8e dag: Bapaume

14 mei 2014 - Bapaume, Frankrijk

Gisteravond nog wezen eten in Arras, vroeger heette dat Atrecht. Als je nog geschiedenis hebt gehad en als je goed opgelet hebt , weet je dat er vroeger sprake was van de unie van Atrecht zijn tegenhanger was de unie van Utrecht. Had allemaal te maken met de Spaanse periode. Wil je meer weten zoek het lekker op! Maar nu dat eten, ik heb Brian die ik al de tijd Adrian heb genoemd meegenomen naar een adres of beter gezegd een restaurant. En wel met de naam de "Rat Porteur". De naam Rat is synoniem voor Arras. Rat zelf hebben wij niet gegeten gelukkig, maar wel Vlaams, Brian een Warterzooi en ik stoverij gekookt in een Vlaams biertje, heerlijk. Brian was helemaal het mannetje, hij was zo verrukt dat hij nog een dag wou blijven, jammer ons huidige adres was volgeboekt voor de komende dagen. Dus moest hij ook gaan wandelen, doch wij besloten ieder ons eigen pad te vervolgen. Ik was vanmorgen op stap in de stad, maar ik heb zo'n hekel aan wandelen door een stad dat ik maar eens ben gaan vragen hoe ik de stad uit kon komen. Men had mij vertelt dat dit bij het centraal station mogelijk was daar navraag te doen. Dus aldaar aangekomen stel ik de vrouw achter de balie de vraag of er een manier is om de stad simpel te verlaten."Geen probleem", zegt de vrouw aan de balie bij het station, zij regelt voor mij een taxi om mij te laten afzetten in de eerste plaats buiten Arras voor de prijs van 1 euro, echt waar. Ik heb de taxi driver 2 euro betaalt de man heeft nog nooit 100 procent tip gehad denk ik.
Toen verder. Vele begraafplaatsen van de geallieerden volgen elkaar op, van de Engelsen mooi uitgevoerd in wit marmer, maar op het eind ook een Duits kerhof en dat is somber houten kruisjes zwart, uit de zon en omzoomd door een dichte bomenrij. Koud. Terwijl men in de dood toch eigenlijk gelijk zou moeten zijn, toch. Want in een oorlog zijn er nooit winnaars, enkel alleen maar doden!
Verder door gelopen met vele vragen maar geen antwoorden. Zo is het leven ook.

Je ziet het soms ook bij dieren. Kom ik langs een adres staan er twee honden 1 hele kleine, je kan hem in je broekzak steken en een grote oude lobbes, de kleine keft in de hoop dat de grote bijt. Net als in het mensenleven, de kleine treitert en hoopt dat de grote slaat, toch.
Zo ben ik aangekomen hier in de plaats waar ik in 2012 als pelgrim richting Santiago ook was, wat een verrassing. In 2013 heb ik dit met Nancy nog nagereden. Hoe vaak kan je als mens ergens langskomen in zo korte tijd.
Ik heb mijn boek niet bij mij en kan daarom alle plaatsen die heb gepasserd niet vernoemen. Maar ik denk als je een rechte lijn zou trekken vanuit Wissant richting Reims mij er regelmatig over en weer ziet wippen. Ik ga jullie groeten met de mededeling dat ik het  Engelse koppel weer heb ontmoet. Dus ook vanavond weer gezellig met elkaar eten. Of de oude Brian ook deze plaats haalt moeten wij afwachten, jullie ook. à demain

1. Lucie en John:
    14 mei 2014
    Leuk dat je weer bekende mensen en bekend terrein ziet
    We hopen dat het eten zal smaken en dat het gezellig is vanavond
    Goede reis morgen.
    Groeten.
  2. Mandy:
    14 mei 2014
    ha die paps....ik heb hier een tasje klaar staan.....moet ik er nog wat instoppen, dingen die je mist of waar je zin in hebt.
    Tot zaterdag!!!! Dan kletsen we in het eggie bij.
  3. Frank Cappaert:
    Joop
    Jammer dat je een hekel hebt aan steden want Arras is bekend voor een van de mooiste markten van Frankrijk
    Arras en Bapaume zijn ook losplaatsen voor de postduiven
    En volgens mij kom je ook nog aan diverse andere duiven plaatsen zoals Saint Quentin en Laon
    De nostalgie van de duivensport is dat er elke zondag dat ze niet op tijd gelost waren er tussen m`n vader en moeder een enigszins gespannen sfeer was
    Leuk om je belevenissen weer te volgen
    O ja de clubkas campagne heeft voor de HK met 133 stemmen weer 577,00 euro opgebracht kunnen we bij je thuis komst toch weer een extra borrel op pakken

Gr Frank en Marie-Jeanne
  4. Wim en Corry:
    15 mei 2014
    Hallo Joop, ja,ja, de geschiedenis werd er vroeger op de lagere school ingepompt en die jaartallen vergeet je nooit meer. Zo te lezen ben je niet dikwijls alleen om te eten. Samen eten is ook veel gezelliger en zeker als je dan ook nog iemand iets kan aanraden (waterzooi) dat dan ook nog goed bevalt. We kunnen ons voorstellen dat de stoverij ook goed gesmaakt heeft. Een taxirit voor 1 euro, hoe is het mogelijk ? Hier starten ze de auto nog niet voor die prijs. We vemoeden dat je bij die dame aan de balie weer je charmes hebt gebruikt. Maar gelijk heb je hoor. Zoals je leest heeft ook Frank het over de duiven die gelost werden in Arras. Zeker rond de meulenberg en in de buurt van de vredestraat was het op zondag druk met de duivenmelkers die op hun duiven stonden te wachten. De route vinden we ook wel zonder jou aanwijzingen, hoewel het makkelijker is als het voorgekauwd wordt.
    We wense je een goede voortzetting van je wandeling.