moet je niet voor een ander doen, maar voor jezelf. Slaap lekker vannacht en morgen weer genieten van de omgeving. Hopelijk in droog weer, want hier is het al heel nat geweest.
    Toedeloetjes!
  3. Wil uit Den Haag:
    19 april 2012
    Nou Joop wat de kerk betreft heb je al "goede" raad gekregen.
    Je weet ik ben een trouwe kerkganger en wat je schreef spreekt me wel aan. Naar zo'n kerk ga ik ook. Als we dat allemaal zouden doen, zou er geen armoede zijn. Maar dat is weer een verhaal apart. Volg gewoon je hart.
    In ieder geval ben je in de watten gelegd en daar kan je weer een poos op teren. En je kan weer eens even in je eigen taal iets zeggen en horen wat hun beleven.
    Geniet ervan en morgen weer een goede reis.

Groeten uit een nat en koud Den Haag.
  4. Mandy:
    19 april 2012
    Haha, ik ken je goed genoeg om te weten dat je dit een hele dag heeft bezig gehouden.... en dat je toch bent gezwicht...ach kan vast geen kwaad zullen we dan maar zeggen.
    Hier komt hemelwater naar beneden, ik weet niet of dat van jou bezoek aan de kerk komt? Zo ja......ga dan maar niet meer naar naartoe.. haha...Nu begint het ook nog te donderen en te bliksemen.....
    Bedankt pa..
  5. Marianne en eric:
    19 april 2012
    Je bent nu bekend gemaakt als pelgrim naar Santiago.
    Geniet van alle mooie dingen die je mee maak,en morgen gezond
    weer op,leuk voor je 2 ned. pelgrims.Succes met jullie wandeltocht,.
    en het praat wat makkelijker?
  6. Annelies Platschorre:
    20 april 2012
    Joop,
    Prachtig je verhalen.
    Ik moest nog denken aan de jaren dat we samen met mijn oudste zus kampeerden. We moesten altijd een kerk binnen om een kaarsje aan te steken en altijd begon het daarna te regenen.
    Maar inderdaad, dat was vast hemelwater..
    Groetjes en veel wandelplezier.
    Annelies Platschorre