Auros-Le Londeix

29 mei 2012 - Captieux, Frankrijk

Zoek het maar weer op, ik denk dat Frank en MJ het weer van jullie winnen. Voor de kaartvolgers de route verliep als volgt: Auros, Bazas, Beaulac, en tot hier. Het was al asfalt het wordt vervelend doch op het einde een bospad, maar daar kom ik later op terug. Vanmorgen vroeg opgestaan dacht dat de boulanger om 7,00 uur zou opengaan, maar nee dat werd toch half acht. De gehele nacht het gebeier van de kerklokken gehoord en naast mij sliep Roger die kan nog harder snurken dan zijn ezel kan balken. Met zijn allen ontbeten en ik heb met Roger noch even de kaart doorgenomen om dat voor hem de afstand eigenlijk te lang was of beter gezegd voor de ezel. We konden in totaal een 4 tal km inkorten en dat is nog altijd een uur gaand minder. Weet dat dit veel is bij een temperatuur van rond de 30 graden. Ieder vertrok zelfstandig en ging zijn eigen weg. Heerlijk. Algauw bleek dat de uitgezette route na de stad Bazas was veranderd van een D weg in een N route. Wanneer jullie vaak in Frankrijk komen is die route vele malen drukker dan een D weg. Dat hebben we geweten zweten met al dat vrachtverkeer. Eindelijk er van af en over een oude spoorbaan verder het land in naar de plaats Beaulac. Kijk voor een voetganger is er niks aan de hand als het pad ineens ophoud maar voor iemand met een ezel is dat wel een probleem. Op de oude spoorweg was vroeger een viaduct gelegen deze was verwijderd er moest nu steil naar beneden om daarna de zelfde beweging weer naar boven te maken. Ga er maar aanstaan. Ik kwam om 13,30 aan in de plaats Beaulac en zoals jullie al kunnen vermoeden was alles dicht enkel het café was open en omdat het nog slecht 4 km was volgens de inwoners dacht ik, een goed moment om vlug 6 sneetjes brood in te nemen. Ja hoor om 15,00 ging de épicerie open en snel naar binnen om de warme hap in te kopen. Wij hadden de afspraak gemaakt dat ieder van ons wat zou kopen voor de avondmaaltijd. Ik dus ravioli en een goede Franse kaas, Roger zorgde voor de wijn, 4 flessen ieder één dus en het Duitse koppel voor de entree. Worst en olijven en een pastei. Dus vanavond heerlijk gegeten in deze refuge op het platteland. Het is een refuge op een boerderij prachtig gelegen op een landgoed met een aantal huizen van de familie, verspreid. Dit is veel beter dan die van de vorige dag. Daarom je kan veel beter voor je zelf zorgen dan weet je wat je krijgt maar eigenlijk is dat gezeur je bent blij met wat je krijgt tenslotte ben je een pelgrim. Tenslotte het bospad de inwoners hadden gezegd 4 km en met al die sneetjes brood liep dat aardig in de benen het waren er namelijk 6 km. Je gaat op een bepaald moment denken ben ik er al voorbij. Nee dus daar was het en ik werd door de dame van het huis prima ontvangen en na mijn gebruikelijk ritueel, was het tenslotte enkel nog wachten op Roger die tenslotte om 19,00 uur arriveerde en na alles klaar te hebben gezet zijn wij heerlijk gaan eten, En nu gaan wij slapen dus tot à demain.

1. Christa en co:
    Hallo ome Joop,
    Het gaat nu wel vlotjes geloof ik met het stappen. Je ziet dus dat je er ook komt met wat minder km per dag. Wel gezellig als je zo met z'n allen wat eten en drank inslat en er dan samen van kan genieten op het eind van de dag.. Doe voorzichtig hè op de wegen waar de vrachtwagens je voorbij rijden! Hopelijk kan je morgen weer op een bospad wandelen; dat is ook wat gezonder voor de longen!
    Groetjes uit warm Evergem
  2. Wil uit Den Haag:
    29 mei 2012
    Nou Joop wat een verhaal weer. Zwoegen, zweten, eten en slapen. Het weer is daar beter, nou ja beter, dan hier. De noorden wind doet zijn best, dus weer met een trui of jas aan. En voor sommigen de plu op. Het is wel apart om met een ezel op stap te gaan, maar zo te lezen niet altijd gemakkelijk. 't Is te hopen dat ze het allebei volhouden.
    Doe rustig aan met dat warme weer. Morgen weer een goede loopdag, hopelijk niet weer met al dat vrachtverkeer. Bospaden zijn mooier en aangenamer.

Groeten uit Den Haag.
  3. Mandy:
    29 mei 2012
    He paps, toch wel gezellig he om met iemand op te trekken, je ziet het, een mens kan niet alles in z'n eentje.
    We zijn ook niet gemaakt om alleen op de wereld te zijn en hebben af en toe een ander nodig om ons zelf te kunnen zijn....

welterusten en tot morgen...hou van je....
    dikke kus.
  4. Frank Cappaert:
    Joop

Auros en Captieux gevonden maar Auros Le londeix kunnen we niet vinden

Gr Frank en Marie-Jeanne
  5. Wim en Corry:
    30 mei 2012
    Hallo Joop, nu was jij degene die kon luisteren naar het snurken van een mede pelgrim. Wat is vervelender het luiden van de klokken of het snurken ? We horen het later wel. We kunnen het ons goed voorstellen dat het lopen over het asfalt bij een temperatuur van 30 graden en het langsrijdende verkeer niet erg prettig is. Heb je de ezel bij het afgebroken viaduct een kontje moeten geven of was dat niet nodig ? Toch wel heel gezellig om samen te eten en voor de proviand te zorgen. Ga je het leven in Nederland toch nog gewoon kunnen worden ? We hopen van wel natuurlijk. Le Londeix gevonden. Is via een zijweg van de N 524 en Bimes Ouest te bereiken. à demain.
  6. Rudy en Georgette:
    30 mei 2012
    Bonjour Joop,
    Ik vraag me ook af of je het in Sas van Gent nog zal kunnen wennen. Zo'n vrij en "leven als God in Frankrijk" gevoel zul je daar hebben. Als eenmaal je doel bereikt is zal je vast ook wel weer heel blij zijn dat je Nancy, Mandy, Jordy en de jongens weer terug zult zien. Maar eerst moet je nog een tijdje doorstappen en genieten van de omgeving , de medepelgrims, en gastvrijheid ,het franse eten de wijn, een biertje op z"n tijd enz.
    Joop, we volgen je op de voet en genieten van je mooie verhalen.

Groeten, Georgette en Rudy