5e Dag Wisques naar Amettes

11 mei 2014 - Amettes, Frankrijk

Gisteravond toen mijn lichaam weer in rust was, heerlijk wezen eten, Canard natuurlijk. Ik voelde mij weer helemaal het mannetje. Vanmorgen was alles weer droog door de cv op max te zetten. Ik heb nog wel als alternatief voor de bescherming van mijn kleding een grote vuilniszak gevraagd en gekregen, dus de bescherming van de kleding is voorlopg weer oke.Toen ik vanmorgen opstond en naar buiten keek zag ik het zonnetje schijnen, wat wordt je daar gelukkig van.
Een ontbijtje genomen en om 8 uur vertrok ik voor een trip van 32 km. Maar ja als de zon schijnt, na al die regendagen, wie doet je dan wat ik zit gelijk weer in een goede flow. Alles om je heen doet weer mee, mensen zijn buiten en doen je weer fijn groeten, dan is pelgrimeren weer oké. Het eerste stopje vond plaats nabij een bakker en café dus beiden konden goed samenvallen, de barkeeper dacht prima mee want er werd wat extra geserveerd voor ons, ja de engelsen zaten ook in het café dus het was gelijk een drukke boel. Ik had hun al verteld dat ik alleen stap maar het leuk vind om de avond samen door te brengen dus dat zal vanavond ook plaatsvinden.
We zitten in een chambre d' hotes hier in Amettes waar ik weer alle medewerking krijg van de dame. Men doet de was hier voor ons en ik mag weer gebruik maken van hun ordinateurke. Ik word weer verwend.
Onderweg kwam ik nog langs een plaats genaamd Helfaut, waar de installatie staat die de duitsers gebruikten om hun V2 of V1 af te vuren op Londen. Dit alles is nu een museum de bunkers zijn 5 mtr dik beton, gigantisch. Zo liep ik verder nog wat nadenkend over dit alles. Het landschap begint wat te veranderen de valleien worden groter de akkers navenant, met recht de graanschuur van Frankrijk zo ver je oog reiken kan. Hier in de plaats Amettes de geboorte plaats van de heilige Benoit Labre is alles aan deze persoon gewijd, deze persoon is, zo het een goede heilige betaamt, vemoord in Rome in 1783, dus denk nu maar niet dat gaat die Joop ook overkomen mooi niet, zo heilig ben ik ook weer niet.

Voor alle meekijkers op de kaart: Wisques, Wizernes, Helfaut, Inghem, Therouanne,Enguinegatte, Enquin-les-mines, Ligny-les Aire en Amettes.
A demain zal ik maar weer eens zeggen maar nu met blij gemoed wat weer al kan doen met een mens;

1. Christa en co:
    Hoi ome Joop,

Gelukkig had je vandaag weer zon, hier is het nog steeds aan het waaien en regenen. Het valt mij wel op dat toen je naar Santiago ging, het hier ook begon te stormen...zou er een verband kunnen zijn... Stuur de zon maar naar hier, dan geniet ik nog meer van je weer mooie verhalen van je tocht.
    Nog een fijne avond met het Engels koppel en morgen weer een vlotte tocht, genietend van alles wat je rond je ziet.

Groetjes uit Evergem
  2. Mandy:
    11 mei 2014
    he pap, vanmiddag samen met mam moederdag gevierd. Gezinnetje was op jou na compleet. Hier alles goed en zo te lezen gaat het met jou ook steeds beter. Stop wat zon in je rugzak....dan heb je en beetje op reserve.
    Dikke kus van ons
  3. Lex en corrie:
    11 mei 2014
    gelukkig dus iets beter weer. hier ook af en toe de zon tussen de regen buien door.
    stemming bij jou is weer goed, houden zo.
  4. Erna Ranschaert:
    Hallo Joop,
    Ik lees met veel plezier je reisverhalen en wens je nog veel wandelplezier!
    Groetjes,
    Erna
  5. Lucie en John:
    Joop,
    Gelukkig weer wat zon we gunnen het jou hoor,in gedachten reizen we met je mee.Veel plezier.
    gr.
  6. Wil uit Den Haag:
    11 mei 2014
    Heerlijk de zon Joop. Stuur hem deze kant uit, want vandaag de hele dag regen hier en morgen nog een dag is de voorspelling. Weer veel gezien zo te lezen. Goede reis morgen.
  7. Hans en Monique:
    12 mei 2014
    Hoi Joop,
    Net terug van een korte vakantie lees ik dat je -ondanks het slechte weer- al een eind gevorderd bent. De lijfspreuk 'Nunc aut nunquam' is dus nog steeds op jou van toepassing! Gelukkig zijn de weersverwachtingen voor de komende twee weken een stuk beter. Geniet van alles wat je onderweg tegenkomt en veel succes op je verdere tocht.