Deba-Markina-Xemein

12 juni 2012 - Markina-Xemein, Spanje

Ditmaal een Baskische naam voor de plaats waar ik ben. Het staat zo geschreven dus moet het maar jullie zullen het wel vinden. We zijn even het binnenland ingegaan, dus weg van de zee. Het was te mooi om daar altijd maar te blijven.

Gisteravond met Jorge en Ramon, Spaanse jongens van 34 jaar oud wezen eten. Ze hadden net zo goed mijn zoons kunnen zijn. Wel leuk, van hun leer ik mijn eerste woorden Spaans die ik kan gebruiken op mijn reis verder Spanje in. We namen een pelgrimsmenu incl. wijn en het smaakte goed. Al was het wel wat weinig maar dat terzijde. Voor het geld moet je het niet laten maar voor de bereider moet het uit de lengte of de breedte komen. Vanmorgen vroeg vertrokken om eerst in de plaats zelf ons te goed te doen aan een klein ontbijt. In Spanje zijn de prijzen beduidend lager dan in Frankrijk en dat is mooi meegenomen ook sigaretten kan je hier voor 4,50 bekomen. Op weg en wat voor weg als deze tocht was uitgezet in de tour de France was hij buiten categorie geplaatst. Ik was na 23 km dan ook het nekje af. De jonge gasten al eerder vernoemd gingen nog door een kleine 7 km verder. Nu moet je niet denken dat ik met hen oploop nee, ik kwam ze hier weer tegen en zij waren vol bewondering voor die tussen haakjes, "oude knar". Ik zit nu in de refuge bij een klooster dat ook hier wordt beheerd door allerhartelijkste hospitalero´s. De was staat te draaien en ik ben even naar de bibliotheek gelopen waar ik nu heerlijk rustig zit te werken aan dit verslag.

Vandaag was een dag van regen en zonneschijn en dat wisselende zo ongeveer om de vijf minuten. Dus jas aan en weer uit totdat ik het had gehad de jas was uit dan maar nat. Of dit nu komt door de regen of het zweet nat wordt je in ieder geval. Vandaag is er onderweg niet veel gebeurd om te verslaan, alleen het feit dat ik het nekje af was bij aankomst. Na wat rondvragen in de plaats waar er eventueel kon worden geslapen wezen ze mij allemaal door naar de refuge en inderdaad zoals gesteld een perfecte plaats. We zitten daar nu met twee Japanners, een Deense, twee Oostenrijkers et moi. Internationaler kan het dus niet. De hospitalero een Italiaan vond het bijzonder dat ik zijn eerste pelegrino was en moest daarom met hem op de foto. Op die manier wordt ik straks overal herkend. Ik ga er mee stoppen maar eerst moet ik Wil uit den Haag nog even feliciteren, bij deze. En nu weer lezers hasta mañana.

1. Lex en corrie:
    Hola Joop,
    ook zonder de meer mooie momenten die je op een dag beleefd, zijn we geinteresseerd in je verhalen. Hou vol en hasta manana.
    Groetjes vanuit een redelijk zonnig Weert,
    Lex en Corrie
  2. Wim en Corry:
    12 juni 2012
    Hola Joop, leuk om Spaanse les te krijgen van de beide jongens. Zo wordt je nog een internationale gesprekspartner. Misschien vanavond nog een beetje Japans bij leren ? Als je te weinig eten krijgt, kan je ’s avonds altijd nog wat opwarmen in de magnetron. Let er dan wel op dat je de rest van de avond niet aan het schoonmaken bent. Ha…Ha… . Heb je toch geen last gehad van de valpartijen van gisteren ? Als ik google maps moet geloven is de weg langs de kust (GI-683 en BI-633) 4 km korter dan die door het binnenland. Of is dat niet het Jacobspad dat aangegeven wordt ? In de ogen van de jongelui ben je inderdaad een oude knar, maar velen zullen je het niet nadoen. Vandaag was ik even bij mijn vroegere manager en die doet ook veel wandeltrektochten (met tent) in de Ardennen en in Oostenrijk. Ik vertelde hem over jou tocht en hij heeft heel veel respect voor de tocht die jij doet. Ook hier eerst mooi weer later in de middag een onweersbui, maar nu weer droog. Hasta mañana.
  3. Christa en co:
    Hallo "oude knar",
    Voor een "oude knar" te zijn doe je het toch wel allemaal. Wees trots op jezelf!
    Je kan wel vertellen hoe mooi je tocht langs zee was, maar dat geloven we pas als we de foto's zien. Voor hetzelfde geld loop je de hele tijd langs vuile buurten, dorre, kale omgeving enz....! :) Wanneer zet je de nieuwe foto's op je blog? Pleeeeaaaasssse???? Dan kunnen we nog beter mee genieten van je verhalen. Wist je trouwens, om nog eens terug te komen op de ezels die je steeds tegenkomt, dat ezels verzot zijn op gemberkoekjes. Koop er wat in een winkel en dan heb je voor de volgende ezel iets lekkers om te geven. Of je eet ze zelf op....
    Je wordt vast nog een BSIB door die foto. Joepie, een oom die Bekende Sassenaar in het Buitenland wordt! Genoeg gezeverd, nog een zeer fijne avond en morgen er weer tegenaan. Of ga je een rustdagje inlassen nadat je vandaag het nekkie af was?
    Hasta manana,
    Christa
  4. Wil uit Den Haag:
    12 juni 2012
    Dank je wel Joop voor de felicitatie. Vandaag 60 tig "lentes"jong:-)
    Een onvergetelijke dag gehad met mijn familie. Dus zit nu uit te puffen. 23 juni doen we het nog dunnetjes over met kinderen en kleinkinderen. Maar wou toch nog ff je reisverhaal lezen.
    Weer heel wat kilometers gelopen vandaag, maar op de een of andere manier win je het van de jonkies. Hou vol en let op je lijf he. Morgen weer een fijne dag met veel zon is te hopen.

Groet uit Den Haag.
  5. Frank puylaert:
    13 juni 2012
    het is vandaag 13 juni, de feestdag van de H. Antonius. Om aan te roepen, ook al ben je niets kwiijt..
    goed reis in Spanje en fijne dag vandaag FRANk.