7e dag: tot in ARRAS

13 mei 2014 - Arras, Frankrijk

Ja jongens en meisjes zo kan een verhaal beginnen van Paulus de Boskabouter, de allerjongsten zullen hem niet kennen dus vraag het jullie ouders maar. De verhalen die ik op dit computerke stamp zijn allemaal waar gebeurde verhalen. Zelfs niet aangedikt! Daarmee hoop ik jullie al weer te hebben gerustgesteld.

Maar terug naar gisteravond dat straffen vind ik zelf nogal vernederend, zeker voor vergrijpen van het verstoren van de rust.( spreken) Ik heb zelfs een beetje verlegenheid over mij als ik dit aanschouw. Ik weet wat het is, ver van huis en dan gestraft worden voor iets waarvan jezelf de overtuiging hebt dat het niks bijzonders was wat je deed. Zeker de jongsten die misschien in de late avond liggen te huilen om hun ouders, maar genoeg over dat probleem.

Vandaag opgelopen met Adrian de Nieuw-Zeelander, hij is vier jaar ouder maar ook vier km trager per uur. Dat schoot lekker op, gelukkig was het maar 16 km vandaag. Hij is ook nogal bibberend dus bij het uitpakken en drinken e.d. gaat het allemaal wat rustiger. Maar en dat is het allerbelangrijkste het is een geweldige verteller en een goed mens. Ook zijn verhalen zijn mooi gekleurd. Maar ik denk er toch over om morgen weer mijn eigen tempo aan te houden. Vanavond gaan we samen in de stad Arras eten.

Toen wij onderweg waren en het bos uitkwamen zagen wij naar wij dachten een oude spoorlijn liggen, maar na nadere bestudering bleek dat de rails nog in gebruik was. Wij naderen een spoorovergang met automatisch sluitende bomen en ik doe al lachend de beltoon na en steek nog vlug het spoor over. Op het moment dat Adrian wenst te passeren gaat de bel werkelijk en sluiten de bomen, nog vlug steekt ook hij over en kijkt mij onderwijl verbaast aan. ''Hoe wist je dat en hoe deed je dat", was zijn vraag aan mij. Ik vertelde hem dat dit nu werkelijk magic was en ik dat niet nader kan uitleggen. Toen wij later wederom het spoor passeerden vertelde ik hem dan ook dat dit nooit tweemaal achter elkaar lukt, ook niet door mij!
Dan bestaat het toch dat wij een spoor missen, of lag dat juist achter ons? Wij zijn iets van de route af. Wij vragen een dame, die naar later bleek, bij haar moeder op bezoek was, de weg naar Arras. Zij stelde" monte la car, ik breng jullie wel". Wij zaten goed en wel in de wagen of er brak me toch een bui los die duurde tot wij bij ons slaapadres waren afgezet. Bij het uitstappenI sprak ik tegen Adrian " ik kan wel tweemaal toveren maar niet tweemaal het zelfde", hij zal deze dag niet vlug vergeten.
Voor iedereen weer voor het slapen oogjes toe en .... tot à demain.
Voor de kaart volgers:Mont St.Eloi, Maroeuil, Etrun, auto Arras.

1. Christa en co:
    Hoi tovenaar,
    Nu weet ik waarom jij niet zo happig was om je hoed aan die agent te geven...het is gewoon een toverhoed!!! Als Adrian thuis gaat komen zegt hij vast;"Ik ben Tita Tovenaar tegengekomen, het is raar maar waar..." Wie weet wat je tijdens je tocht nog allemaal zal tegenkomen. Slaap lekker en tot morgen!
    Groetjes Christa
  2. Lucie en John:
    13 mei 2014
    Joop,liegen doe je nooit he en zeker niet tegen vreemden,veel lol nog en smakelijk
    tot schrijvens.
  3. Lex en corrie:
    13 mei 2014
    ja ja, met de auto gebracht worden! en ik maar denken dat je aan het lopen was.
    toch weer een leuk stukje, bedankt.
  4. Wim en Corry:
    13 mei 2014
    Hallo Joop, excuses voor onze late reactie, maar nog geen tijd gehad om te reageren. Je weet als je met pensioen gaat, begint aan vrijwilligerswerk en er enkele hobby's bij neemt en dan alles serieus wilt doen gaat er aardig wat tijd inzitten. Vanochtend bij het sporten (voetvolley) heb ik dan weer een Hamstringblessure opgelopen dus dat schiet ook weer niet op. Desondanks genieten we toch van je verhalen. Wat de straf betreft, doet me dat denken aan de lagere school toen ik bij Cees Aersen zat. Met de regelmaat van de klok stond er ook wel iemand achter in de klas. Die onderwijzer heb je nooit meegemaakt. Heb je gisteren toch wel het goede voorbeeld gegeven ? Want als gast moet je je zeker aan de huisregels houden. Met betrekking tot je bovennatuurlijke gave heb ik zo mijn twijfels, maar dat je je charme in de strijd gooit om op een snelle manier verder te komen, daar twijfel ik niet aan. Samen met iemand lopen kan wel eens leuk zijn, maar uit je vroegere verhalen weet ik dat je liever je eigen tempo loopt. We wensen je morgen een mooie en droge wandeling en weet je nog de berichten op zondagochtend "de duiven zijn gelost in Arras".
  5. Wil uit Den Haag:
    13 mei 2014
    Ik denk dat je gniffelend achter de PC hebt gezeten toen je dit verhaal schreef. IK GELOOF JE. ;-) Mooie reis morgen.